Eşti aici

Participanții la orele de educație mediatică trag concluzii: „Un om informat este un om protejat”

10 Octombrie 2016
3155 de afişări
Lecțiile de educație mediatică din cadrul Campaniei „Cheamă-ne în școala ta!”, desfășurate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), au continuat vineri, 7 octombrie, la Liceul Academiei de Științe a Moldovei  din Chișinău și la Liceul „B. P. Hașdeu” din Drochia. Peste 50 de elevi, participanți la cele două activități, au discutat despre necesitatea consumului de media, echidistanța jurnalistului, dar și despre faptul cum pot filtra informația, astfel încât să nu cadă pradă manipulării. 

Moderatoarea evenimentului de la Liceul Academiei de Științe a Moldovei, Diana Răileanu, le-a explicat tinerilor care este rolul jurnalistului atunci când transmite o știre. „Misiunea unui jurnalist este să informeze, nu să comenteze faptele. Feriți-vă de comentariile jurnalistului atunci când relatează despre anumite fapte”, i-a sfătuit jurnalista. Totodată, experta media le-a recomandat  participanților să analizeze sursele unei știri și să pună la îndoială ceea ce citesc în presă sau pe rețelele de socializare. În context, Diana Răileanu le-a vorbit și despre structura știrii și întrebările obligatorii la care trebuie să răspundă acest gen jurnalistic.

Spotul video produs de CJI - „Știi ce media consumi?” – i-a ajutat pe elevi să înțeleagă cum și de ce are loc manipularea prin intermediul mass-media. Fenomenul este posibil atunci și acolo, unde Codul deontologic nu este respectat de jurnaliști, iar în locul interesului public în prim-plan apar interesele proprietarilor din mass-media, unii dintre care sunt și politicieni.

Întâlnirea cu elevii de la Drochia a fost moderată de către jurnalista Liliana Barbăroșie, care s-a referit la un alt fenomen din presa noastră - concentrarea din mass-media. Experta le-a atras atenția tinerilor că multe televiziuni nu înseamnă neapărat mai multe opinii. Dacă un proprietar deține câteva posturi tv, ele reprezintă un singur glas și vor transmite un singur mesaj. Prin urmare, este foarte important ca tinerii să-și diversifice sursele de informare și să știe cine sunt proprietarii care le finanțează. În concluzie, elevii au fost îndemnați să aibă o atitudine critică asupra produsului jurnalistic.

Solicitați de Media Azi, participanții la cele două activități le-au caracterizat drept „foarte necesare și utile”.  Teodora Postovan, elevă la Liceul „B. P. Hașdeu” din Drochia, a menționat: „În cadrul lecției am aflat că știrile trebuie trecute prin filtrul minții, pentru a distinge informațiile obiective de cele neobiective”, ne-a spus ea. Colega ei, Valeria Surlaru, a adăugat: „Aceste lecții sunt foarte necesare și utile. Am învățat că trebuie să fim atenți la informația care ni se oferă și să nu ne lăsăm manipulați de anumite posturi private, care își urmăresc propriile scopuri”.

Maricica Movileanu, elevă la Liceul Academiei de Științe din Chișinău, a fost de părerea că  lecțiile de educație mediatică „sunt extrem de necesare pentru tânăra generație, care abia își formează personalitatea, iar acest proces nu trebuie să fie influențat de anumite voci din spatele televizorului”. La rândul ei, Corina Musteață, de la același liceu, a concluzionat: „Un om informat este un om protejat”. Potrivit elevei, participarea la această activitate o va ajuta să se protejeze pe viitor de știrile false și de manipulare.

Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova/Programul Mass-media.

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)  este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, având scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și  educație mediatică.