În perioada de referință - 29 octombrie -5 noiembrie - s-a constatat o scădere cu aproape 40% a numărului de știri în audiovizual și o mărire bruscă a numărului de materiale publicate de portalurile de știri. Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a precizat că cei 12 radiodifuzori au pus pe post 682 de materiale cu caracter electoral direct sau indirect, ceea ce constituie o reducere cu 40% față de raportul de monitorizare precedent. „Igor Dodon a fost concurentul cel mai favorizat din punct de vedere al contextului aparițiilor. Acesta a apărut de 116 ori în lumină pozitivă și de 80 de ori în lumină negativă. Maia Sandu a fost mai mult defavorizată, apărând în lumină negativă în 146 de materiale și în lumină pozitivă în 103 materiale”, a constatat Nadine Gogu.
Totodată, potrivit raportului, la cele 12 portaluri monitorizate, candidatul Igor Dodon a fost prezentat de trei ori mai des în context negativ decât în cel pozitiv. Candidata Maia Sandu a fost prezentată atât în context pozitiv, cât și negativ, predominând totuși cazurile de defavorizare editorială. Ziarele monitorizate, în ansamblu, l-au defavorizat mai des după frecvența aparițiilor și a contextului negativ pe Igor Dodon.
În context, Petru Macovei, director executiv API a menționat: „În turul 2 al scrutinului remarcăm o accentuare a pozițiilor de favorizare/defavorizare versus diferiți candidați. Normele deontologiei profesionale jurnalistice continuă să fie încălcate, discutăm în continuare despre un număr foarte mare de materiale documentate prost, adică dintr-o singură sursă, realizate în baza declarațiilor unor concurenți electorali”. Directorul API a îndemnat jurnaliștii să fie mai activi și „să mediatizeze divers campania electorală, măcar în celelalte câteva zile care au rămas până la turul doi al scrutinului”.
Rapoartele de monitorizare sunt prezentate săptămânal de către CJI și API și transmise apoi instituțiilor media monitorizate, Comisiei Electorale Centrale și Consiliul Coordonator al Audiovizualului.
___________
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.