Eşti aici

Amenzi mai dure pentru persoanele care încalcă legislația privind accesul la informație

14 Noiembrie 2016
2681 de afişări
Un proiect de lege, elaborat de experții Centrului pentru Jurnalism Independent, ce prevede modificarea articolului 71 al Codului contravențional, prin mărirea de până la 10 ori a cuantumului amenzilor pentru încălcarea legislației privind accesul la informație, urmează să fie propus parlamentarilor pentru a fi votat în lectura a doua. Comisia Parlamentară juridică, numiri și imunități a dat aviz pozitiv acestui proiect în ședința sa din 9 noiembrie. Jurnaliștii susțin că aceste modificări vor responsabiliza autoritățile.

Potrivit proiectului de lege, încălcarea legislației privind accesul la informație sau a celei cu privire la petiționare se va sancționa cu amendă de la 100 la 150 de unități convenționale (de la 5.000 până la 7.500 de lei) în cazul persoanelor fizice și cu amendă de la 300 la 400 u.c. (de la 15.000 până la 20.000 de lei) în cazul persoanelor cu funcție de răspundere. În același timp, prezentarea unui răspuns cu date eronate se va sancționa cu amendă de la 400 la 500 u.c. (de la 20.000 la 25.000 de lei) aplicată persoanei cu funcție de răspundere.

Jurnaliștii de investigație, care solicită zeci de informații, dar nu întotdeauna le obțin de la autorități, susțin aceste modificări. În același timp, ei atrag atenția la calitatea răspunsurilor oferite de funcționari. „În opinia mea, sancțiunile pecuniare vor responsabiliza autoritățile. Totuși, există riscul ca funcționarii să ofere răspunsuri superficiale, doar pentru a se încadra în timp și a nu fi amendați”, consideră Lilia Zaharia, reporteră specială la Asociația Presei Independente și portalul moldovacurata.md.

Anastasia Nani, redactor-șef anticoruptie.md, este de părerea că, atunci când un jurnalist expediază o solicitare de informație, el urmărește să-și scrie cât mai argumentat  articolul și mai puțin tragerea la răspundere a funcționarului care a întârziat să ofere un răspuns. „Pe de altă parte, având în vedere că în ultima perioadă autoritățile adesea intenționat tergiversează oferirea informațiilor de interes public și de multe ori își găsesc diverse paravane după care se ascund, cum ar fi datele cu caracter personal, vreau să cred că astfel de sancțiuni îi va responsabiliza”, susține Anastasia Nani.

Potrivit juristului Vitalie Zama, avocat la AO Juriștii pentru Drepturile Omului, unul dintre experții care a lucrat la acest proiect de lege, mărirea amenzilor va facilita furnizarea mai rapidă a informației solicitate, fără a se face trimitere la date cu caracter personal. „Interesul publicului de a cunoaște informații de interes sporit, uneori atentează la informații personale (confidențiale). Autoritatea în orice situație pune pe balanță care informație trebuie protejată și care poate fi furnizată, adică ce prevalează - interesul public  sau interesul persoanei ale cărei date cu caracter personal sunt protejate. Unul din obstacole în efectuarea evaluării respective este amenda relativ modestă în cazul îngrădirii accesului la informație, comparativ cu sumele amenzilor considerabile în cazul încălcării confidențialității. Astfel, în prezent, funcționarul alege din doua rele, răul cel mai mic, adică amenda mai mică, care se aplică pentru încălcarea legislației privind accesul la informație. Amenzile propuse în acest proiect de lege, vor facilita ca furnizorii de informații să ofere informațiile solicitate or mărimea amenzilor nu va mai fi determinantă în luarea deciziei de furnizare a informației”, a comentat Vitalie Zama.

Precizăm că, în prezent, încălcarea intenţionată a dispoziţiilor legale privind accesul la informaţie sau a celor cu privire la petiţionare se sancţionează cu amendă de la 15 la 25 u.c. (de la 750 la 1.250 de lei) aplicată persoanei fizice, și cu amendă de la 30 la 50 u.c. (de la 1.500 la 2.500 de lei) aplicată persoanei cu funcţie de răspundere. Prezentarea, la solicitare, a unui răspuns cu date vădit eronate se sancţionează cu amendă de la 45 la 55 u.c. (de la 2.250 la 2750 de lei) aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.

__________________

Propunerile asupra proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 982-XIV din 11.05.2000 cu privire la accesul la informație au fost elaborate de către experții CJI în cadrul Campaniei de advocacy a Centrului pentru Jurnalism Independent pentru modificarea Legii privind accesul la informație.