Eşti aici

Autorii raportului 7 de monitorizare: „În afară de partizanat, constatăm defăimare, manipulare, dezinformare”

16 Noiembrie 2016
2612 afişări
Mass-media a recurs la manipulare în reflectarea campaniei electorale, acest lucru fiind mai pronunțat, în special, în turul doi al scrutinului – este una din concluziile raportului al șaptelea de monitorizare, elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociaţia Presei Independente (API), prezentat miercuri, 16 noiembrie. Raportul a cuprins perioada 6-11 noiembrie 2016. 

Cele 12 televiziuni au difuzat în mare parte materiale politice și mai puțin subiecte ce vizau campania electorală, se arată în raport. Igor Dodon a fost favorizat de 158 de materiale și defavorizat de 87 de ori. Maia Sandu a apărut în lumină pozitivă în 91 de materiale și a fost defavorizată de 229 de ori.

Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a atras atenția asupra faptului că evaluarea comportamentului mass-media are un rol foarte important în evaluarea corectitudinii și libertății alegerilor și că în acest context „putem constata că alegerile nu au fost corecte”. Totodată, Nadine Gogu a amintit și de studiile de caz care însoțesc cele șapte rapoarte, analizând materialele difuzate din perspectiva respectării Codului deontologic. „Ținând cont de acestea, putem spune că, în afară de partizanat, constatăm defăimare, manipulare, dezinformare”, a subliniat directoarea executivă a CJI.

În cazul celor 12 portaluri de știri și trei ziare din cele patru supuse monitorizării (după primul tur de scrutin, ziarul Panorama şi-a suspendat apariţia în versiune print), Igor Dodon a fost cel mai des defavorizat, iar Maia Sandu a fost prezentată aproape egal, atât în context pozitiv, cât și negativ.

Întrebați dacă ar exista motive pentru candidați să acționeze în judecată mass-media pentru anumite materiale difuzate în campania electorală, directorul executiv API a răspuns: „Cu siguranță, motive există, pentru că au fost foarte multe falsuri și foarte multe defăimări în adresa unor candidați. Bineînțeles că noi ne-am dori să fie o responsabilitate mai mare a mass-media, inclusiv în campania electorală, iar faptul că unele publicații electronice sau publicații tipărite au recurs la metode de lovituri sub centură, în sensul direct și indirect al cuvântului, arată că publicațiile s-au angajat plenar în campania electorală de partea unui candidat electoral sau a altuia. Bineînțeles că există libertatea de exprimare, însă există și principiul responsabilității jurnaliștilor”.

Concluziile generale ale raportului 7 de monitorizare pentru perioada 6-11 noiembrie 2016 le găsiți aici.

Un raport final, cu referire la întreaga perioadă de monitorizare va fi prezentat de CJI și API vineri, 25 noiembrie 2016.
_______
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.