Eşti aici

Total de proiect CJI: 12 lecții de educație mediatică, aproape 400 de tineri instruiți să depisteze manipularea și un spot video inedit

22 Decembrie 2016
1723 de afişări
 
Mai  multe lecții de educație mediatică au fost organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în perioada septembrie –decembrie 2016. Pentru un impact mai mare al acestor activități, în septembrie, a fost lansată Campania ”Cheamă-ne în școala ta!”, în cadrul căreia am îndemnat elevii și profesorii să solicite lecții de educație mediatică, dorindu-ne să-i interesăm de acest subiect. Pe parcursul lunii septembrie, 17 instituții de învățământ ne-au contactat pentru a ne invita în colectivele lor. Astfel, reprezentanții CJI, împreună cu experții în domeniu, Viorica Zaharia, Diana Raileanu și Liliana Barbăroșie s-au întâlnit, în perioada septembrie – noiembrie, cu elevii și profesorii din 12 instituții, cu care au discutat despre mass-media, manipulare, propagandă etc. Printre acestea se regăsesc: Centrul de excelență în Construcții  din Chișinău; Liceul Teoretic „Columna” din Chișinău; Centrul Republican pentru Copii și Tineret ARTICO din Chișinău; Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Ungheni; Liceul Academiei de Științe a Moldovei din Chișinău; Liceul „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Drochia; Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Cimișlia; Liceul Teoretic „Mihail Sadovenu” din Giurgiulești; Liceul Teoretic Puhoi din satul Puhoi, raionul Ialoveni;  Liceul Teoretic „Spirul Haret” din Chișinău; Liceul Teoretic „Olimp” din Costești, Ialoveni; Liceul Teoretic „Adrian Păunescu” din Căzănești, Telenești.
 
În total, la activitățile de educație mediatică au participat 352 de beneficiari. Lecțiile s-au desfășurat într-o atmosferă neformală, elevii fiind implicați în discuții interactive și încurajați să-și expună liber opiniile despre cum văd ei situația din mass-media și cum interacționează cu presa în calitate de  consumatori de informație. De asemenea, participanții au vizionat spoturi video produse de CJI: „Știi ce media consumi?”; „Despre știre, pe înțelesul tuturor”; „ABC-ul Presei. Știrea” etc. au luat parte la exerciții practice și la diverse jocuri. La finalul fiecărei lecții, elevii aveau posibilitatea să adreseze întrebări invitaților, nu doar despre educația mediatică, dar și despre meseria de jurnalist.
 
Tot În decembrie, CJI a lansat un nou spot despre necesitatea de a diversifica sursele de informare: ”Îndemnul CJI: mișcați antena tv, mai sunt și alte știri!”. În spot apar  îndrăgiții actori Sergiu  Finiti și Eugenia Butnaru, care, prin exemplul propriu, îndeamnă consumatorii de media să-și diversifice sursele de informare, pentru că numai în acest fel își pot crea o impresie corectă despre ceea ce se întâmplă în realitate. „Mai  sunt și  alte știri de văzut. Mai caută, ca să fii mai  bine  informat” aceste este mesajul adresat consumatorilor de media pentru a nu se lăsa manipulați.
 
Aceste activități au fost desfășurate în cadrul proiectului „Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat”, implementat cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova/Programul Mass-media.
 
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)  este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, având scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și  educație mediatică.