Tinerii au fost informați cum să diferențieze știrile false de cele adevărate, cum să se ferească de manipularea informațională transmisă pe canalele tv, dar și cum să se protejeze de propaganda rusească.
Viorica Zaharia le-a atras atenția asupra unor tehnici de manipulare utilizate mai des în mass-media: „De cele mai multe ori, presa recurge la tehnici de manipulare, precum omisiunea și trunchierea citatelor, pentru a prezenta evenimentul mai pozitiv. Pe de o parte, etica și deontologia profesională spun clar că jurnalistul relatează de la fața locului fără a interveni sau a adăuga un fapt, iar, pe de altă parte, politica editorială a redacției încearcă să manipuleze și să distorsioneze informația după placul patronului”.
În context, jurnalista le-a prezentat elevilor și un Vox populi, difuzat de un post tv, despre reușitele guvernului. Toți intervievații care au apărut în emisie au lăudat și au apreciat cu bine și foarte bine activitatea actualei guvernări, fără a mai prezenta o sursă neutră ori de opoziție. Viorica Zaharia a calificat acest material video drept neprofesionist și neechilibrat, care are scopul de a manipula consumatorii de media și de a prezenta într-o lumină pozitivă guvernarea, ceea ce este inadmisibil în profesia de jurnalist. „Un vox trebuie să aibă la bază diversitatea de opinii, echilibrul de gen și categorii de vârstă diferite”, a menționat Viorica Zaharia.
Elevii de la Liceul „Emil Necula” din Mereni consideră că aceste lecții sunt foarte utile pentru ei. „Am aflat lucruri interesante, pe care ar trebui să le cunoască fiecare persoană atunci când vizionează sau citește o știre”, ne-a spus Daniela Luca, clasa a XI-a.
De aceeași părere este și colegul său, Daniel Ermurachi: „ Nu tot ce zboară se mănâncă, spune proverbul. La fel e și cu sursele de informație. Nu trebuie să ne limităm la un singur post de televiziune”, a tras concluzia tânărul.
La rândul lor, elevii de la Gimnaziul Todirești au susținut că lecția mediatică le va ajuta să urmărească știrile cu mai mult interes și că vor fi mai pregătiți să analizeze informația. „După această activitate mi-am dat seama că trebuie să urmăresc mai multe posturi tv, pentru a vedea informația din diferite unghiuri și să citesc doar știri profesioniste”, ne-a spus Dumitru Nigai.
Scopul lecțiilor de educație mediatică este să cultive gândirea critică a consumatorilor de media din rândurile tinerilor, pentru ca aceștia să poată diferenția informația cu caracter manipulator și să-și diversifice sursele de informare.
Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova” este implementat de CJI, în perioada martie – noiembrie 2017, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.