Necesitățile financiare/materiale ale mass-media prevalează, fiind comune pentru 70% din instituțiile media respondente, urmând necesitățile de ordin profesional (39%) și doar o cincime au menționat că au necesități sau probleme de ordin legislativ.
În ceea ce privește necesitățile de ordin financiar, majoritatea respondenților au remarcat lipsa resurselor financiare pentru achitarea salariilor angajaților și procurarea echipamentului nou.
Din punct de vedere profesional, cea mai mare problemă a instituiților media o reprezintă lipsa angajaților competenți (58% din instituțiile media au numit o problemă de ordin profesional) și instruirea slabă a personalului (15%).
Necesitățile de ordin legislativ sunt foarte diverse. În particular, se dorește modificarea Codului Audiovizualului, îmbunătățirea accesului la informație și îmbunătățirea legislației pentru a încuraja dezvoltarea presei, inclusiv cu susținere din partea statului.
Pe lângă necesități și probleme comune pentru majoritatea instituțiilor mass-media, există și necesități/probleme particulare: în cazul ziarelor și revistelor ar fi costul mare al tiparului, iar în cazul TV/Radio – insuficiența publicității.
Studiul de necesitați ale mass-media a inclus câteva tipuri de cercetări, fiecare răspunzând unor anumite obiective, după cum urmează:
- Recensământul surselor mass-media a avut drept scop identificarea tuturor instituțiilor mass-media din Republica Moldova și acumularea unor date generale privind activitatea lor. În total, recensământul surselor mass-media a cuprins 474 de instituții mass-media.
- Sondajul privind necesitățile mass-media a vizat un număr de 200 instituții mass-media și a avut drept scop evaluarea situației din perspectiva necesităților de resurse umane, aspectelor tehnico-materiale, financiare și de gestiune, necesităților de instruire și de altă natură.
- Studiul calitativ a inclus patru focus-grupuri cu reprezentanții principalelor categorii de mass-media: TV, radio, ziare/reviste și portaluri online. De asemenea, au fost realizate zece interviuri cu reprezentanți ai mass-media, preponderent din afara Chișinăului, pentru a analiza situația din regiuni. Scopul studiului calitativ a fost identificarea problemelor cu care se confruntă mass-media, dar și a necesităților pentru dezvoltare sau menținerea activității acestora.
__________
Studiul a fost realizat de compania iData, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent, cu sprijinul financiar al Agenției Suedeze pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională, prin intermediul Ambasadei Suediei la Chișinău.
Evenimentul de lansare este posibil datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția USAID sau a Guvernului SUA.