Eşti aici

Silvia Radu și Chișinău Arena – în topul știrilor pozitive de la Mesager

25 Aprilie 2018
1096 de afişări
Aneta Gonța, expertă media
 
Postul public de televiziune Moldova 1 a redat fidel activitatea și declarațiile autorităților și în luna aprilie. Paștele a diluat formalismul și rigiditatea comunicatelor de presă, ale promisiunilor sau ale declarațiilor neacoperite, dar nu a redus din numărul acestora în buletinele de știri. În plus, luna aprilie a fost marcată de procesul electoral pentru alegerile locale noi, și mai multe evenimente legate de candidați și campania electorală a acestora au putut fi urmărite la postul public. Astfel, între 1 și 22 aprilie 2018, cel puțin două elemente interesante au putut fi observate în cadrul celor 22 de ediții ale Mesagerului: 1) mediatizarea masivă (și pozitivă) a activității Primăriei și a primarului interimar Silvia Radu și 2) popularizarea insistentă a proiectului Chișinău Arena (în cele mai multe cazuri știrilor lipsindu-le elementul de noutate sau utilitate publică).Dacă se întâmplă într-un context electoral local sau parlamentar sau nu – să judece telespectarorul. Consumator de informație fiind și eu, remarc o abundență de știri legate de activitatea Primăriei, instituția, serviciile, dar și șefa interimară a instituției bucurându-se atât de un spațiu de emisie generos, cât și de o abordare pozitivă și aprobatoare din partea postului public de televiziune. Astfel, în 22 de zile Moldova1 a difuzat în cadrul Mesagerului cel puțin 26 de știri (din ±307 știri naționale), care au relatat despre succesele Primăriei și ale primarului interimar. Silvia Radu și/sau serviciile specializate ale instituției au lipsit în (doar) 7 ediții, printre care în ziua de Paște și alte câteva zile. În rest, cel puțin o știre au vizat direct sau indirect realizările Silviei Radu, dar și ale Primăriei condusă de aceasta. Mobilizare maximă pentru curățenia generală (1 aprilie), Silvia Radu le-a dat ultimatum șefilor cimitirelor (4 aprilie), După 25 de ani, municipalitatea a reușit să ilumineze Parcul „La Izvor”(13 și 14 aprilie), Gheretele din parcul Râșcani vor fi evacuate la ordinul Silvia Radu (2 aprilie), sunt câteva dintre subiectele difuzate și detaliate în cadrul principalului buletin de știri de la Moldova 1.
Postul a introdus rubrica Alegeri locale noi 2018, la care difuzează informațiile referitoare la procesul electoral, candidați, potențiali candidați, etc. Mai multe subiecte cu un caracter electoral indirect au fost însă difuzate înafara acestei rubrici. Este adevărat, Silvia Radu nu a fost deocamdată înregistrată în cursa electorală, dar postul public de televiziune a admis strecurarea unor elemente vădit electorale în buletinele de știri, fără a atenționa telespectatorul de caracterul acestora. Bunăoară, pe 12 aprilie, după ce Silvia Radu își anunțase intenția de a candida la alegerile locale noi, Moldova 1 difuzează știrea despre covorul de flori din scuarul Catedralei metropolitane. Elementul de noutate este evident, dar, la min. 13, după ce reporterul ne anunță că „inițiativa aparține Silviei Radu, care își dorește lasarea unei tradiții la Chișinău”, primarul interimar este lăsat să spună următoarele: „Oricine va fi primar în viitor va trebui să dezvolte orașul, să-l facă mai frumos, să facă un oraș în care lumea să trăiască cu plăcere, și să creeze puncte de atracție, iar astfel de tradiții vor uni locuitorii Chișinăului în aceste spații frumoase și vor face ca orașul nostru să fie vizitat de mai mulți turiști, astfel dezvoltându-l”. Reporterul încheie prin „Chișinăuienii au fost plăcut surprinși.....” și este dată părerea unor oameni impresionați de florile din centrul capitalei. Materialul are un caracter electoral și ar fi trebuit evitat, în forma în care a fost difuzat.
Subiectul era de interes public, având în vedere că s-a utilizat banul public, iar primarul putea fi întrebat, de exemplu, cât a costat amenajarea covorului de flori, cum s-a organizat achiziția florilor, sau de ce a fost nevoie să fie aduse din Olanda. S-a preferat, însă, ca Silvia Radu să aibă un discurs electoral înafara campaniei oficiale, și acest lucru este regretabil. În aceeași formulă a fost prezentat un subiect pe 13 aprilie, când Silvia Radu, îmbrăcată în ie și în blugi, sădește pomi alături de locuitorii unui bloc din Chișinău. Știrea, difuzată și de un post privat de televiziune aflat în proprietatea unui președinte de partid, este despre inițiativa unei companii de construcții de a sădi pomi în preajma blocului nou construit. Inițiativa, ne spune Mesagerul, a fost susținută și de Primăria Chișinău în persoana... primarului interimar, care declară: „Este foarte important de a sădi zone verzi, fiindcă un oraș modern, european, presupune și o calitate a vieții mai înaltă. Cât mai multe spații verzi de genul ăsta va permite locuitorilor capitalei să-și îmbunătățească calitatea vieții și să aibă un aer cât mai curat”. Și această intervenție are un caracter electoral clar și seamănă cu un discurs din campanie, dar a fost prezentat în calitate de știre.
În plus, în două ediții consecutive (pe 13 și pe 14 aprilie) am fost anunțați despre faptul că după 25 de ani municipalitatea a REUȘIT să ilumineze parcul „La Izvor”, drumurile se repară în continuu, că trecerile pentru pietoni din preajma școlilir vor fi semnalizate, că o mulțime de gropi au fost plombate, sau că Silvia Radu a semnat, PENTRU PRIMA DATĂ, un contract de parteneriat pentru o cursă de ciclism, etc.
Toate au avut un caracter electoral indirect și ar fi fost preferabil să fie abordate (dacă nu se puteau evita), cu mai multă delicatețe. Candidata Silvia Radu, deși neînregistrată oficial în cursa electorală, este deja poziționată inegal în raport cu ceilalți candidați de către postul public de televiziune.      
Un alt subiect care trezește curiozitatea, și care a fost mediatizat cu regularitate în a doua jumătate a lunii aprilie vizează proiectul înaintat de Partidul Democrat, Chișinău Arena. Moldova 1 a difuzat cel puțin 7 știri cu referire directă la subiect în cadrului Mesagerului din perioada monitorizată. Acestea au avut drept linie de subiect anunțarea unui concurs de sloganuri pentru viitorul compelx (11 aprilie), totalizarea acestui concurs (21 și 22 aprilie), opiniile unor funcționari despre idee (Chiril Gaburici- 11, 14 aprilie, oficialii din Stăuceni- 14 aprilie, Monica Babuc-15 aprilie), sau declarațiile unor categorii de profesioniști (reprezentanții spotului – 17 aprilie). Caracterul declarativ și publicitar al informațiilor nu le justifică statutul de noutate, deși subiectul este de interes public. Jurnaliștii nu vorbesc nici despre bani, nici despre suprafața viitorului complex, nici despre transparența în modificarea legislației, dar transmit fidel, repetat, promisiunile autorităților referitoare la construcția și funcționarea arenei multifuncționale.
Nu se știe cât acces va avea cetățeanul „de rând” al Republicii Moldova la Chișinău Arena și ce beneficii îl vizează direct, dar postul public i-a acordat spațiu generos în buletinele de știri din 1-22 aprilie 2018. Dacă se poate face vreo legătură dintre acest tip de mediatizare și alegerile din toamnă, tu, dragă cititorule, te întreabă și socoate...