Cele 5 echipe care au reușit să dezvolte aplicații centrate pe educația media și să convingă juriul de importanța lor sunt:
1. Hype Mode Media. Echipa a creat modulul „Hype Mode” care odată accesat va transforma automat anumite cuvinte cheie din articole dedicate educației media în emoticoane. Acest lucru va face atractive articolele de tipul Fact-Checking pentru utilizatorii rețelelor sociale.
2. Centrul Media pentru Tineri. Echipa a creat jocul on-line pentru tineri Media Literacy Quiz, care permite dezvoltarea abilităților de citire a presei în mod critic, de filtrare a informației și de utilizare a instrumentelor multimedia.
3. MOMO. Echipa a creat extensia web Mentor – detectivul tău personal de falsuri, care își propune să atenționeze cititorii site-urilor de știri dacă acestea au fost vreodată raportate de StopFals.md că ar conține informații false sau manipulatorii. Făcând click pe extensie, cititorii vor mai afla dacă site-ul este o clonă al unui alt site original, care este anul și locul unde a fost înregistrat.
4. InstaNews Builders. Crearea platformei InstaNews Builders care transformă știrile în Stories pe Instagram. Acest lucru va permite promovarea știrilor pe cea mai populară platformă pentru tineri. InstaNews Builders permite crearea unui teamplate care conţine elementele identitare ale site-ului de unde sunt preluate ştirile.
5. PythonPlato. Crearea platformei DiploNews – un site pentru copii cu vârste între 6-12 ani, care va conține știri și jocuri pentru copii.
Echipele MOMO şi Centrul Media pentru Tineri au fost premiate cu câte $4000 oferite de Internews, iar echipele InstaNewsBuilders, Hype Mode Media și PythonPlato au fost premiați cu câte 3000 euro, oferite de Deutsche Welle Academie. Proiectele premiate în cadrul hackathonului urmează să fie definitivate în următoarele luni, după care vor fi lansate oficial publicului larg.
Membrii juriului își exprimă speranța că ideile premiate vor fi viabile și vor putea contribui la dezvoltarea gândirii critice în Republica Moldova.
„Ideile sunt valoroase și inovative. Important este să creați produse de care să profite întreaga societate. Proiectele care au rămas în afara premiilor sunt, de asemenea, foarte ambițioase și noi vă sugerăm să lucrați la ele pentru a le implementa”, a spus directoarea Internews în Moldova, Corina Cepoi.
A patra ediție a Hackathonului media „Puterea a cincea” este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectelor „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania și „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID și implementat de Internews.