Eşti aici

Ce trebuie să știe un jurnalist înainte de a apăsa butonul REC? 22 de reporteri, instruiți de o echipă de la Recorder.ro

01 Aprilie 2019
2020 de afişări
Peste 20 de jurnaliști din Republica Moldova au învăţat timp de două zile de la doi autori ai proiectului Recorder.ro din România cum să realizeze materiale video de impact, parcurgând traseul de la idee până la publicare şi promovare. Reporterii au fost instruiți în cadrul trainingului „Video-jurnalismul: cum creăm conţinut video de calitate”, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent pe 29-30 martie.
 
Jurnaliștii Cristian Delcea, unul dintre fondatorii platformei, şi Alex Nedea, au prezentat performanţele Recorder care, în mai puțin de doi ani, a devenit una din cele mai populare şi profitabile platforme de jurnalism din România, fiind urmărită pe Facebook de aproape 250.000 de persoane. În prezent, circa 40% din veniturile Recorder provin din donaţii. În doar şase luni, echipa a reuşit să adune de la cititori peste 56.000 de euro.
 
„În ultimii ani, în România s-a creat o clasă de mijloc care înţelege că presa de calitate trebuie susţinută, iar munca jurnalistului nu este una de caritate. În momentul în care o instituţie de presă este susţinută politic, ea nu mai poate fi independentă şi reflecta interesele cetăţenilor. Cititorii din România încep să înţeleagă acest lucru”, a explicat Cristian Delcea.   
 
În cele două zile de instruire, participanții la training au aflat cum să împartă munca în echipă, cum să-și structureze activitatea, de unde şi cum să se documenteze înainte de a merge în teren, ce trebuie să știe înainte de a apăsa butonul REC, dar și cum ar trebui să arate rucsacul unui reporter multimedia.
 
Pentru a înţelege la modul practic ce presupune munca din spatele unui reportaj de impact, Alex Nedea şi Cristian Delcea au explicat cum a apărut „Dumnezeul achizițiilor”, una dintre cele mai reuşite investigaţii Recorder, care a înregistrat peste 1,2 milioane de vizualizări şi peste 34.000 de distribuiri pe Facebook. Jurnaliștii au prezentat şi partea nevăzută a anchetei, oferind detalii din spatele camerei de luat vederi, momente-cheie din timpul realizării investigației, reacţii ce au apărut după publicare. Cele 24 de minute de film au însemnat 28 de zile de documentare, şase zile de filmare, opt ore de material video brut, trei aparate de filmat şi o echipă din cinci oameni care s-a completat reciproc.
 
„Documentaţi-vă bine înainte de a merge în teren, dacă aveţi un interviu cu o persoană-cheie, spuneţi-i tema generală, nu şi subiectul, nu filmaţi cadre prea scurte, staţi aproape tot timpul pe REC, fixaţi bine camera pentru a nu avea imaginea tremurândă, analizaţi cu atenţie tot materialul brut pentru a fi siguri că niciun detaliu important nu a fost trecut cu vederea”, a recomandat Alex Nedea, autorul investigaţiei „Dumnezeul achiziţiilor”.
 
Împărţiţi în două echipe, cei 22 de participanți la instruire au avut sarcina de a edita și monta brutul filmat de reporterii Recorder.ro în Chișinău la manifestațiile dedicate Centenarului unirii. Ghidați de instructori, ei au realizat două reportaje noi, fiecare cu o abordare diferită.
 
„Am aflat lucruri care cu siguranță mă vor ajuta să-mi îmbunătățesc abilitățile de operator de imagine și editor de imagine. Voi implementa în practică ceea ce am învățat și voi încerca să creez conținut video mai atractiv pentru public, așa cum face Recorder. Un training de nota zece”, a spus Ecaterina Alexandr de la Ziarul de Gardă.
 
„În două zile am reușit să discutăm lucruri importante din bucătăria internă a proiectului Recorder. Așa înțelegi mai bine cum sunt organizate redacțiile tinere și cum funcționează o echipă care într-un timp-record a reușit să se impună pe piața media din România. Deprinderile jurnaliștilor de la Recorder, precum și experiența pe care o au reprezintă o lecție absolut necesară pentru jurnaliștii TV”, a comentat și Nicu Gușan, reporter al proiectului „Pur și Simplu” al Europei Libere.
 
Această instruire, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, UK aid și implementat de Internews in Moldova. Proiectul MEDIA-M are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor acces la o diversitate de perspective, precum și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și financiare.