Eşti aici

„Respectăm cititorul şi îl ajutăm să se simtă parte a ceea ce facem” - secretul companiei media «Бумага», care a înregistrat în 2019 un venit de 500.000 de euro

13 Martie 2020
1390 de afişări
„Dacă doreşti să faci din media o afacere, nu te axa pe ştiri de clickbait. Respectă cititorii şi atrage pe site oameni care se simt aici bine tocmai pentru faptul că le oferi conţinut de calitate, care corespunde intereselor lor. Dacă îi respecţi, ei încep să te iubească. De asemenea, ei vor să ştie că sunt parte a ceea ce faci”. Sunt doar câteva din convingerile jurnalistului Kirill Artemenco, cofondatorul companiei media «Бумага» (www.paperpaper.ru) din Sankt Petersburg, Rusia, care timp de opt ani a avut o dezvoltare ascendentă.

Kirill Artemenko a povestit în cadrul unei întâlniri cu jurnaliştii, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent pe 12 martie 2020, cum a început istoria companiei media «Бумага» şi ce succese a înregistrat până în prezent.
 
Creată în anul 2012, iniţial echipa «Бумага» era formată doar din trei persoane. Astăzi, compania are 32 de angajaţi, o audienţă de peste 1 mil. de cititori pe lună, gestionează patru mari evenimente - Kampus, Science Slam, Science Bar Hopping şi «Лучше здесь», care atrag în fiecare an peste 10.000 de persoane. «Бумага» este urmărită de 112.000 de persoane pe reţelele sociale, dispune de o bază de adrese de 35.000 de persoane şi a înregistrat în anul 2019 un venit de 500.000 de euro, dintre care 40% reprezintă publicitatea nativă.
 
„Compania «Бумага» a fost creată acum opt ani şi pentru că la acea vreme nu am avut un capital iniţial, am încurajat jurnaliştii să fie parte a echipei fără a avea o motivaţie financiară. Astăzi, deşi salariile pe care le achităm sunt competitive pe piaţa media din Rusia, noi continuăm să angajăm oameni care vor să lucreze nu pentru bani, dar pentru faptul că apreciază ceea ce facem, împărtăşesc valorile noastre şi vor să devină parte a acestui proiect media”, a spus Kirill Artemenko.
 
El a menţionat că «Бумага» este deţinătoarea portalului online independent cu acelaşi nume, dar în paralel difuzează podcasturi, buletine electronice tematice gratuite şi contra-cost, organizează evenimente pentru cititori.
 
„Realizăm o serie de produse media care interacţionează între ele, deşi portalul «Бумага» rămâne cel mai important produs. Totodată, în echipă încercăm să promovăm ideea că evenimentele pe care le organizăm sunt la fel de importante ca şi portalul, pentru ca oamenii care se ocupă de desfăşurarea lor să nu se simtă cumva dezavantajaţi”, a spus jurnalistul.
 
Kirill Artemenko a evidenţiat relaţia pe care «Бумага» o are cu partenerii, care achită pentru conţinut. „Pentru ei, noi nu suntem antreprenori, iar ei nu sunt clienţii noştri. Noi suntem parteneri, iar conţinutul care-l creăm pentru ei este pentru noi şi pentru cititorii noştri la fel de valoros ca şi conţinutul redacţional. Avem o regulă de aur pe care o respectăm – atragem parteneri, dar păstrăm distanţa”, a spus el. 

Ana Dubeli, manager al portalului locals.md, susţine că experiența «Бумага» este una relevantă în ceea ce privește dezvoltarea presei locale. „A fost foarte util să aflăm cum o instituție media locală poate obține bani nu doar din jurnalism și cum să creezi un brand puternic pentru care oamenii sunt dispuși să plătească”, a spus Ana Dubeli. 
 
Acest eveniment este parte a proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID şi UK Aid şi implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente şi profesioniste, şi crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice şi economice.