Semnatarii susțin că milioane de oameni din întreaga lume au nevoie de jurnalism fiabil, bazat pe fapte și sensibil la gen, care să îi ajute să treacă peste una dintre cele mai mari provocări actuale. „Necesitatea de a dispune de informații credibile nu a fost niciodată mai mare și mai urgentă decât în timpul acestei pandemii”, se spune în apel.
Potrivit semnatarilor, în acest „moment crucial”, presa independentă se confruntă cu provocări fără precedent – dezinformare, reprimarea vocilor critice, reducerea finanțării și scăderea veniturilor din cauza pandemiei.
„Solicităm celor care susțin presa liberă și pluralistă să se alăture apelului nostru, astfel încât să îi putem ajuta pe jurnaliști să treacă peste aceasta criză și să poată continua să-și exercite rolul vital în comunitățile din întreaga lume. Solidaritatea, inovația și colaborarea la care suntem martori în timpul acestei crize trebuie să ne ajute să depășim situația și să rezolvăm problemele de lungă durată legate de libertatea presei cu care se confruntă jurnalismul din întreaga lume”, a afirmat directoarea GFMD, Mira Milosevic, cu ocazia lansării apelului comun.
Drept răspuns la aceste provocări, organizațiile semnatare au elaborat un set de acțiuni direcționat spre șase grupuri-țintă: guverne, donatori, organizațiile media, companiile de telecomunicații, agenții de publicitate și consumatorii de media.
Guvernele sunt chemate să respecte drepturile presei, statul de drept, drepturile digitale, privind accesul la informații și libertatea de exprimare. Autoritățile sunt invitate să conlucreze cu jurnaliștii și asociațiile mass-media pentru a evalua daunele pe care Covid-19 le produce asupra difuzării informațiilor de interes public. Totodată, li se solicită să elaboreze mecanisme adecvate pentru a oferi, în regim urgent, sprijin financiar presei, dar fără a fi afectată independența editorială a instituțiilor.
Donatorii sunt rugați să accelereze sprijinul oferit jurnaliștilor; să coordoneze resursele și fondurile de urgență; să creeze un fond pentru situații excepționale care va ajuta mass-media să supraviețuiască; să aloce resurse substanțiale pentru a aborda problemele de sustenabilitate pe termen lung.
Organizațiile de media sunt invitate să identifice modalități inovatoare de a-și informa publicul și de a combate dezinformarea; să manifeste grijă față de angajați și să le mențină locurile de muncă; să țină cont atât de necesitățile lor de ordin fizic (echipament, instruiri, condiții de muncă), cât și de sănătatea lor mintală.
Companiile de telecomunicații și furnizorii de servicii Internet sunt îndemnați să creeze spații digitale gratuite și sigure pentru ca jurnaliștii și profesioniștii din media să poată lucra online; să creeze algoritmii care vor recunoaște și vor promova un jurnalism credibil, independent și să asigure activitatea acestor mecanisme; să gestioneze în mod responsabil utilizarea tehnologiei „listelor negre” și să prevină retragerea automată a conținutului jurnalistic legat de Covid-19; să accelereze finanțarea jurnalismului independent, verificarea faptelor și altor măsuri de combatere a dezinformării; să amplifice aplicarea unor măsuri împotriva răufăcătorilor; să reducă costul conexiunii la Internet, în special în țările unde piața este în proces de dezvoltare; să intensifice eforturile pentru respectarea drepturilor fundamentale ale omului pe internet.
Agențiile de publicitate sunt rugate să nu mai evite conținutul jurnalistic legat de pandemia de Covid-19 și alte probleme critice din Sănătate; să analizeze impactul acestor fenomene și să utilizeze mecanismele existente pentru a-și face publicitate prin intermediul mass-mediei de încredere pentru a-și garanta astfel o bună reputație pe termen lung.
Publicul. Oamenii care consumă informație de orice tip este îndemnat să ofere sprijin mass-mediei inclusiv prin intermediul abonamentelor.