Eşti aici

Cum putem contesta o decizie a Consiliului Audiovizualului?

24 Iulie 2020
864 de afişări
Întrebare: Postul nostru de televiziune a fost sancționat de Consiliul Audiovizualului pentru o pretinsă încălcare a prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale. Nu suntem de acord cu decizia emisă și dorim să o contestăm. Care este procedura prevăzută de lege pentru a ne adresa în instanța de judecată? Suntem obligați să ne adresăm mai întâi cu o cerere prealabilă către Consiliu?
Răspuns: Pentru a contesta decizia emisă este necesară parcurgerea unei procedurii prealabile[1]. Acest lucru înseamnă că instituția mass-media lezată în drepturi trebuie să depună o cerere în scris la Consiliul Audiovizualului (CA), în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei, prin care să solicite anularea[2] actului administrativ individual pretins a fi ilegal.

Termenul de soluționare a cererii prealabile este de 15 zile[3]. Există însă posibilitatea prelungirii[4] acestuia cu maxim încă 15 zile, autoritatea fiind obligată să aducă la cunoștința instituției mass-media acest fapt, precum și motivele care stau la baza extinderii termenului.

Finalitatea procedurii prealabile rezidă în emiterea de către CA a unei decizii de satisfacere ori de respingere a pretențiilor înaintate[5].

Ulterior epuizării acestei etape și în cazul dezacordului[6] cu soluția adoptată de către autoritatea publică, instituția mass-media se poate adresa cu o acțiune în contestare în instanța de judecată, mai exact Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani[7].

Termenul de adresare în instanță este de 30 de zile de la data comunicării sau notificării deciziei cu privire la cererea prealabilă sau data expirării termenului de 15 zile prevăzut pentru soluționarea acesteia.

Atenție! CA este obligat să indice în deciziile pe care le emite informațiile despre termenul și instanța de judecată unde instituția mass-media poate ataca actele emise de către autoritate. În cazul nerespectării acestei cerințe, înaintarea atât a cererii prealabile, cât și a cererii de chemare în judecată poate fi făcută în termen de un an de la comunicarea deciziei[8].

În urma examinării litigiului și în eventualitatea constatării ilegalității actelor emise de către autoritatea publică, instanța de judecată poate adopta o hotărâre prin care va dispune anularea integrală sau parțială a deciziei de sancționare, precum și a celei de soluționare a cererii prealabile.
 

Rubrica „Juristul Presei” a fost lansată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu scopul de a sprijini activitatea jurnaliștilor și a instituțiilor de presă, oferindu-le soluții juridice corecte, adaptate fiecărui caz în parte. În fiecare zi de vineri puteți afla răspunsuri la chestiuni ce țin de apărarea onoarei, demnității și reputației profesionale, accesul la informație, dreptul la viața privată, statutul juridic al organizațiilor mass-media, dreptul de autor etc. 

Materialele publicate reflectă opinii juridice cu caracter consultativ și nu reprezintă o sursă autentică de drept. CJI nu poartă răspundere pentru prejudiciul suferit de către destinatarii consultației drept urmare a luării deciziilor bazate pe informația furnizată. Răspunsurile oferite anterior în cadrul acestei rubrici le puteți găsi aici.

 


[1]  Procedura prealabilă - o procedură administrativă prin care o persoană lezată într-un drept sau interes legitim al său printr-un act administrativ (decizie) solicită autorității emitente revocarea acelui act administrativ.
Art. 208 alin. (5) Cod administrativ: ”O acțiune în constatare este admisibilă numai dacă reclamantul s-a adresat anterior la autoritatea publică competentă cu cerere de constatare”;
[2] Art. 162 alin. (3) lit. a) Cod administrativ: ”Cererea prealabilă poate fi îndreptată spre (..) anularea în tot sau în parte a unui act administrativ individual ilegal sau nul”;
[3] Art. 167 alin. (3) Cod administrativ: ”Autoritatea publică emitentă soluționează cererea prealabilă în termen de 15 zile calendaristice”;
[4] Art. 60 alin. (4) Cod administrativ: ”Din motive justificate legate de complexitatea obiectului procedurii administrative, termenul general poate fi prelungit cu cel mult 15 zile. Această prelungire are efect doar dacă este comunicată în scris participanților la procedura administrativă în termen de 30 de zile, împreună cu motivele prelungirii”;
[5] Art. 167 alin. (1) Cod administrativ: ”Dacă consideră cererea prealabilă ca fiind admisibilă și întemeiată, autoritatea publică emitentă anulează în tot sau în parte actul administrativ individual contestat sau emite actul administrativ individual solicitat.
[6] A se vedea: art. 84 alin. (15) Codul serviciilor media audiovizuale: ”Deciziile Consiliului Audiovizualului privind aplicarea sancțiunii pot fi atacate în instanța de judecată de către furnizorul de servicii media sancționat sau de către distribuitorul de servicii media sancționat” și art. 189 alin. (1) Cod administrativ: ”Orice persoană care revendică încălcarea unui drept al său  prin activitatea administrativă a unei autorități publice poate înainta o acțiune în contencios administrativ”;
[7] A se vedea art. 196 alin. (2) Cod administrativ: ”Acțiunea în contencios administrativ se depune la instanța de judecată în a cărei rază teritorială își are sediul autoritatea publică care a desfășurat activitatea administrativă contestată, dacă legea nu prevede altfel”.
[8] Art. 165 alin. (2) Cod administrativ: ”Dacă informația cu privire la exercitarea căilor de atac nu se conține în actul administrativ individual sau este indicată incorect, cererea prealabilă poate  fi depusă în termen de un an de la comunicarea sau notificarea actului administrativ ori a respingerii petiției”.