Răspuns: Pentru a contesta decizia emisă este necesară parcurgerea unei procedurii prealabile[1]. Acest lucru înseamnă că instituția mass-media lezată în drepturi trebuie să depună o cerere în scris la Consiliul Audiovizualului (CA), în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei, prin care să solicite anularea[2] actului administrativ individual pretins a fi ilegal.
Termenul de soluționare a cererii prealabile este de 15 zile[3]. Există însă posibilitatea prelungirii[4] acestuia cu maxim încă 15 zile, autoritatea fiind obligată să aducă la cunoștința instituției mass-media acest fapt, precum și motivele care stau la baza extinderii termenului.
Finalitatea procedurii prealabile rezidă în emiterea de către CA a unei decizii de satisfacere ori de respingere a pretențiilor înaintate[5].
Ulterior epuizării acestei etape și în cazul dezacordului[6] cu soluția adoptată de către autoritatea publică, instituția mass-media se poate adresa cu o acțiune în contestare în instanța de judecată, mai exact Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani[7].
Termenul de adresare în instanță este de 30 de zile de la data comunicării sau notificării deciziei cu privire la cererea prealabilă sau data expirării termenului de 15 zile prevăzut pentru soluționarea acesteia.
Atenție! CA este obligat să indice în deciziile pe care le emite informațiile despre termenul și instanța de judecată unde instituția mass-media poate ataca actele emise de către autoritate. În cazul nerespectării acestei cerințe, înaintarea atât a cererii prealabile, cât și a cererii de chemare în judecată poate fi făcută în termen de un an de la comunicarea deciziei[8].
În urma examinării litigiului și în eventualitatea constatării ilegalității actelor emise de către autoritatea publică, instanța de judecată poate adopta o hotărâre prin care va dispune anularea integrală sau parțială a deciziei de sancționare, precum și a celei de soluționare a cererii prealabile.
Rubrica „Juristul Presei” a fost lansată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu scopul de a sprijini activitatea jurnaliștilor și a instituțiilor de presă, oferindu-le soluții juridice corecte, adaptate fiecărui caz în parte. În fiecare zi de vineri puteți afla răspunsuri la chestiuni ce țin de apărarea onoarei, demnității și reputației profesionale, accesul la informație, dreptul la viața privată, statutul juridic al organizațiilor mass-media, dreptul de autor etc.
Materialele publicate reflectă opinii juridice cu caracter consultativ și nu reprezintă o sursă autentică de drept. CJI nu poartă răspundere pentru prejudiciul suferit de către destinatarii consultației drept urmare a luării deciziilor bazate pe informația furnizată. Răspunsurile oferite anterior în cadrul acestei rubrici le puteți găsi aici.
Art. 208 alin. (5) Cod administrativ: ”O acțiune în constatare este admisibilă numai dacă reclamantul s-a adresat anterior la autoritatea publică competentă cu cerere de constatare”;