Eşti aici

Care sunt regulile de difuzare a sondajelor de opinie cu tematică electorală?

02 Iulie 2021
884 de afişări
Întrebare: În perioada electorală, unele posturi TV au difuzat rezultatele unui sondaj ce relevă care sunt cei mai apreciați politicieni din Republica Moldova. Deși pe primul loc era clasată o persoană, jurnaliștii au afirmat că cele situate pe locul doi și trei se bucură cumulat de cea mai mare încredere din partea cetățenilor. Totodată, în știre nu era explicat la solicitarea cui a fost efectuat sondajul ori cine a plătit pentru el.
 
Sancționează sau nu legea astfel de relatări care manipulează?

Ce informații trebuie să prezentăm publicului atunci când difuzăm rezultatele unui sondaj electoral?
 
RăspunsPotrivit legii, posturile TV au dreptul să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală doar cu condiția că vor informa publicul cu privire la următoarele aspecte:

  1. De către cine este efectuat sondajul (denumirea persoanei juridice);
  2. La ce dată sau pe parcursul cărui interval de timp s-a desfășurat sondajul;
  3. Ce metodă a fost utilizată pentru efectuarea sondajului;
  4. Care este dimensiunea eșantionului (numărul persoanelor intervievate);
  5. Care este marja maximă de eroare;
  6. Cine este persoana care a comandat sondajul;
  7. Din ce surse a fost finanțată persoana care a efectuat sondajul.
 
Totodată, pe lângă informațiile enumerate mai sus, legea obligă furnizorii să prezinte și dovada că au notificat Comisia Electorală Centrală despre desfășurarea sondajului de opinie cu tematică electorală.
 
Atenție! În perioada electorală pentru alegerile parlamentare anticipate, posturile TV au dreptul să difuzeze rezultatele sondajelor de opinie cu tematică electorală nu mai târziu de 5 zile înainte de ziua alegerilor (până pe 5 iulie, inclusiv).
 
Cu referire la tehnica utilizată de către furnizor pentru a distorsiona rezultatele sondajului de opinie, precizăm că legea obligă furnizorii să informeze cu privire la un fapt sau un eveniment corect, prezentând informația în mod imparțial și cu bună-credință (art. 13 alin. (1), Codul serviciilor media audiovizuale). În acest caz, în esență, relatările furnizorului corespund realității. Cu toate acestea, descentralizarea atenției publicului de pe rezultatele exacte ale sondajului prin cumularea tendențioasă a punctajelor din sondaj denotă atitudinea părtinitoare a furnizorului, precum și rea-credința acestuia.
 
Pentru încălcarea art. 13 din Cod, furnizorul riscă să se aleagă cu o avertizare publică din partea Consiliului Audiovizualului. În cazul admiterii repetate a acestei abateri, autoritatea îi poate aplica o amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Rubrica „Juristul Presei” a fost lansată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu scopul de a sprijini activitatea jurnaliștilor și a instituțiilor de presă, oferindu-le soluții juridice corecte, adaptate fiecărui caz în parte. În fiecare zi de vineri puteți afla răspunsuri la chestiuni ce țin de apărarea onoarei, demnității și reputației profesionale, accesul la informație, dreptul la viața privată, statutul juridic al organizațiilor mass-media, dreptul de autor etc.

Materialele publicate reflectă opinii juridice cu caracter consultativ și nu reprezintă o sursă autentică de drept. CJI nu poartă răspundere pentru prejudiciul suferit de către destinatarii consultației drept urmare a luării deciziilor bazate pe informația furnizată.

Răspunsurile oferite anterior în cadrul acestei rubrici le puteți găsi aici.