Elevii au discutat într-un cadru non-formal despre ce este o știre, cum să deosebim informațiile manipulatorii de cele corecte, care sunt interesele din spatele anumitor surse media, dar mai ales riscurile la care ne expunem atunci când ne lăsăm manipulați de anumite informații pe care le găsim în presă.
”Manipularea informațională este un procedeu nonviolent, dar extrem de periculos și cu un efect îndelungat, asemenea ”picăturii chinezești” . Prin manipulare, persoanele cu anumite interese politice sau economice, care deseori stau în spatele instituțiilor media, transformă societatea și îi determină pe oameni să creadă și să facă exact ceea ce și-au propus.”, le-a explicat tinerilor D. Răilean.
Jurnalista a evidențiat faptul că este extrem de necesar să încercăm să ne dăm seama cui aparțin de facto sursele media din care ne informăm și să taxăm informațiile tendențioase care ne sunt oferite. Pentru a ne forma o imagine cât mai apropiată de realitate referitor la ceea ce apare în presa din Republica Moldova, în condițiile de astăzi ar trebui să ne informăm din cel puțin patru surse media diferite.
Diana Răilean s-a referit și la caracteristicile pe care o știre corectă trebuie să le întrunească. De exemplu, diversitatea apartenenței surselor folosite. ”Dacă într-o știre se discută cu mai multe persoane, dar care prezintă doar poziția unei părți implicate, atunci această știre nu trebuie ascultată!”, i-a atenționat pe tineri jurnalista Radio Europa Liberă. Ea le-a prezentat elevilor și exemple de practici de manipulare informațională, la televiziuni și în mediul online - cazuri în care au fost folosite falsuri în imagini, știri distorsionate și părtinitoare, date statistice cărora nu le-au fost precizate sursele etc.
Elevii de la Liceul ”Mihai Eminescu” din Anenii Noi s-au implicat activ în discuție, menționând că subiectul abordat, educația mediatică, este relevant mai ales acum, în pragul alegerilor parlamentare, când mulți dintre ei vor putea vota pentru prima oară.
”Astăzi am învățat cum trebuie să fie într-adevăr o știre bună, care sunt caracteristicile acesteia și cum să îmi dau seama care sunt știrile manipulatorii”, a menționat Daniela Graur, elevă în clasa a X-a.
”La activitatea de astăzi am înțeles că multe posturi de televiziune, atât din Moldova, cât și din alte țări manipulează societatea prin conținutul pe care îl prezintă. Este un subiect de interes pentru noi, căci trebuie să conștientizăm pericolul informațional la care suntem expuși.”, a mai adăugat Vlad Buga, elev în cl. a XII-a.
Lecția de educație mediatică a fost desfășurată în cadrul proiectului "Promovarea educației mediatice în rândurile cetățenilor" ("Promoting media literacy among Moldovan citizens"), implementat de CJI, în perioada martie 2014 – aprilie 2015, cu susţinerea financiară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova.