You are here

În goană după titluri ”tari” uităm de bunul simț?

16 January 2015
995 reads

Moldova24.info, în ediția sa din 15 ianuarie 2015, publică un material pe care îl intitulează: ”Rupți în fund dar în pas cu tehnologia! Opt din zece moldoveni stau zilnic pe net”. Știrea relatează, de fapt, despre rezultatele unui sondaj, care constată, cităm din lead: ”Aproape trei sferturi din gospodăriile casnice din Republica Moldova sunt conectate la Internet fix şi Internet mobil, iar 80,5% dintre utilizatori navighează zilnic sau aproape zilnic, 11,7% – de 2-3 ori pe săptămână, 2,4% – de 2-3 ori pe lună, iar restul – mai rar”.

Ca și leadul, paragrafele care urmează aduc date din sondajul respectiv exclusiv despre utilizarea serviciilor de comunicații electronice de către moldoveni – cine și ce caută în Internet, câți stau pe rețelele de socializare, care e nivelul de utilizare a telefoniei mobile în zonele urbane și rurale și altele. Niciun temei, deci, pentru un asemenea titlu, acesta exprimând punctul de vedere subiectiv al autorului. Și chiar dacă ar fi existat vreun motiv, expresia ”rupți în fund”, raportată la concetățenii noștri, este cel puțin lipsită de bun simț, dacă nu chiar jignitoare. Cei care au ales titlul, în mod sigur, stau și ei pe net, s-ar putea să facă parte chiar din cei ”8 din 10”, prin urmare, ar trebui să credem că și ei intră în categoria celor vizați în titlu?

Îi îndemnăm pe autorii știrii să tragă cu ochiul și prin normele deontologice, nu numai după numărul de vizitatori pe site. Iată ce recomandă ”Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnalisti” în capitolul ”Limbajul jurnalistic”: ”O datorie profesională, civică, ba chiar una patriotică, a tuturor jurnaliștilor este să folosească și să promoveze limba exemplară...”.