You are here

Problema protejării spațiului informațional dezbătută la televiziunea națională

30 January 2014
1117 reads

Lipsa transparenței proprietății mass-media, dar și promovarea produsului autohton sunt cele mai mari probleme în audiovizualul moldovenesc, a declarat președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Marian Pocaznoi, în cadrul emisiunii „Moldova în direct” de la postul national de televiziune. Experți media, prezenți și ei la emisiune, au enunțat atât lacunele legale în privința protejării spațiului informațional național, cât și dificultățile economice de activitate a pieții audiovizualului.
 
Directorul executiv al Asociației Presei Independente (API), Petru Macovei, a atras atenția asupra faptului că mass-media din Federația Rusă, difuzată pe larg şi pe teritoriul Republicii Moldova, utilizează tehnici manipulatorii și de dezinformare în materialele lor, în raport cu Moldova. Acesta susține că telespectatorul nu în toate cazurile poate să distingă clar informarea de dezinformare. „Tot statul trebuie să găsească soluții. Și nu de interdicție. Trebuie promovat produsul autohton, pentru ca el să devină la fel de bun și calitativ și pe segmentul de informație, dar și pe segmentul de divertisment”, consideră directorul executiv al API.
 
La rândul său, președintele CCA, Marian Pocaznoi, susține că membrii consiliului au elaborat în acest sens o decizie care vine să protejeze audivizualul autohton și să promoveze patrimoniul lingvistic național al Republicii Moldova. „În viziunea nu doar a mea, dar și a întregului corp al Consiliului, noi trebuie să tindem și să alungăm, mai bine spus, de pe frecvențele naționale, care sunt patrimoniul țării, alte produse audiovizuale din alte state. Patrimoniul țării trebuie să fie gestionat de către agenții economici din Republica Moldova. Iar celelalte posturi din alte țări trebuie să fie difuzate prin intermediul cablului”, susține președintele CCA.
 
Totodată, directorul reprezentanței din Republica Moldova a companiei Teleradio MIR, Ion Terguță, este de părere că problemele în spațiul audiovizual moldovenesc nu sunt doar de natura lingvistică, dar ţin și de lipsa politicilor și conceptelor adecvate, bazate pe elemente economice de desfășurare a activității pe piață audiovizualului.

„Dacă, de exemplu, Consiliul Coordonator al Audiovizualului ar avea niște politici împreună cu Consiliul Concurenței, care să analizeze costurile și beneficiile, veniturile nete ale celor care scot banii din piața noastră, vor înțelege că acești bani sunt scoși de pe piața noastră”, a spus Terguță. Acesta a mai spus că audiovizualul moldovenesc pierde la capitolul calitate în raport cu țările vecine  și din cauza că lipsește în instituțiile de învățământ studierea disciplinelor din acest domeniu. „Se produce foarte puțin în ceea ce ține de televiziune. În general, se produc doar știri. Televiziunea nu se rezumă doar la știri. Noi la momentul actual nu avem în facultăți specializări de operatori de televiziune sau scenografi”, a accentuat Ion Terguță.