22 January 2016
1641 reads
22 ianuarie 2016
Semnatarii prezentei declarații condamnă distorsionarea procesului democratic în Republica Moldova prin modul de formare, votare și învestire a Guvernului FILIP. Aceasta afectează grav încrederea în acest Guvern. Chemăm factorii de decizie la respectarea principiilor unui stat de drept, a legislației și restaurarea prin acțiuni rapide și ferme a încrederii pierdute în instituțiile statului.
La 15 decembrie 2015, Președintele Republicii Moldova, dl Nicolae TIMOFTI, a declarat că asupra sa sunt exercitate presiuni din partea Partidului Democrat din Moldova (PDM) pentru a-l convinge să-l desemneze pentru funcția de Prim-ministru pe dl Vladimir PLAHOTNIUC.
La 21 decembrie 2015, în urma eșecului de a forma o majoritate parlamentară pentru propunerea unui candidat la funcția de Prim-ministru, Președintele Republici Moldova l-a desemnat în calitate de candidat pe dl Ion STURZA. La 3 ianuarie 2016, dl Sturza și membrii Cabinetului de Miniștri propuși de acesta au semnat în mod public o declarație de integritate propusă de societatea civilă. La 4 ianuarie 2016, dl Ion Sturza urma să ceară votul de încredere al Parlamentului. Din lipsă de cvorum, ședința Parlamentului nu a avut loc, iar Președintele Parlamentului a calificat acest fapt drept o tentativă eșuată de a acorda vot de încredere Guvernului. Mai multe organizații ale societății civile au susținut printr-un apel public că lipsa cvorumului pentru o ședință parlamentară nu reprezintă un vot de neîncredere acordat Cabinetului de Miniștri, iar Parlamentul urmează să se expună asupra programului de activitate și a listei Guvernului în ședință plenară. Cu toate acestea, Președintele Timofti a continuat consultările cu fracțiunile parlamentare în vederea identificării unui alt candidat la funcția de Prim-ministru.
Prin Hotărârea nr. 32 din 29 decembrie 2015, Curtea Constituțională a statuat că Președintele țării este obligat să desemneze în calitate de Prim-ministru candidatul propus de o majoritate absolută parlamentară (50+1 deputați). La 13 ianuarie 2016, Președintelui Republicii Moldova i-a fost propusă de o majoritate de 56 de deputați pentru funcția de Prim-ministru, candidatura dlui Vladimir PLAHOTNIUC. Președintele Timofti a respins candidatura dlui Plahotniuc, pe motiv că ultimul nu întrunește criteriile de integritate necesare pentru funcția de Prim-ministru.
După refuzul Președintelui Timofti, printr-un comunicat a fost reconfirmată susținerea majorității parlamentare pentru candidatura dlui Plahotniuc. Ulterior, mai mulți deputați care au semnat inițial pentru candidatura dlui Plahotniuc au declarat, în mod public, că-și retrag susținerea acordată acestuia. Preşedintele Republicii Moldova a cerut reconfirmarea semnăturilor pentru susținerea unui candidat la funcția de Prim-ministru. Mai mulți deputați (dl Valeriu Streleț, dna Elena Bodnarenco, dl Igor Dodon) au susținut că majoritatea parlamentară care a propus candidatura dlui Plahotniuc a fost creată pe bază de șantaj, intimidări, corupere și că este controlată de un singur partid. În lipsa confirmării semnăturilor, la 14 ianuarie 2016, Președintele țării l-a desemnat pentru funcția de Prim-ministru pe dl Ion PĂDURARU.
La 15 ianuarie 2016, dl Păduraru a renunțat la calitatea de candidat pentru funcția de Prim-ministru în favoarea unui candidat de compromis. În aceeași zi, Președintele țării l-a desemnat în calitate de candidat pentru această funcție pe dl Pavel FILIP, propus de 55 din cei 56 de deputați care inițial au susținut candidatura dlui Plahotniuc.
În cadrul discuțiilor dintre dl Filip și reprezentanții societății civile, primul și-a exprimat disponibilitatea de a semna, împreună cu noul Cabinet de miniștri, Declarația de integritate elaborată de societatea civilă. O astfel de declarație a fost expediată echipei dlui Filip. Ulterior, echipa candidatului a propus o nouă redacție a Declarației de integritate, mult mai vagă și care permitea interpretări duplicitare. Societatea civilă a calificat această propunere drept o eschivare de la semnarea Declarației de integritate. Din spusele reprezentanţilor dlui Pavel FILIP, la 20 ianuarie 2016, cu câteva minute înaintea votării în Parlament, candidatul la funcţia de Prim-ministru şi candidaţii la funcţiile de miniştri au semnat, totuşi, Declaraţiile de integritate, în lipsa reprezentanţilor societăţii civile. Organizaţiile semnatare consideră că noul Cabinet de Miniștri desemnat trebuia să anunțe din timp când și unde intenționează să semneze Declarațiile de integritate, astfel încât societatea civilă să aibă suficient timp pentru a evalua candidaturile și, în ședința comuna de semnare a acestor Declarații, să aibă oportunitatea de a adresa întrebări candidaților asupra cărora planează suspiciuni. Având în vedere lipsa de transparență în procesul de semnare a declarației de integritate, organizaţiile semnatare nu consideră aceste declarații valabile. Este inacceptabil modul în care politicienii încearcă să mimeze consultările cu societatea civilă, chiar până la preluarea mandatului.
La 20 ianuarie 2016, în jurul orei 12.00, a fost publicată ordinea de zi a ședinței Parlamentului care viza acordarea votului de încredere Guvernului. La acea oră nu fost făcut public nici proiectul programului de activitate al Guvernului și nici lista membrilor Guvernului propus. La ora 16:40 Parlamentul a acordat vot de încredere candidatului Pavel FILIP și Cabinetului acestuia. Guvernul a fost votat într-o ședință ce a durat circa 30 de minute, în care Prim-ministrul desemnat a citit discursul său timp de 8 minute, iar în alte 2 minute a prezentat lista Cabinetului de Miniștri. În mod arbitrar, a fost omisă sesiunea de întrebări și răspunsuri. Programul de activitate și lista Guvernului nu au fost dezbătute, contrar art. 98 alin. (3) din Constituția Republicii Moldova. Organizațiile semnatare condamnă graba cu care a fost învestit noul Guvern, considerând metodele de învestire a Cabinetului de Miniștri contrare normelor democratice si prevederilor Constituției.
Mai mult, procedura de depunere a jurământului de către membrii Guvernului, a avut loc tot pe 20 ianuarie 2016, pe ascuns, la miezul nopții, după ce anterior publicul a fost anunțat oficial că depunerea jurământului va avea loc în altă zi. Nici măcar purtătorul de cuvânt al Președintelui Republicii Moldova nu a cunoscut până în ultima clipă despre momentul depunerii jurământului.
Având în vedere presiunile exercitate asupra Președintelui pentru desemnarea unui candidat la funcția de Prim-ministru promovat cu insistență doar de un partid politic, insistenţa ulterioară de a desemna același candidat de către o majoritate parlamentare asupra căreia planează suspiciuni că s-a format pe bază de corupție, șantaj și intimidări, boicotarea de către deputați a candidatului desemnat inițial de către Președintele țării cu respectarea normelor Constituției, retragerea subită a celui de al doilea candidat desemnat de Președinte, eschivarea Guvernului Filip de la semnarea declarației de integritate propusă de societatea civilă, votarea acestuia în cadrul unor proceduri parlamentare rapide și netransparente, precum și depunerea jurământului de către Guvernul Filip pe ascuns,
Semnatarii declară că circumstanțele de mai sus nu ne permit să avem încredere în Guvernul votat la 20 ianuarie 2016 până când acest Guvern nu va demonstra prin acțiuni concrete contrariul.
Semnatarii condamnă orice acțiuni violente în adresa protestatarilor, politicienilor, si polițiștilor, considerând protestele pașnice drept cea mai democratică metodă de a demonstra nemulțumirea față de acțiunile autorităților.
Totodata, atenţionăm că guvernarea trebuie să-şi asume responsabilitatea pentru tensionarea situaţiei, urmare a atitudinii neconstructive faţă de cerinţele protestatarilor şi a lipsei dialogului efectiv cu aceştia.
Semnatari:
Centrul de Resurse ”DIALOG-Pro”
Asociația Presei Independente (API)
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
Centrul de Resurse Juridice din Moldova
AO Centrul de Informații GENDERDOC-M
Centrul de Reabilitare a Victimelor Torturii “Memoria”
IDIS Viitorul
Transparency International – Moldova
Tinerii Europeni Federalişti
Business Consulting Institute (BCI)
TERRA-1530
Institutul Policiti Publice
Centrul de Drept al Femeilor
Alanţa CCAII
AO Gutta-Club
AO BIOS
Asociaţia Micului Business (AMB)
Institutul pentru Drepturile Omului din Moldova (IDOM)
Centrul Expert-Grup
ADEPT
Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului și Dezvoltare Durabilă (AFPMDD)
Asociația pentru Politică Externă (APE)
REC Moldova
(Lista semnatarilor rămâne deschisă)
La 15 decembrie 2015, Președintele Republicii Moldova, dl Nicolae TIMOFTI, a declarat că asupra sa sunt exercitate presiuni din partea Partidului Democrat din Moldova (PDM) pentru a-l convinge să-l desemneze pentru funcția de Prim-ministru pe dl Vladimir PLAHOTNIUC.
La 21 decembrie 2015, în urma eșecului de a forma o majoritate parlamentară pentru propunerea unui candidat la funcția de Prim-ministru, Președintele Republici Moldova l-a desemnat în calitate de candidat pe dl Ion STURZA. La 3 ianuarie 2016, dl Sturza și membrii Cabinetului de Miniștri propuși de acesta au semnat în mod public o declarație de integritate propusă de societatea civilă. La 4 ianuarie 2016, dl Ion Sturza urma să ceară votul de încredere al Parlamentului. Din lipsă de cvorum, ședința Parlamentului nu a avut loc, iar Președintele Parlamentului a calificat acest fapt drept o tentativă eșuată de a acorda vot de încredere Guvernului. Mai multe organizații ale societății civile au susținut printr-un apel public că lipsa cvorumului pentru o ședință parlamentară nu reprezintă un vot de neîncredere acordat Cabinetului de Miniștri, iar Parlamentul urmează să se expună asupra programului de activitate și a listei Guvernului în ședință plenară. Cu toate acestea, Președintele Timofti a continuat consultările cu fracțiunile parlamentare în vederea identificării unui alt candidat la funcția de Prim-ministru.
Prin Hotărârea nr. 32 din 29 decembrie 2015, Curtea Constituțională a statuat că Președintele țării este obligat să desemneze în calitate de Prim-ministru candidatul propus de o majoritate absolută parlamentară (50+1 deputați). La 13 ianuarie 2016, Președintelui Republicii Moldova i-a fost propusă de o majoritate de 56 de deputați pentru funcția de Prim-ministru, candidatura dlui Vladimir PLAHOTNIUC. Președintele Timofti a respins candidatura dlui Plahotniuc, pe motiv că ultimul nu întrunește criteriile de integritate necesare pentru funcția de Prim-ministru.
După refuzul Președintelui Timofti, printr-un comunicat a fost reconfirmată susținerea majorității parlamentare pentru candidatura dlui Plahotniuc. Ulterior, mai mulți deputați care au semnat inițial pentru candidatura dlui Plahotniuc au declarat, în mod public, că-și retrag susținerea acordată acestuia. Preşedintele Republicii Moldova a cerut reconfirmarea semnăturilor pentru susținerea unui candidat la funcția de Prim-ministru. Mai mulți deputați (dl Valeriu Streleț, dna Elena Bodnarenco, dl Igor Dodon) au susținut că majoritatea parlamentară care a propus candidatura dlui Plahotniuc a fost creată pe bază de șantaj, intimidări, corupere și că este controlată de un singur partid. În lipsa confirmării semnăturilor, la 14 ianuarie 2016, Președintele țării l-a desemnat pentru funcția de Prim-ministru pe dl Ion PĂDURARU.
La 15 ianuarie 2016, dl Păduraru a renunțat la calitatea de candidat pentru funcția de Prim-ministru în favoarea unui candidat de compromis. În aceeași zi, Președintele țării l-a desemnat în calitate de candidat pentru această funcție pe dl Pavel FILIP, propus de 55 din cei 56 de deputați care inițial au susținut candidatura dlui Plahotniuc.
În cadrul discuțiilor dintre dl Filip și reprezentanții societății civile, primul și-a exprimat disponibilitatea de a semna, împreună cu noul Cabinet de miniștri, Declarația de integritate elaborată de societatea civilă. O astfel de declarație a fost expediată echipei dlui Filip. Ulterior, echipa candidatului a propus o nouă redacție a Declarației de integritate, mult mai vagă și care permitea interpretări duplicitare. Societatea civilă a calificat această propunere drept o eschivare de la semnarea Declarației de integritate. Din spusele reprezentanţilor dlui Pavel FILIP, la 20 ianuarie 2016, cu câteva minute înaintea votării în Parlament, candidatul la funcţia de Prim-ministru şi candidaţii la funcţiile de miniştri au semnat, totuşi, Declaraţiile de integritate, în lipsa reprezentanţilor societăţii civile. Organizaţiile semnatare consideră că noul Cabinet de Miniștri desemnat trebuia să anunțe din timp când și unde intenționează să semneze Declarațiile de integritate, astfel încât societatea civilă să aibă suficient timp pentru a evalua candidaturile și, în ședința comuna de semnare a acestor Declarații, să aibă oportunitatea de a adresa întrebări candidaților asupra cărora planează suspiciuni. Având în vedere lipsa de transparență în procesul de semnare a declarației de integritate, organizaţiile semnatare nu consideră aceste declarații valabile. Este inacceptabil modul în care politicienii încearcă să mimeze consultările cu societatea civilă, chiar până la preluarea mandatului.
La 20 ianuarie 2016, în jurul orei 12.00, a fost publicată ordinea de zi a ședinței Parlamentului care viza acordarea votului de încredere Guvernului. La acea oră nu fost făcut public nici proiectul programului de activitate al Guvernului și nici lista membrilor Guvernului propus. La ora 16:40 Parlamentul a acordat vot de încredere candidatului Pavel FILIP și Cabinetului acestuia. Guvernul a fost votat într-o ședință ce a durat circa 30 de minute, în care Prim-ministrul desemnat a citit discursul său timp de 8 minute, iar în alte 2 minute a prezentat lista Cabinetului de Miniștri. În mod arbitrar, a fost omisă sesiunea de întrebări și răspunsuri. Programul de activitate și lista Guvernului nu au fost dezbătute, contrar art. 98 alin. (3) din Constituția Republicii Moldova. Organizațiile semnatare condamnă graba cu care a fost învestit noul Guvern, considerând metodele de învestire a Cabinetului de Miniștri contrare normelor democratice si prevederilor Constituției.
Mai mult, procedura de depunere a jurământului de către membrii Guvernului, a avut loc tot pe 20 ianuarie 2016, pe ascuns, la miezul nopții, după ce anterior publicul a fost anunțat oficial că depunerea jurământului va avea loc în altă zi. Nici măcar purtătorul de cuvânt al Președintelui Republicii Moldova nu a cunoscut până în ultima clipă despre momentul depunerii jurământului.
Având în vedere presiunile exercitate asupra Președintelui pentru desemnarea unui candidat la funcția de Prim-ministru promovat cu insistență doar de un partid politic, insistenţa ulterioară de a desemna același candidat de către o majoritate parlamentare asupra căreia planează suspiciuni că s-a format pe bază de corupție, șantaj și intimidări, boicotarea de către deputați a candidatului desemnat inițial de către Președintele țării cu respectarea normelor Constituției, retragerea subită a celui de al doilea candidat desemnat de Președinte, eschivarea Guvernului Filip de la semnarea declarației de integritate propusă de societatea civilă, votarea acestuia în cadrul unor proceduri parlamentare rapide și netransparente, precum și depunerea jurământului de către Guvernul Filip pe ascuns,
Semnatarii declară că circumstanțele de mai sus nu ne permit să avem încredere în Guvernul votat la 20 ianuarie 2016 până când acest Guvern nu va demonstra prin acțiuni concrete contrariul.
Semnatarii condamnă orice acțiuni violente în adresa protestatarilor, politicienilor, si polițiștilor, considerând protestele pașnice drept cea mai democratică metodă de a demonstra nemulțumirea față de acțiunile autorităților.
Totodata, atenţionăm că guvernarea trebuie să-şi asume responsabilitatea pentru tensionarea situaţiei, urmare a atitudinii neconstructive faţă de cerinţele protestatarilor şi a lipsei dialogului efectiv cu aceştia.
Semnatari:
Centrul de Resurse ”DIALOG-Pro”
Asociația Presei Independente (API)
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
Centrul de Resurse Juridice din Moldova
AO Centrul de Informații GENDERDOC-M
Centrul de Reabilitare a Victimelor Torturii “Memoria”
IDIS Viitorul
Transparency International – Moldova
Tinerii Europeni Federalişti
Business Consulting Institute (BCI)
TERRA-1530
Institutul Policiti Publice
Centrul de Drept al Femeilor
Alanţa CCAII
AO Gutta-Club
AO BIOS
Asociaţia Micului Business (AMB)
Institutul pentru Drepturile Omului din Moldova (IDOM)
Centrul Expert-Grup
ADEPT
Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului și Dezvoltare Durabilă (AFPMDD)
Asociația pentru Politică Externă (APE)
REC Moldova
(Lista semnatarilor rămâne deschisă)