Media Azi: Mai întâi, o întrebare pentru Natalia Morari: Ați declarat public că la moment are loc etapa de înregistrare a unei Asociații de Jurnaliști, care va deține 75 procente din acțiunile postului și va beneficia de un grant din partea Fondului European pentru Democrație, în valoare de 170 mii de euro. Vă rugăm să ne dați mai multe detalii: Ce e cu această Asociație, cine sunt membrii ei, ce scopuri vă propuneți prin reorganizarea postului TV7?
Natalia Morari: Aceasta va fi o asociație obștească, fondată de jurnaliști care, cum deja am afirmat, va deține 75 de procente din acțiunile postului TV7. Printre fondatori se regăsesc persoane cunoscute în mediul jurnalistic - Ion Terguță, Mariana Rață, Vladimir Soloviov, Natalia Morari și alții. Pentru noi este important ca din Consiliul de Administrație să facă parte oameni, a căror integritate morală și profesională nu poate fi pusă sub semn de întrebare. Am vrea ca în organele de conducere și de control ale Asociației să intre nu doar jurnaliști, printre ei, de exemplu, va fi și Igor Boțan. Iar alte persoane notorii, precum Petru Macovei, Arcadie Barbăroșie, Ion Bunduchi, Cornelia Cozonac și alți reprezentanți ai societății civile, cu care la moment suntem în proces de discuții, vor face parte din Consiliul de Observatori al viitoarei televiziuni.
Pe scurt, este vorba despre o platformă deschisă, unde ne propunem să-i adunăm pe cei mai buni jurnaliști și profesioniști cu integritate, care vor colabora nu ca angajați ai televiziunii, pentru că ei vor continua să activeze în domeniile lor, dar vor veni cu proiectele proprii.
Ion Terguță: Aș vrea să completez cele spuse de Natalia. A fost surprinzător pentru noi că foarte multă lume are nevoie de platforma asta pentru a se putea exprima liber. Mă refer la jurnaliști care vor să creeze. Pentru că foarte mulți colegi se simt oprimați acolo unde lucrează în prezent, fiind nevoiți să respecte niște clișee impuse. Noi am vrea să le redăm jurnaliștilor libertatea de creație, demnitatea profesională, dacă vreți. Vom avea un stil tv care va trebui respectat, dar, din punct de vedere profesional, nu vom avea teme tabu. În acest sens, vom căuta cei mai buni montatori, un grafician, redactor online, redactor-șef, producător, pentru a asigura baza de producție a acestor emisiuni, care va deveni inima televiziunii.
M.A.: Dumneavoastră, ce funcții o să vă revină în Asociație?
N.M.: Sunt la curent cu ceea ce s-a scris deja despre mine, precum că aș intenționa să fiu directoarea viitoarei televiziuni. Vă asigur că eu nu voi avea nicio funcție de conducere sau de management executiv în televiziune, cel puțin, la etapa inițială, aceasta este principial pentru mine… De aceea, prin intermediul acestui interviu, vreau să pun punct tuturor zvonurilor și insinuărilor. Proiectul de televiziune este mult mai important, decât o oarecare funcție administrativă. Acest proiect este conceput de noi ca o variantă de salvare a jurnalismului, în condițiile în care piața este atât de monopolizată. Eu voi face emisiuni cum am și făcut și voi face parte din Asociație.
N.M.: Suntem conștienți că nu vom putea supraviețui doar din publicitate, deoarece știm unde merge publicitatea în R. Moldova. De aceea pentru noi este important să avem o finanțare directă de la cetățeni. La Forumul Diasporei, care va avea loc în luna martie, vom prezenta conceptul televiziunii, dar și instrumente simple, concrete cum Diaspora ar putea susține acest proiect. De fapt, nu doar Diaspora, însă mizăm mai mult pe ei pentru că se simt mai liberi decât cei de acasă. Noi pledăm pentru instrumente simple, contăm pe sume mici și vom propune opțiuni diferite de a susține televiziunea. Vom oferi oamenilor libertatea de a alege – ei singuri vor decide unde își vor direcționa banii – pentru cheltuieli administrative, chirie, facturi sau pentru onorariile jurnaliștilor. Astfel, vor putea să-și transfere donațiile în contul emisiunii X, de exemplu, a unui jurnalist, sau al emisiunii Y, realizată de alt jurnalist. Le vom oferi libertatea de a decide exact pe cine susțin, și numai în cazul în care ei vor avea încredere în deciziile Asociației, ar putea lăsa asta la discreția noastră. Și încă ceva: vrem să fim o televiziune transparentă la maxim. La fiecare trei luni vom prezenta publicului spectator rapoarte despre câți bani am câștigat, pe ce i-am cheltuit, câți bani au mers pe chirie, câți pe facturi, câți pentru onorarii și așa mai departe. Cei care ne finanțează au dreptul să știe cum cheltuim banii, de aceea toate rapoartele vor fi publicate. Iar banii, pe care îi vom câștiga ca acționar majoritar al televiziunii, îi vom reinvesti în dezvoltarea postului, conform prevederilor statutare ale asociației.
I.T.: Consiliul de Administrație este organul de conducere al televiziunii, cel care va propune candidatura directorului general al postului. Consiliul de Observatori al televiziunii este cel care va urmări respectarea interesului public în programele noastre editoriale. Consiliul de Observatori va spune dacă noi suntem corecți sau nu. Administrarea va ține de Consiliul de Administrație. Dar și în interiorul televiziunii, va exista un Consiliu director, format deja din oameni din interior, care vor trebui să construiască politicile editoriale ale postului pe diferite platforme - conceptuale, editoriale, de marketing ș.a. Am vrea să arătăm un exemplu cum ar trebui construită o televiziune în R. Moldova.
N.M.: Consiliul de Administrație va numi managementul executiv, dar aceste decizii vor fi luate cu consultarea Consiliului de Observatori. Ne gândim la o componență de 5 persoane a Consiliului de Observatori.
M.A.: Dle Ion Terguță, ce așteptări aveți de la acest proiect?
I.T.: Vrem să ajungem la un content sută la sută original. În același timp, rămânem cu picioarele pe pământ. Suntem conștienți că intrăm în acest proiect cu resurse financiare și tehnice limitate. Nu putem acum să concurăm tehnic cu Canal 3, de exemplu, sau cu Prime. Noi mergem cu mijloacele pe care le avem. Important pentru noi este să construim un mesaj corect, atractiv din punct de vedere profesional și să-l prezentăm publicului ca și alternativă. Acesta este scopul nostru primar. Ulterior, am vrea să facem acest proiect capabil de concurență și rentabil din punct de vedere financiar.
N.M.: Este o grilă destul de mare. Începem cu prime-time-ul și cu emisiuni de weekend. Am discutat deja la acest capitol și cu anumiți jurnaliști – sunt nume bine cunoscute, dar nu ar fi corect să le facem publice la această etapă. Toate la timpul lor.
N. M.: Vom avea un cod de conduită, fie că-l vom elabora noi, fie că vom lua un model deja existent, prin care vom arăta: acestea sunt regulile de joc pe care și le asumă oricine vine pe platforma noastră și prin asta el își asumă responsabilitatea de a fi corect. Ne gândim și la viitoarea denumire a postului. Noi vom avea o viziune, o idee pe care o vom împărtăși cu publicul foarte curând, și prin intermediul acestui interviu vrem să-i invităm pe toți cei care au idei bune să le împărtășească cu noi. Va fi și pentru ei o posibilitate de a se realiza în profesie. Acum trebuie să ne adunăm împreună, pentru că pe cont propriu e greu să realizezi ceva consistent.
M.A.: Cum rămâne cu actuala echipă a TV7 în cadrul acestor remanieri?
I.T.: Televiziunea TV7 nouă va fi un post generalist pe platformă publică. Modul de reangajare a oamenilor în postul de televiziune va fi în urma unui training. Deci, cei care lucrează acuma în TV7 vor trece printr-un training și toți cei care se vor putea adapta noilor noastre concepte editoriale vor rămâne, nu e nicio problemă. Noi nu avem intenția să-i concediem.
M.A.: Când vom vedea aceste idei realizate? V-ați gândit la o dată anume?
N.M.: Există anumite probleme tehnice de care depinde tot procesul, dar ne dorim ca la începutul lunii mai noul proiect să fie deja în casele oamenilor pe micile ecrane. Acum suntem în căutarea denumirii, vom face un rebranding în acest sens. Discutăm cu specialiștii în marketing, dar credem că și publicul ar putea participa la elaborarea denumirii. Vrem să organizăm un concurs și să implicăm telespectatorii în căutarea viitoarei denumiri a postului. Chiar dacă nu avem mulți bani, avem curaj și știm că există oameni care pot să ne susțină nu numai prin donații, dar și prin creativitate.
I.T.: Nu cred că dl Lucinschi va avea vreun profit foarte curând...
N.M.: Până vom ajunge să avem în general profit trebuie să trecem printr-o reformă radicală a postului. Și acesta este un proces complicat.