You are here

Serghei Nastas, directorul general „Poșta Moldovei”: Abonarea și vânzarea cu amănuntul este o activitate nerentabilă, care provoacă pierderi întreprinderii

05 October 2017
2689 reads
Media Azi: Domnule Serghei Nastas, de ce „Posta Moldovei” nu negociază  contractele cu managerii din presa scrisă, pentru a se ajunge la consens și a evita orice eventual abuz, ori suspiciune de abuz, care ar veni dintr-o parte contractantă? Întrebarea este în contextul în care managerii publicațiilor periodice se plâng că „Posta Moldovei” le impune contracte neavantajoase și că prevederile ce se conțin în contracte nu sunt convenite cu reprezentanții redacțiilor. Ei acuză „Posta Moldovei” că le-a impus în mod unilateral tarife suplimentare pentru serviciul de sortare și ambalare a ziarelor, fiind constrânși să accepte această prevedere din contract.

Serghei Nastas: Potrivit pct. 2) al Regulilor privind prestarea serviciilor poștale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1457 din 30.12.2016, serviciile poștale sunt acele servicii destinate publicului, constând în colectarea, ambalarea, în caz de necesitate, sortarea, transportul trimiterilor poștale și distribuirea sau înmânarea acestora destinatarilor. Respectiv, remarcând aceste prevederi legale, specificăm că serviciul de distribuire a edițiilor periodice prin abonare și vânzare cu amănuntul nu constituie un serviciu poștal, ci reprezintă de fapt un serviciu suplimentar, prestat de către Î.S. „Poșta Moldovei” în baza unor contracte încheiate cu editorii de presă urmare a negocierilor desfășurate în vederea stabilirii conținutului/cuprinsului acestuia, constituind de fapt, niște acorduri de parteneriat.

În contextul celor enunțate, prin prisma art. 667, alin.1) Cod Civil al RM, „părțile contractante pot încheia în mod liber, în limitele normelor imperative de drept, contracte și pot stabili conținutul lor”, iar conform alin. 2) al articolului menționat, „obligarea la încheierea unui contract este interzisă, cu excepția cazurilor când obligația de a contracta este prevăzută de prezentul cod, de lege sau dacă reiese dintr-o obligație asumată benevol.”

De asemenea, remarcăm că serviciul de distribuire a edițiilor periodice prin abonare și/sau vânzare cu amănuntul nu constituie o activitate de profil a Î.S. „Poșta Moldovei”,  reprezentând  de fapt un serviciu deschis concurenței, care este prestat, bunăoară, și de alți  agenți economici, cum ar fi, spre exemplu: „Moldpresa Grup” SRL, „Pressinform Curier” SRL, „Ediții Periodice” SRL, „Max Expres” SRL; „New Post International MLD” SRL; Î.I. ”Deleu-Delev” etc.

De rând cu aceasta, menționăm că este neîntemeiat argumentul invocat de editorii publicațiilor periodice, precum că Î. S. „Posta Moldovei” impune proiectul său de contract privind distribuirea edițiilor periodice prin abonare și/sau vânzare cu amănuntul, care ar conține prevederi contractuale rigide ce dezavantajează editorii publicațiilor periodice.

În contextul celor expuse, remarcăm că, la data de 06.10.2014 și 17.11.2014, au fost organizate ședințe comune  între reprezentanții Î.S. „Poșta Moldovei”  și grupul de inițiativă al editorilor de presă. În cadrul ședințelor respective au fost negociate amănunțit prevederile contractului-tip privind distribuirea edițiilor periodice prin abonare și vânzare  cu amănuntul și au fost întocmite procese verbale, semnate atât de reprezentanții întreprinderii, cât și de membrii grupului de inițiativă. Totodată, ulterior toate contractele și acordurile adiționale la acestea, au fost negociate și semnate de ambele părți, fapt care cu siguranță demonstrează manifestarea acordului de voință al părților semnatare. Î.S. „Posta Moldovei” nu aplică nicio condiție unilateral, toate drepturile și obligațiile sunt executate doar după includerea acestora în contract și doar cu acordul scris, confirmat prin semnătură, al părții adverse.

Astfel, după cum rezultă din cele relatate, chiar dacă raporturile contractuale dintre Î.S. „Poșta Moldovei”  și redacții, în domeniul prestării serviciilor de distribuire a edițiilor periodice prin abonare și vânzare cu amănuntul au fost inițiate urmare a prezentării contractului al Î.S. „Posta  Moldovei, întreprinderea de fiecare dată și-a exprimat predispunerea/ disponibilitatea de a negocia clauzele acestuia, dar în condiții reale, astfel încât  să se asigure colaborarea reciproc avantajoasă. Însă, ținem să evidențiem faptul că de fiecare dată propunerile venite din partea editorilor publicațiilor periodice sunt îndreptate în scopul împovărării și mai mult a Î.S. „Poșta Moldovei”, punând în sarcină majoritatea cheltuielilor aferente procesului tehnologic de distribuire  a edițiilor periodice  prin abonare și vânzare cu amănuntul, astfel încât  comisionul perceput de către întreprindere pentru prestarea serviciilor respective nu acoperă nici măcar cheltuielile efectiv suportate.

Deopotrivă, menționăm că serviciul de distribuire a edițiilor periodice prin abonare și vânzare cu amănuntul este o activitate nerentabilă, care anual provoacă pierderi  întreprinderii. Faptul desfășurării unei activități nerentabile, deși deschise concurenței, a fost atenționat și în actul de control privind rezultatele inspectării  financiare complexe  la Î.S. „Poșta Moldovei” din 05.08. 2014, efectuat de Inspecția Financiară din subordinea Ministerului Finanțelor.

Totodată, subliniem că sunt neîntemeiate cele invocate  de editorii publicațiilor periodice, precum că  Î.S. „Poșta Moldovei” ar impune  editorilor publicațiilor periodice să achite taxă pentru împachetarea și sortarea tirajului de ediții periodice pe centrele de poștă. Or, în acest sens, evidențiem faptul că redacțiile  au posibilitatea fie de a prezenta tirajul edițiilor periodice împachetat și sortat pe centrele de poștă, fie de a achita taxa pentru serviciile suplimentare respective.

În același context, specificăm că în cadrul acestor raporturi contractuale, comisionul prevăzut de contract pentru Î.S. „Poșta Moldovei” acoperă doar serviciile de distribuire a edițiilor periodice, dar nu include și tariful stabilit pentru serviciile de împachetare și sortare a edițiilor periodice pe centrele de poștă, considerent din care  redacțiile fie prezintă tirajul edițiilor periodice împachetat și sortat pe centrele de poștă în vederea distribuirii acestora în corespundere cu prevederile contractului încheiat, fie achită taxa suplimentară pentru efectuarea  acestor acțiuni de către Î.S. „Poșta Moldovei”.

Așadar, ținând  cont  de faptul că prin însuși contractul de distribuire a edițiilor  periodice prin abonare și/sau vânzare cu amănuntul a edițiilor periodice se oferă posibilitate redacțiilor de a prezenta tirajul edițiilor periodice, deja împachetat și sortat pe centrele de poștă și implicit neachitarea  unei plăți suplimentare în acest sens, conchidem că Î.S. „Poșta Moldovei” nu impune în nici un fel redacțiilor să achite plata stabilită pentru împachetarea și sortarea tirajului edițiilor periodice pe centrele de poștă.

M. A.: Cum explicați introducerea taxei pentru accesul redacțiilor la datele despre numărul de abonați din localitățile rurale? Potrivit managerilor din presa scrisă, „Poșta Moldovei” oferă doar datele despre numărul de abonați la nivel de raion, iar pentru a cunoaște câți abonați au la sate trebuie să achite de fiecare dată  o taxă de 800 MDL...

S. N.: Serviciul de oferire a informației privind datele despre numărul de abonați la publicațiile periodice constă în sistematizarea materialelor solicitate, care presupune colectarea, prelucrarea și organizarea informației. Solicitările pot fi variate: informații ce țin de numărul de abonamente perfectate pe un raion, sau pe fiecare oficiu poștal (orășenești și rurale) în parte, precum și informații ce țin de datele personale (nume, prenume) ale abonaților. La fel, solicitările pot viza furnizarea informației pe o perioadă stabilită de timp. În plus, se efectuează selectarea abonaților pentru fiecare indicator în parte. Efectuarea acestor elemente tehnologice necesită atât implicarea resurselor umane, cât și a celor tehnice, fapt ce determină costurile, în baza cărora au fost stabilite tarifele de prestare a serviciilor de oferire a informațiilor.

M. A.: Ce motive are „Poșta Moldovei” să nu facă publică lista nominală a abonaților din fiecare localitate? Redactorii din presa scrisă nu cunosc cine sunt cititorii lor, nu pot folosi acest criteriu la evaluarea impactului publicației în comunități...

S. N.:  Lista nominală a abonaților nu se face publică din motivul că este un serviciu suplimentar, contra-plată, conform tarifelor la serviciile suplimentare de difuzare a edițiilor periodice, stabilite prin ordinul Î.S. „Poșta Moldovei” nr. 162 din 24.08.2012. Respectiv, în cazul achitării taxei stabilite în acest sens se furnizează, la cererea editorilor publicațiilor periodice, informația privind numărul de abonați din fiecare localitate.

M. A.: Ce întreprinde „Poșta Moldovei” pentru ca publicațiile periodice să ajungă la timp la cititori? Câte sesizări ați înregistrat în anul 2017, pe motiv că abonații nu au primit ziarul/revista la timp și cum soluționați astfel de cazuri? Redacțiile susțin că primesc adesea astfel de mesaje de la cititori.

S. N.: Edițiile periodice parvenite de la tipografie și de la editorii de presă  în adresa Centrului Presă al Întreprinderii sunt expediate în aceeași zi în centrele de poștă și oficiile poștale.  Totodată, menționăm că motivele de nedistribuire a presei la timp sunt diverse, cum ar fi, bunăoară, faptul că cutiile poștale individuale sau căsuțele de abonament sunt deteriorate, deschise sau chiar în general lipsesc; la perfectarea abonamentelor  se indică adresa incorectă sau incompletă; în aceeași localitate (în sate) sunt mai multe persoane cu același nume de familie; redacțiile efectuează  modificări în graficul de apariție a edițiilor periodice. Totuși, în pofida tuturor motivelor enumerate mai sus, în fiecare caz de parvenire a reclamațiilor ce vizează activitatea de distribuire a publicațiilor periodice Î.S. „Poșta Moldovei” se implică în vederea examinării și soluționării rapide a tuturor disputelor apărute.

M. A.: De ce „Poșta Moldovei”  transferă redacțiilor banii proveniți din abonare în tranșe lunare, de ce nu este posibilă transferarea integrală a acestor sume către redacții? Redactorii de ziare și reviste susțin că sumele achiziționate în procesul abonării sunt vitale pentru publicațiile lor, deoarece din aceste mijloace ele trebuie să-și acopere integral cheltuielile de producție – pentru hârtie, tipografie, salarizare, întreținere etc. Din cauza transferului de bani în tranșe lunare, uneori cu întârziere, redacțiile se confruntă cu dificultăți serioase în activitatea lor.

S. N.: Reieșind din cuprinsul contractelor încheiate privind distribuirea  edițiilor periodice prin abonare și/sau vânzare cu amănuntul, care au fost, de altfel, stabilite prin realizarea  acordului de voință al părților, Î.S. „Poșta Moldovei”  transferă pe contul redacțiilor  suma conform prețului redacțional pentru edițiile periodice distribuite către abonați în luna precedentă, la data sau potrivit termenelor stipulate în contract.
În această ordine de idei, menționăm că stabilirea unei asemenea prevederi în contract constituie o garanție pentru consumatorii finali/abonați. Or, în cazul în care una sau mai multe  publicații periodice își sistează activitatea de difuzare a edițiilor periodice și/sau în situația în care, pentru o anumita perioadă,  nu vor fi distribuite anumite ediții (numere) ale publicațiilor periodice, abonații sunt în drept să se adreseze Î.S. „Poșta Moldovei” în vederea restituirii sumelor achitate de către aceștia pentru serviciile de distribuire a edițiilor periodice prin abonare sau cu amănuntul.

NOTA Media Azi:

Acest interviu trebuia să apară la sfârșitul lunii mai, când am convenit cu consiliera directorului general al Î.S. „Poșta Moldovei” că Serghei Nastas ne va acorda un interviu. După ce i-am expediat întrebările, au urmat însă două luni de așteptări, fără să primim răspunsurile. Corespondentul nostru a mers la „Poșta Moldovei” pentru un interviu live, dar, la fel, nu l-a obținut, motivul invocat de aceeași consilieră fiind că ... „directorul e foarte ocupat”.

Pentru a primi, totuși, răspuns la întrebările noastre, am fost nevoiți să-i adresăm directorului general al Î.S. „Poșta Moldovei” o solicitare de informație, în temeiul Legii nr. 982 din 11.05.2000 privind accesul la informație. La expirarea termenului prevăzut de lege, am primit aceste răspunsuri oficiale, pe care le publicăm fără intervenții redacționale.