You are here

How to. Cum relatăm o istorie impresionantă? Sfaturi de la producătorul Multimedia Serghei Karpov

02 July 2019
1849 reads
De ce este important să conștientizăm scopul unui material media creat de jurnaliști sau cum să ajungi la cugetul și inima consumatorului media contemporan, ne spune producătorul multimedia Serghei Karpov, care s-a aflat la Chișinău, la cea de a V-a ediție a hackathonului media „Puterea a cincea”.

Sursa principală de inspirație

Eu cred că noi cu toții avem două surse principale de inspirație, care ne pot ajuta să creăm proiectele noastre: experiența personală, pe care am dobândit-o retrăind ceva; și reputația.

Acești doi factori sunt esențiali, deoarece atunci când sunt îmbinați - obținem orice resursă de care avem nevoie.

Evitați termenul storytelling

Eu vă recomand să evitați termenul de multimedia storytelling pentru că acesta cuprinde multe lucruri, însă, în esență, nu spui nimic consistent prin asta. Noi preferăm să spunem că relatăm oamenilor istorii despre alți oameni.

Eu sunt sigur că, în spațiul post-sovietic, din cauza blocării canalelor de comunicare, persistă o problemă comună – lipsa comunicării dintre noi.

Comunicarea, în esență, este cea mai bună metodă de a schimba lucrurile în lume.

ONG-urile și media au funcții de comunicare diferite. Informarea și conștientizarea problemei îi revine mass-mediei, iar informarea și implicarea oamenilor în procesul de soluționare a problemei ține de activitatea societății civile.

Cum să facem comunicarea mai eficientă?

De exemplu, faceți un material despre balene și utilizați diverse resurse: umane, financiare, administrative, plus timp. La acest material jurnalistic sunt cheltuiți patru ani, iar drept urmare, după publicare, vă alegeți cu doar 1500 de vizualizări. Este oare acest lucru eficient?

Da! Este important, dacă sunt cunoscuți cei 1500 de vizitatori pe site. Dacă acești cititori sunt cei care decid lucruri pe plan mondial, atunci acest lucru este important și articolul jurnalistic are impact. Dar dacă sunt vizualizări de la publicație pe un cont al unei rețele de socializare – atunci, probabil, că nu.

Pentru a înțelege gradul eficienței trebuie să știi ce vrei cu adevărat de la acei oameni care vor privi produsul tău media.
35% de succes al proiectului se regăsește în perioada de până la producere, când se creează conceptul materialului. Dacă veți face totul corect în acea etapă, atunci în perioada de producere, care îți ia 20-25%, va fi mult mai ușor.

Voi trebuie să știți exact ce vreți de la utilizator după publicarea materialului jurnalistic. O acțiune fizică sau una psihologică asupra lui. Trebuie să anticipați lucrurile pe care doriți să le obțineți. Dacă eu nu înțeleg ceva și nu știu punctul final, atunci merg într-o direcție necunoscută.

Imaginile – cea mai bună metodă de a relata istoriile

Potrivit statisticilor, imaginile sunt cele mai eficiente instrumente de a atrage persoanele în istoria pe care o relatăm.  Acestea sunt constatările de decenii ale unor cercetări. Acestea arată că, crește constant consumul de imaginil, picturi, gif-uri, video-uri, ș.a.m.d.

Acest lucru este legat de faptul că, tehnologiile ne permit să transmitem ușor și rapid imaginile în mărimi mari. Asta nu înseamnă că trebuie să ardem cărțile, dar denotă faptul că pentru anumite lucruri utilizarea mesajelor textuale sunt mai puțin eficiente în comparație cu mesajele transmise prin intermediul imaginilor.

Dar și consumul conținutului de imagini se schimbă între timp, precum se modifică și consumul de text. Odată cu dezvoltarea tehnologiilor informaționale a crescut viteza consumului contentului mediatic – într-o fracțiune de secundă consumatorul poate să privească, să asculte diferite platforme mediatice.

Ce putem să facem ca să câștigăm atenția consumatorului media contemporan. De exemplu, chiar dacă mergeți în Arctica să filmați pinguinii – pe mine nu mă interesează acest lucru, dar,  mă interesează de ce ați mers să filmați pinguini și cum îi simțiți (empatizați cu ei).

În acest sens, toată cultura mondială e construită pe două principii – pe transmiterea valorilor și pe transmiterea emotivității mesajelor.

Serghei Karpov a început cariera în calitate de jurnalist, în anul 2007, fiind totodată și fotograf, colaborând cu Reuters, AP, RIA Novosti,  ITAR-TASS şi alte instituţii media.