You are here

How To. Tehnici avansate de verificare a materialelor video

16 December 2019
1956 reads
Continuăm să vă prezentăm sfaturile jurnalistului polonez Marek Miller, care face parte din echipa Google News Lab, despre tehnici avansate de fact checking a materialelor video. Despre aceasta jurnalistul a relatat participanților la Forumul Mass-Media din 4-5 noiembrie 2019. Marek Miller activează în mass-media din Polonia de aproape 15 ani.

Identificați canalul de distribuire

Ca să aflăm dacă un video este real sau nu trebuie să ne uităm în istoricul acestuia, dar și la așa-numitele filtre. Le găsiți atât pe YouTube, cât și pe orice altă platformă.

De asemenea, vom examina și canalul de distribuire, ce conținut se plasează acolo (dacă informația prezintă interes public sau este doar conținut senzațional), ce audiență are canalul, pe ce rețele de socializare au fost distribuite materialele. În afara de aceasta, e bine să observăm dacă există datele de contact.

Examinați cadru după cadru

Le spun întotdeauna jurnaliștilor să verifice autenticitatea video-ului, pentru a se convinge că nu manipulează, urmărind materialul în întregime, cadru după cadru, mai ales dacă le pare suspect. Ei îmi răspund că nu dispun de timp, pentru că un video de 5 minute le-ar cere să piardă vreo 2 ore. Îi înțeleg, dar sunt și unele programe, care ne ușurează munca. De exemplu, prin codepion.io putem să vedem toate snippet-urile (fragmentele textelor și codurile programelor), făcute în bază de HTM, CSS și JavaScript. Un alt site util este www.watchframebyframe.com.

Aici introducem adresa url a video-ului analizat și putem să-i urmărim fiecare cadru.

Cum aflăm momentul când a fost publicat

Timpul publicării video-ului este la fel de important. Pe YouTube deseori lipsește informația exactă - putem găsi data când a fost publicat, nu și ora. Dar uneori este crucial să știm și ora publicării. Pentru aceasta există un instrument gratuit - YouTube data viewer. Aici vă apărea și ora publicării, dar trebuie să atrageți atenția și la fusul orar. Ora când a fost publicat nu va corespunde neapărat cu ora când a fost creat, de aceea e bine să căutați și după meta-date.

Iar dacă meta-datele au fost șterse, nu vedeți în asta obligatoriu o intenție de manipulare.

Un alt instrument bun și ușor de utilizat este geo search. În căsuța de căutare trebuie să scrieți denumirea orașului și perioada de căutare. Și aici vor apărea toate video-urile publicate în perioada solicitată.

Extensia InVid Chrome, la fel, este foarte utilă. Instrumentul vă permite să obțineți rapid informații contextuale despre videoclipurile publicate pe Facebook, Twitter și Youtube, pentru a efectua căutarea inversă a imaginilor pe Google, Yandex, Bing, Tineye, Baidu sau Karma Decay (pentru Reddit), pentru a fragmenta videoclipuri de pe diverse platforme (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Daily Motion).

Verificarea video „offline”

Putem verifica materialele video și offline. Deseori jurnaliștii primesc de la abonați și de la cititori diferite fișiere video. Același exercițiu de verificare minuțioasă a cadrelor poate fi realizat și prin intermediul media player-ul VLC Media.