You are here

Retransmisia publicității în emisiunile străine, sancționată de CA. Cabliști: Abonații ar putea rămâne fără mai multe canale din străinătate

14 February 2020
1575 reads
Mai mulți distribuitori de servicii media, inclusiv Moldtelecom, TV Box (Starnet), Orange, Arax-Impex, au fost amendați pentru difuzarea publicității pe posturile de televiziune retransmise din străinătate, fapt interzis de lege. Consiliul Audiovizualului (CA) a aplicat sancțiuni a câte 5.000 de lei pentru cabliști. În replică, operatorii au motivat că nu au dreptul să intervină în conținutul retransmis și nici posibilități tehnice de a-l prelucra, solicitând amânarea sancționării dispuse joi, 13 februarie, până la discutarea problemei cu parlamentarii. 

CA a amendat operatorii de cablu după ce i-a monitorizat la capitolul respectării noii prevederi, intrată în vigoare pe 27 decembrie 2019. Potrivit noului articol, propus de deputatul socialist Adrian Lebedinschi, cabliștii și alți distribuitori sunt obligați să excludă publicitatea și teleshoppingul din serviciile audiovizuale străine retransmise.

Monitorizarea Consiliului a arătat că mai mulți furnizori de servicii media continuau să retrasmită publicitatea în emisiunile posturilor străine. Doar un membru al CA, Corneliu Mihalache, a votat împotrivă.

Igor Andrieș, juristul companiei Orange, a menționat în cadrul ședinței CA că amendamentul nou intră în contradicție cu alte norme din legislație. Andrieș a explicat că distribuitorii de servicii media, potrivit autorizației, au dreptul doar să retransmită simultan sau cvasisimultan conținutul posturilor de televiziune și că nu au voie să intervină. În opinia lui, aplicarea amendamentului presupune eforturi financiare, tehnice și umane. „Asta se va răsfrânge negativ atât asupra publicului, cât și asupra industriei care va pierde această piață, iar asta înseamnă pierderea încasărilor la buget”, a adăugat Andrieș.

Silvia Bojoga de la Arax-Impex a adăugat că acest amendament i-a luat prin surprindere pentru că a fost adoptat în ajunul Revelionului, când contractele cu posturile TV străine erau deja negociate. „Unica șansă să intrăm în legalitate este să deconectăm peste 50% din canalele străine, ceea ce ar isca un mare scandal pentru miile de abonați care beneficiază de serviciile noastre”, a precizat jurista. Potrivit ei, compania s-a adresat Parlamentului la sfârșitul lunii ianuarie, cerând discutarea problemei. 

Președintele CA, Dragoș Vicol, a menționat că autoritatea este obligată să aplice legea în cazul dat și că amânarea examinării nu va schimba starea lucrurilor. El a adus drept exemplu postul Canal D, care difuzează promo-urile emisiunilor în loc de publicitate. 

Autorul amendamentului, Adrian Lebedinschi, motiva anterior că modificarea legii era necesară pentru a proteja piața locală de publicitatea penetrantă, difuzată de canale retransmise. Potrivit lui, difuzarea publicității penetrante (reclama difuzată în Republica Moldova, dar plătită în altă țară – n.r.) are „efecte negative asupra pieței de publicitate și afectează considerabil activitatea furnizorilor de servicii media (în mod special a celor aflați sub jurisdicția Republicii Moldova)”.

Sursa foto: Stock Footage