You are here

How to. Cum jurnaliștii ar putea să-și promoveze articolele pe rețelele de socializare

08 June 2020
1812 reads
De ce jurnaliștii trebuie să cunoască instrumente de promovare online? Ce strategii ar trebui să aplice ei ca să-și promoveze produsele pe rețelele sociale? La acestea și alte întrebări a răspuns jurnalistul Franak Viačorka din Belarus, în cadrul unui webinar organizat recent de Rețeaua globală a jurnaliștilor de investigație (Global Investigative Journalism Network). Franak Viačorka mai este și analist al strategiilor digitale în cadrul U.S. Agency for Global Media și director de departament la Digital Communication Network.
 
Promovați articolele pe paginile personale
 
Fiecare din noi este un influencer. Până nu demult, influenceri erau considerați blogerii, starurile, dar, în prezent, fiecare din jurnaliști este de asemenea un fel de influencer. Oamenii care s-au abonat la pagina unui jurnalist reprezintă grupul de bază al cititorilor săi, oameni prin intermediul cărora poate fi promovat în primul rând un articol.
 
Creșterea vizualizărilor nu ar trebui să se producă inegal, ci treptat. Mult mai important este nu doar numărul celor care vă urmăresc, dar și cât de mulți se implică în povestea publicată de dumneavoastră. Audiența voastră trebuie să crească încet, dar zilnic.
 
Totodată, pentru promovare nu este esențială doar pagina oficială a instituției media, dar și toată infrastructura publicației, toate platformele unde apar articolele. Aici se includ și paginile jurnaliștilor, și pagina redacției.
 
Concentrați-vă pe subiecte în trend
 
Dacă vreți să fiți printre primii, atunci ar trebui să urmăriți cele mai importante subiecte care se discută în societate. În Belarus, de exemplu, coronavirusul a fost o perioadă principala temă de discuție. Asta până când s-au anunțat alegerile prezidențiale. De atunci toți, brusc, au început să vorbească despre candidați și Lukașenko.

Jurnalistul trebuie să identifice subiectul principal de pe agenda publică. Dacă nu o va face, atunci tot timpul va alerga în urma trenului. Scopul jurnaliștilor profesioniști constă în a înțelege ce subiecte importante vor fi discutate în societate, să facă articole la acest subiecte și să fie primii care vor publica articole despre asta.
 

  
Creați diferite formate de conținut
 
Țineți minte că nu este obligatoriu să publicați subiecte importante în format de articole lungi, așa-zisele long read-uri, pentru că ele plictisesc cititorii. Jurnaliștii sunt uneori prea serioși, plictisitori și fără umor, foarte mulți evită umorul și abordarea pozitivă. Vreau să menționez că în țările cu un regim autoritar sau semi-autoritar oamenii obosesc de subiecte serioase, deci este important să le abordăm și într-un format diferit.
 
În SUA, de exemplu, postul de televiziune CNN poate difuza o zi întreagă un subiect în diverse formate: inițial știri despre o declarație a președintelui american Donald Trump, apoi o emisiune la subiect sau o investigație și tot așa.
 
Ratingurile sunt o altă formă populară de promovare a materialelor. Toată presa americană le apreciază. Publicarea unui clasament deja este un considerat un eveniment acolo. De ce nu încercați și voi să faceți, de exemplu, un rating al bloggerilor responsabili și să-l publicați în fiecare lună? Ulterior, clasamentul va fi discutat pe larg în societate.
 
Încercați să faceți diferite sondaje, quizuri (chestionare), materiale video, infografice, variate topuri etc. Odată cu publicarea materialului pe site „viața” lui abia începe. Țineți minte că oamenii vin pe Internet nu să vadă cât de deștepți sunteți voi - jurnaliștii, dar să vadă cât de deștepți sunt ei. Iată cum se explică de ce sunt atât de populare quizurile.
 
Distribuiți zilnic pe rețelele de socializare
 
Este necesar să distribuiți zilnic conținut pe rețelele de socializare. Dacă creați un articol sau două pe săptămână, ar trebui să vă gândiți și cum să le reîmpachetați. Într-o zi puteți să oferiți link-ul către material, a doua zi - un album cu fotografii, apoi - un video cu subtitrări. Țineți minte că din cauza postărilor monotipice scade ratingul publicației.
 
Arătați pe rețele cum lucrați în teren
 
Vă recomand să publicați fragmente video despre ceea ce faceți în teren - tot ceea ce este filmat în teren adună multe vizualizări. De exemplu, dacă abordați problema tăierilor ilicite – filmați ceea ce găsiți la locul faptei. De asemenea, trezesc o mare curiozitate imagini care nu apar în materialul final, detalii „din culise”. Publicați și Stories, chiar și de o calitate mai proastă, pentru că ele vă vor ajuta în campania de promovare a materialului. Puteți să vă filmați în timp ce vorbiți cu oamenii, dar și să vă filmeze cineva cum lucrați cu  operatorul.
 
Publicați fotografiile needitate exact din locul în care le-ați făcut - rețeaua de socializare „vede” unde exact vă aflați, iar datorită algoritmilor  imaginile vor fi vizualizate de utilizatori în perimetrul a circa 10 km de la locul filmării. Asta vă va ajuta să extindeți audiența.
 
Ați făcut un material? Ieșiți live, discutați în direct pe Facebook, Youtube, Instagram despre asta și povestiți-le cum ați făcut articolul, organizați o întâlnire cu cititorii pe Zoom. Am observat că Washington Post face astfel de evenimente foarte des în ultimul timp. Creați-vă propria comunitate, pentru că viitorul jurnalismului nu este doar despre informare, dar și despre crearea comunităților.