Ghidul a fost pregătit în contextul derulării campaniei de informare „Reducerea stigmatizării asociate cu Covid-19”. Autorii susțin că, potrivit sondajelor, instituțiile media TV și online au cel mai mare rol în informarea publică despre pandemia generată de Covid-19. În condițiile în care coronavirusul este un virus mai puțin cunoscut și pentru care nu există tratament, iar epidemia se răspândește mai rapid decât informațiile veridice despre virus, „instituțiile media au un rol crucial în completarea vacuumului informațional, combaterea miturilor și reflectarea informațiilor care duc la salvarea de vieți”.
Potrivit lor, limbajul utilizat de jurnaliști ar trebui să fie îndreptat spre promovarea egalității și a toleranței zero față de stigmă (atitudinea negativă, etichetarea și exprimarea prejudecăților față de cineva), stereotipuri și discriminare. Mai mult, exprimările jurnaliștilor trebuie să transmită un mesaj neutru, care subliniază importanța măsurilor eficiente de prevenire a răspândirii noului coronavirus.
Ghidul enumeră un șir de recomandări pentru reprezentanții mass-media:
Conștientizați importanța cuvintelor. Evitați folosirea termenilor care contribuie la răspândirea stigmei sociale
Alegerea cuvintelor nepotrivite în raport cu noul coronavirus poate transmite mesaje incorecte și poate răni oameni sau chiar comunități întregi (de exemplu, „Covid-19” în loc de „virusul asiatic” sau „virusul din China”; „oameni care au contractat Covid-19” în loc de „care au răspândit virusul” sau „i-au infectat pe alții” etc.).
Împărtășiți exemple și istorii pozitive
Pe platformele de comunicare nu utilizați un limbaj care predispune la stigmatizare socială și discriminare, ci dimpotrivă, împărtășiți exemple pozitive și care inspiră.
Combateți miturile existente și recurgeți la informații factuale, din surse verificate și sigure
Vorbiți despre noul coronavirus apelând la informațiile oficiale disponibile și încurajați utilizarea de către cetățeni a surselor oficiale de informare.
Nu utilizați imagini, poze sau linii melodice dramatice (pentru știrile video/audio) care sporesc frica și hiperbolizează situația. Nu folosiți expresii negative sau figuri de stil pentru a sublinia consecințele noului coronavirus.
Utilizați resursele disponibile pentru a preveni, stopa și răspunde acțiunilor care contribuie la stigmatizare și discriminare
Opriți dezinformarea și stigmatizarea prin utilizarea tuturor platformelor și canalelor de comunicare disponibile (TV, online, rețele de socializare).
STILUL MATERIALELOR INFORMATIVE
Vorbiți într-o notă pozitivă despre măsurile de siguranță și eficiența acestora.
Nu folosiți negații, mesaje amenințătoare sau formulări care ar putea duce cu gândul la măsuri punitive.
Încurajați solidaritatea între oamenii de diferite categorii de vârstă și din diferite generații.
Împărtășiți istoriile și experiențele oamenilor de diferite vârste care au sau au avut noul coronavirus.
În materialele informative elaborate, includeți mesaje conforme cu drepturile omului. Evitați să includeți în știri, informații și detalii personale și confidențiale despre identitatea persoanelor cu COVID-19.
Asigurați-vă că informația prezentată este sensibilă la dimensiunea de gen.
Nu sporiți vulnerabilitatea față de stigmatizare și discriminare a unor persoane sau grupuri de persoane prin materialele realizate.