You are here

Elevii de la Liceul „Alexandr Pușkin” din or.Ungheni au învățat cum să răspundă provocărilor din mediul online în cadrul unei noi lecții de Educație pentru media

26 March 2021
951 reads

Pe lângă disciplinele tradiționale ce se predau astăzi, școala ar trebui să-i învețe pe elevi competențe care să-i ajute să gândească critic. Ideea a fost exprimată în cadrul unei noi lecții de educație pentru media la Liceul Teoretic „Alexandr Pușkin” din or.Ungheni. 17 elevi din clasa a XI-a și 19 elevi din clasa a XII-a de la această instituție au discutat joi, 25 martie, subiecte din domeniul educației media. Evenimentul a fost organizat în format online de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Lecția publică a fost moderată de jurnalistul Dumitru Stoianov, care a explicat elevilor ce este educația media și de ce este important să acordăm atenție acestui domeniu în secolul XXI.

„Chiar dacă stăpâniți foarte bine noile instrumente digitale, sunteți creatori de video pentru TikTok și vă pricepeți mult mai bine la un smartphone decât profesorul vostru, aceasta nu înseamnă că vă puteți lipsi de disciplina Educație pentru media”, a menționat Dumitru Stoianov.

Jurnalistul a trecut în revistă cele mai importante capitole ale conceptului de educație pentru media, explicând pe înțelesul elevilor esența noului curs opțional. „Într-o societate dominată de media, aveți nevoie să vă dezvoltați abilitățile pentru a înțelege limbajul mass-media, a învăța să citiți informațiile, să deveniți consumatori activi și cetățeni responsabili”, a explicat Dumitru Stoianov.

El a vorbit elevilor despre inovativitatea pe care o aduce conținutul manualului, propunând câteva exerciții interactive prin care a captat atenția audienților. „Educația pentru media vă ajută să selectați, să structurați și să sistematizați informația pe care o luați din mass-media sau de pe rețelele sociale, să răspundeți provocărilor din mediul online, să vă dați seama când sunteți manipulați sau agresați. Școala este cel mai bun loc unde adolescenții trebuie să fie interesați de dezvoltarea personală, să învețe lucruri noi și utile pentru viitorul lor, să nu-și irosească timpul cu nimicuri pe Internet, prevenind astfel dependența de gadgeturi și alte tehnologii digitale”, a adăugat Dumitru Stoianov.

Victoria Tataru, asistentă în cadrul Programului Instruire și Asistență pentru Mass-Media, CJI, a vorbit elevilor despre resursele disponibile în spațiul online pentru a ajuta elevii să devină consumatori de media conștienți și responsabili. „Vreți să aflați ce fel de consumatori media sunteți? Ce argumente există pentru alegerea cursului opțional de Educație pentru media în școala voastră? Cum îți poți testa cunoștințele digitale? Ce știți despre educația media și cum funcționează presa? Consultați Educația Mediatică, cea mai vastă platformă de resurse gratuite, care vă stă la dispoziție. De la manuale în format electronic pentru fiecare nivel de învățământ (primar, gimnazial, liceal) și curricula pentru cadrele didactice, până la studii, articole, curiozități, jocuri, quiz-uri prin care vă puteți testa cunoștințele în domeniul media”, a spus Victoria Tataru.

La sfârșitul întâlnirii, elevii și profesorii și-au exprimat dorința de a mai participa la astfel de lecții tematice, menționând că informațiile oferite au fost cu adevărat utile și interesante. 

„Am aflat o mulțime de lucruri noi pentru mine. Informația ne-a fost prezentată într-un stil prietenesc, slang modern, ușor de înțeles. M-aș bucura dacă pe viitor aș putea beneficia de mai multe lecții de educația pentru media”, a declarat Valeria Volcova, eleva clasei a XI-a.

„A fost o lecție neobișnuită. Am învățat lucruri practice și folositoare, de ex.: cum să-ți setezi corect parolele pe rețelele de socializare sau cum să le securizezi mai bine. La prima vedere, sunt chestiuni simple, dar deosebit de importante pentru noi”, a recunoscut Mihai Vifor, elev în clasa a XII-a.

„Concluzia mea după lecția de astăzi este că pentru a naviga în siguranță pe Internet trebuie să posezi anumite cunoștințe, să respecți un șir de reguli de comportament. Este nevoie de multă prudență în mediul virtual”, a completat colegul său, Miroslav Lincovschii.

„Cursul de educație media devine vital în societatea noastră pentru că elevii sunt puși în situația de a face față fluxului informațional, adeseori cu potențial dăunător pentru ei. Este pentru prima dată când ne familiarizăm cu acest concept, dar deja ne dorim ore de Educație pentru media în liceul nostru. Vom începe, probabil, cu nivelul primar pentru a avea o continuitate în clasele mari. La moment, ne propunem să profităm de cursurile de instruire pentru profesori, organizate cu susținerea CJI, iar ulterior să beneficiem de manuale și de alte materiale didactice de suport necesare pentru a introduce această oră opțională în programul de studii începând cu 1 septembrie 2021”, ne-a explicat Ludmila Moroi, directoarea Liceului Teoretic „Alexandr Pușkin” din or.Ungheni.

În anul academic 2020-2021, formatul online de organizare a lecțiilor de educație media ne-a permis să ajungem în licee cu predare în limba rusă din raioanele: Ocnița, Briceni, Sângerei, Bălți, Anenii Noi, Orhei, Ștefan Vodă, Comrat, Basarabeasca, or. Ungheni și municipiul Chișinău.

Lecția de educație media este desfășurată de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Internews în Moldova în cadrul proiectului „Sporirea sprijinului pentru instituțiile media de limbă rusă independente și pentru eforturile în domeniul educației media”. Proiectul este susținut financiar de Ambasada Regatului Țărilor de Jos. Unul din obiectivele proiectului este dezvoltarea gândirii critice a elevilor vorbitori de limbă rusă.