You are here

Proiect de hotărâre privind introducerea stării de urgență. Ce se prevede la capitolul mass-media

31 March 2021
639 reads
Introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicații și familiarizarea cetățenilor cu regulile de comportare în timpul situației excepționale se regăsesc printre propunerile din proiectul de lege cu privire la declararea stării de urgență, înregistrat în Parlament pe 31 martie. Inițiativa mai multor deputați ai Partidului Socialiștilor prevede instituirea stării de urgență pe un termen de două luni, de la 1 aprilie până pe 30 mai. Documentul a fost publicat de parlamentarul Sergiu Litvinenco pe pagina sa de Facebook.  

Potrivit  proiectului, pe perioada stării de urgență, Comisia pentru Situații Excepționale va emite dispoziții privind executarea mai multor măsuri, printre care interzicerea desfășurării adunărilor, manifestațiilor publice și a altor acțiuni de masă. Un punct separat din document se referă la „coordonarea activității mijloacelor de informare în masă” și vizează informarea populației despre cauzele și proporțiile situației excepționale, despre măsurile întreprinse pentru prevenirea pericolului, lichidarea urmărilor acestei situații și protecției populației; familiarizarea populației cu regulile de comportare în timpul situației excepționale; introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicații.

În document se mai specifică faptul că dispozițiile Comisiei pentru Situații Excepționale „sunt obligatorii și executorii pentru conducătorii autorităților administrației publice centrale și locale, ai agenților economici, ai instituțiilor publice, precum și pentru cetățeni și alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova”.

Autorii documentului - Vasile Bolea, Alexandr Suhodolski și Ala Dolința – și-au argumentat propunerile prin agravarea situației epidemiologice provocate de pandemia de Covid-19, în baza raportului Comisiei pentru Situații Excepționale privind necesitatea declarării stării de urgență și a recomandărilor Consiliului Suprem de Securitate. 

Aceleași propuneri la capitolul coordonării activității mijloacelor de informare în masă se regăseau și în hotărârea Parlamentului cu privire la declararea stării de urgență din anul trecut (17 martie – 15 mai 2020).

În acea perioadă, Serviciul de Informații și Securitate a solicitat blocarea mai multor site-uri (1, 2, 3) care ar promova informații false despre Covid-19, iar termenul de examinarea a solicitărilor de informație a fost extins de la 15, la 45 de zile.

Pe ordinea de zi a ședinței din 31 martie a Parlamentului a fost introdus subiectul „cu privire la propunerea declarării stării de urgență pe întreg teritoriul Republicii Moldova”, care ar urma să fie prezentat de prim-ministrul interimar, Aureliu Ciocoi,  și proiectul de hotărâre privind declararea stării de urgență. 

Pe 30 martie, Guvernul a adoptat o hotărâre prin care a solicitat legislativului introducerea stării de urgență.