You are here

​Primul raport de monitorizare a presei online în alegeri: favorizare masivă a unor concurenți și știri cu caracter publicitar

16 June 2021
736 reads
Favorizarea masivă și evidentă a unor concurenți electorali și publicarea știrilor cu caracter publicitar sunt doar unele dintre neregulile constatate în primul raport de monitorizare a presei online în perioada și campania electorală pentru alegerile parlamentare din 11 iulie. Raportul vizează zece portaluri informaționale, monitorizate între 1-10 iunie.
 
Monitorizarea, desfășurată de către Asociația Presei Independente (API), a avut în vizor atât portaluri de știri în limba română, cât și publicații online de limbă rusă, cât și un site regional.  Experții au analizat tot conținutul editorial, cu excepția publicității electorale, și au constatat că, în primele zece zile din luna iunie, Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) a fost protagonistul celor mai multe materiale pe cele zece portaluri, dar și formațiunea plasată cel mai des în context negativ, iar Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor (BECS) a fost cel mai des plasat într-un context pozitiv.
 
Site-urile Actualitati.md și Kp.md au avut un comportament asemănător, potrivit autorilor, prin faptul că au promovat exponenții BECS. Totodată, ambele publicații au prezentat PAS și pe președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, într-un context defavorizant în materialele lor. În cazul articolelor ce conțineau acuzații, replica celor vizați a lipsit. Noi.md și Spunik.md a avut o abordare similară. 

Unicul portal regional monitorizat, Gagauzinfo.md, a publicat un număr redus de articole la subiectul electoralei, iar experții nu au remarcat tendințe evidente în comportamentul redacției. Totuși, a fost atestată o ușoară defavorizare în cazul PAS și o ușoară favorizare a BECS, Partidului Șor și Partidului Politic Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA)

În materialele Unimedia.info, PPDA a fost favorizat cel mai des în comparație cu alți concurenți electorali, din punct de vedere numeric. Și PAS, și BECS au fost reflectați neutru de cele mai multe ori, dar și în context defavorizant. În același timp, potrivit cercetătorilor, unele materiale au avut caracter publicitar, dar nu au fost marcate corespunzător.

Portalurile de știri Newsmaker.md (versiunea rusă) și Agora.md au demonstrat o politică relativ echilibrată la capitolul mediatizării subiectelor cu caracter electoral. Ambele au publicat însă și materiale video în care apar acuzații la adresa altor concurenți, fără a le fi oferit dreptul la replică, deși textele scrise au avut o tonalitate neutră.

Și Realitatea.md a mediatizat relativ echilibrat subiectele electorale, dar anumite materiale în format video au avut o tonalitate pozitivă sau negativă în raport cu unii candidați, inclusiv imagini difuzate în direct de la Realitatea Live. Și acest portal de știri a folosit, în opinia cercetătorilor media, publicitate electorală nemarcată corespunzător.

Portalul de știri Timpul.md a favorizat masiv partidul Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), atât în imaginile video preluate de la 10TV, cât și în comentariile editoriale. Unele materiale publicate de Timpul.md au fost tendențioase cu o „atitudine lipsită de echidistanță jurnalistică”.
 
Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte și va continua până în ziua alegerilor, iar API va prezenta rapoarte la fiecare zece zile de campanie.

Mai mult detalii aici.
 
Sursa foto: API