You are here

​CA, despre contabilizarea timpilor de emisie a reportajelor comerciale în campanie: Unele materiale pot fi catalogate drept publicitate electorală

18 June 2021
836 reads
Consiliul Audiovizualului consideră că unele reportaje comerciale difuzate la TV pot fi considerate drept publicitate electorală. Prin urmare, timpul de emisie a acestora urmează a fi contabilizat în cele două minute pe zi timp de antenă pentru publicitate electorală. CA și-a expus opinia în cadrul ședinței din 16 iunie, în urma examinării unui demers al Blocului Electoral Renato Usatîi.

Reprezentanții Blocului Renato Usatîi s-au adresat la CA pe 8 iunie, cu un demers prin care au solicitat interpretarea prevederilor unui articol din Codul electoral cu privire la particularitățile reflectării alegerilor de către mijloacele de informare în masă. În petiție, reprezentanții blocului au menționat că mai mulți furnizori de servicii media au indicat în declarațiile lor privind politica editorială pentru campania electorală la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021 atât costul unui minut de publicitate electorală, cât și prețul unui „reportaj comercial”. În acest sens, concurentul electoral a solicitat de la CA să interpreteze și să explice „dacă se consideră reportajele comerciale efectuate de către furnizorii de servicii media în cadrul campaniei electorale achitate de către concurenții electorali ca publicitate electorală și se va include în timpul de antenă oferit fiecărui concurent electoral nu mai mult de 2 minute pe zi, timpul de antenă difuzat de către furnizorii de servicii media reportajelor comerciale achitate de către concurentul electoral”.

Specialiștii CA au răspuns că Parlamentul este unica instituție care poate interpreta normele legale. În același timp, specialiștii CA au făcut referință la unele prevederi din Regulamentul privind reflectarea campaniei, potrivit cărora, în perioada campaniei electorale, furnizorii de servicii media nu pot difuza emisiuni produse, realizate sau moderate de concurenții electorali și de reprezentanții acestora, iar la organizarea dezbaterilor electorale, talk-show-urilor şi a altor emisiuni, furnizorii de servicii media vor asigura respectarea principiilor echilibrului, imparțialității, responsabilității şi pluralismului de opinii în cadrul luărilor de cuvânt ale concurenților electorali.

Totodată, Consiliul Audiovizualului a precizat că „legislația națională nu prevede termenul de «reportaj comercial», însă ținând cont că, în esență, un reportaj comercial ar putea reprezenta o comunicare comercială audiovizuală, unele reportaje comerciale pot fi considerate ca publicitate electorală și, respectiv, timpul oferit pentru reportajul comercial urmează să fie inclus în cele două minute pe zi timp de antenă pentru publicitate electorală”.

Specialiștii CA au adăugat că, totuși, fiecare caz  urmează a fi examinat individual. 

În formula menționată, membrii CA au votat pentru expedierea opiniei Blocului Electoral Renato Usatîi. 

Citiți și:
Publicitatea electorală la radio: cât vor plăti concurenții pentru a fi auziți în eter de către cetățeni 

​Publicitatea electorală la TV. Care posturi solicită cel mai mult pentru promovarea concurenților