Potrivit cercetării, aproximativ două treimi dintre instituții au până la zece angajați, 18% din entități - între 11-20 de persoane, iar 17% dintre instituții au 21 și mai mulți angajați. Peste jumătate dintre instituțiile media respondente susțin că au nevoie de noi angajați atât pentru necesități curente, cât și pentru a-și extinde activitatea (59%).
Fiecare al doilea respondent a relatat despre necesitatea angajării agenților de publicitate și a reporterilor.
Astfel, în cele mai multe cazuri instituțiile mass-media au nevoie de următorii specialiști: agenți de publicitate (59%), reporteri (59%), cameramani (29%) și editori video (27%). În proporție de 27-29% există necesitatea angajării cameramanilor și a editorilor video. Aproximativ un sfert dintre instituții au nevoie de manager programe/proiecte (24%) și social media manager (23%). De prezentatori și moderatori e nevoie în proporție de 21% și de producători – 18%. 17% este ponderea personalului tehnic și redactorilor necesari, iar 15% - designeri și redactori-șefi.
Potrivit sociologilor care au realizat sondajul, în cadrul interviurilor în profunzime respondenții au relatat că deficitul de personal este una din cele mai stringente dificultăți cu care se confruntă instituțiile lor. Problema este percepută drept o consecință a lipsei de specialiști pe piața muncii și a insuficienței de resurse financiare pentru acoperirea cheltuielilor de salarizare.
Respondenții au relatat că deficitul de personal este un motiv din care instituțiile mass-media nu au o structură bine definită și unii angajați sunt nevoiți să realizeze cumulativ activități din mai multe domenii. Această opțiune nu este văzută drept o soluție de lungă durată, întrucât se constată o scădere a performanței personalului care îmbină sarcinile din mai multe arii de activitate.
Pentru a face față deficitului de personal calificat, intervievații susțin că sunt nevoiți să angajeze persoane necalificate și să atragă continuu potențiali angajați, chiar dacă aceștia nu au experiență în domeniu.
În cadrul studiului a fost realizat un sondaj online la care au participat 76 de instituții mass-media, 30 de interviuri în profunzime, o cercetare de birou și analiza conținutului principalelor buletine de știri ale posturilor de televiziune. În calitate de respondenți pentru sondajul online și interviurile în profunzime au fost invitate persoanele din management.
Datele au fost colectate în perioada 8 noiembrie – 6 decembrie 2021. Acest studiu a fost efectuat de compania Magenta Consulting pentru Centrul pentru Jurnalism Independent.
Sursa foto: Фото: depositphotos.com