29 Sep 2017
Instituții media vizate:
Sputnik.md a publicat vineri, 29 septembrie, o știre cu titlul: „(VIDEO) S-au făcut de râs: Ce au făcut doi bărbați pentru 85 de lei”. De facto, în știre se relatează despre două persoane bănuite că ar fi furat un portmoneu în care se aflau 85 de lei.
Titlul, dar și textul știrii abundă în sintagme acuzatoare precum „pungași” și „hoți de buzunare”. Pe de asupra, jurnaliștii tratează subiectul ca pe un fapt nostim, ironizând pe seama bănuiților cu expresia „s-au făcut de râs”. Asemenea formulări sunt de fapt etichetări și judecăți de valoare, care nu reprezintă informații, ci atitudinea jurnalistului.
Legat de titluri, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom crea titluri clare, fără ambiguități”; „Vom reda faptele fără a exagera”; „Vom da, pur și simplu, informația: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanțări”.
Codul Deontologic, dar și Ghidul de stil cu norme etice le recomandă jurnaliștilor respectarea prezumției nevinovăției, înainte de toate. „Or, o persoană este considerată nevinovată până la pronunțarea în justiție a vinovăției, printr-o sentință definitivă și irevocabilă”. Același ghid precizează: „În text vom evita formulări ce ar indica cu certitudine că suspectul a săvârșit crima respectivă. Vom evita să utilizăm pentru persoana suspectă orice fel de calificative de genul criminal, ucigaș, violator, hoț, escroc ș. a.”.