Eduard Răducan: Într-adevăr, în ultima perioadă, tot mai des funcţionarii publici invocă prevederile Legii privind protecţia datelor cu caracter personal în examinarea cererilor de acces la informaţie, existând şi situaţii în care se interpretează eronat prevederile legii, fiind invocat că informaţia solicitată reprezintă date cu caracter personal, însă, nu explică motivul pentru care se refuză dezvăluirea acestor informaţii.
Ţin să remarc faptul că, la moment, domeniul protecției datelor cu caracter personal se absolutizează de către mai mulți actori împlicați. Astfel, cei care solicită nu justifică necesitatea obținerii informațiilor cu accesibilitate limitată care conțin date cu caracter personal, iar cei de la care se solicită informația nu justifică motivul refuzului de a furniza informația, limitându-se doar la simplul fapt că sunt date cu caracter personal.
În consecință, atestăm un nivel scăzut de cunoaștere a prevederilor legale din domeniul protecţiei datelor cu caracter personal în întreaga societate, motiv pentru care CNPDPC și-a stabilit drept măsură prioritară organizarea cursurilor de instruire pentru mai multe categorii de persoane, în special, funcţionari publici, jurnalişti etc.
Pe parcursul anului 2016 deja au fost organizate un șir de activități de instruire, în special pentru jurnaliști, iar pe parcursul anului 2017 vom pune un accent considerabil asupra instruirii funcționarilor publici. În susținerea celor menționate, CNPDCP, cu suportul Cancelariei de Stat, a stabilit la începutul lunii martie desfășurarea instruirilor cu responsabilii de relații cu publicul, inclusiv juriștii din instituțiile publice centrale, iar desfășurarea acestor evenimente va fi mediatizată.
Victoria Dodon, reporteră la Anticoruptie.md:
- Care este opinia Dvs., în calitate de director al CNPDCP, referitor la depersonalizarea excesivă a hotărârilor judecătorești și, mai nou, excluderea de pe portalul instanţelor judecătoreşti a opţiunii de căutare a dosarelor în baza numelor părţilor implicate în proces. Cât de justificată este explicația Ministerului Justiției, care a invocat protecția datelor cu caracter personal?
În acest context, încă din anul 2010 Centrul a sesizat autoritățile publice competente în legătură cu faptul că publicarea hotărârilor judecătorești personalizate în cadrul sistemelor informaţionale de documentare juridică implică un risc sporit de încălcare a principiilor de protecție a datelor cu caracter personal.
Odată cu intrarea în vigoare, la 1 ianuarie 2017, a prevederilor Legii cu privire la organizarea instanțelor judecătorești, prin care s-a dispus comasarea mai multor judecătorii și crearea unor noi (de exemplu, judecătoriile de sector din municipiul Chișinău au fost comasate în Judecătoria Chișinău), portalul unic al instanțelor de judecată a trebuit să fie adaptat acestor noi condiții.
De menționat, că excluderea rubricii de căutare după nume/prenume sau denumirea părților de pe portalul instanțelor de judecată a fost o măsură care, din punct de vedere tehnic, nu a putut fi realizată imediat. Scoaterea acestei utilități la acel moment nu a fost realizată în urma unei decizii a unei entități sau a unui conducător, ci din motive tehnice nu a fost posibilă implementarea/asigurarea imediat.
Excluderea rubricii de căutare după nume/prenume sau denumirea părților (în cazul informațiilor ce vizează persoanele juridice – nu sunt date cu caracter personal, însă, din aceleași motive tehnice, căutarea după denumirea acestora a fost exlusă) a fost o consecință a adaptării sistemului la noile prevederi legale.
Dacă vă referiți la faptul depersonalizării numelui și prenumelui judecătorului, procurorului, agentului constatator, avocat etc. – astfel de situații CNPDCP a sesizat încă din perioada anului 2015, în acest sens fiind înaintate demersurie corespunzătoare în adresa entităților responsabile. Drept urmare, această problemă a fost identificată și aparent soluționată, însă la ea se lucrează și în prezent. De menționat, că depersonalizarea excesivă este rezultatul inadvertențelor generate de soft-ul programului integrat de gestionare a dosarelor instanțelor de judecată.
Iar referitor la depersonalizarea datelor cu caracter personal ce vizează reclamanții, pârâții, inculpații, martorii, victimele etc. aceasta urmează a fi tratată în mod corespunzător din perspectiva practicii țărilor europene, unde, în majoritatea cazurilor, se depersonalizează hotărârile judecătoreşti sau nu se publică deloc, în acest context fiind relevant, spre exemplu, Tabloul de bord al UE privind justiţia pentru 2015-2016.
E. R: La moment, nu există o decizie definitivă pe acest caz, fiind creat un grup de lucru dintre CNPDCP, CSM și Ministerul Justiției cu participarea în mod obligatoriu a societății civile. Astfel, la etapa actuală Centrul studiază în continuare practica țărilor străine pentru a corespunde standardelor europene. Cu siguranță, decizia finală, care va fi luată de comun acord cu toți participanții, va fi în strictă conformitate cu aquis-ul comunitar.
E. R: Cu siguranță, Centrul nu are resurse umane suficiente să acopere segmentul de instruire, cu toate că, în ultima perioadă, mai multe autorităţi de drept public sau privat solicită instruirea angajaţilor săi. Menţionăm că CNPDCP dispune doar de 21 unităţi conform legii, număr infim de mic în raport cu sarcinile și responsabilitățile acestei autorități. Cu toate acestea, CNPDCP va depune toate eforturile necesare pentru a instrui cât mai mulți funcționari în vederea creșterii nivelului de dezvoltare a cunoștințelor şi a culturii juridice în domeniul protecției datelor cu caracter personal. Astfel, va fi asigurată proporționalitatea dintre drepturile fundamentale la viața intimă, familială și privată și accesul la informație.
Consider că domeniul protecţii datelor cu caracter personal trebuie să fie ridicat la nivel de politică naţională și să se regăsească în fiecare domeniu precum: medical, electoral, polițienesc, IT, financiar-bancar etc.
Mariana Rață, reporteră Anticorupție.md:
- Câte plângeri au fost depuse în ultimii ani din partea cetățenilor simpli privind încălcarea datelor cu caracter personal? Câte procese de judecată au existat și în câte au pierdut autoritățile de stat pentru că nu au asigurat protecția datelor cu caracter personal?
În ceea ce vizează încălcarea prevederilor legale din domeniul protecției datelor cu caracter personal, reieșind din calitatea de agent constatator în raport cu faptele statuate la art. 74ˡ - 74³ Cod contravențional, pe parcursul anului 2016 au fost constatate 66 fapte contravenționale și întocmite 33 procese-verbale cu privire la contravenții, cauzele contravenționale fiind expediate spre examinare în instanța de judecată competentă, aceste cifre sunt în creştere faţă de anul 2015.
Totodată, cu referire la răspunderea contravențională a autorităților de stat, menționăm că în ordinea art. 17 Cod contravențional, autoritățile publice sunt exonerate de răspundere contravențională pentru faptele prevăzute de cod, procesele contravenţionale fiind iniţiate pe persoane cu funcţii de răspundere.
Subsecvent, interesele Centrului, doar în anul 2016 au fost reprezentate în faţa instanţelor de contencios administrativ în 48 de dosare, dintre care 5 în calitate de intervenient accesoriu, 2 în calitate de reclamant, 41 în calitate de pârât.
De remarcat, că în cadrul exercitării atribuțiilor funcționale, CNPDCP nu clasifică/delimitează persoanele care s-au adresat cu plângeri după anumite criterii precum: culoare politică, confesiune religioasă, statut, rang, poziție în stat etc.
E. R.: În anul 2013, având în vedere anumite aspecte problematice din sectorul electoral, prin ordinul Directorului CNPDCP nr. 03/1 din 28 februarie 2013 au fost aprobate Instrucțiunile privind prelucrarea datelor cu caracter personal în sectorul electoral.
Instrucțiunile menționate sunt accesibile publicului larg, fiind plasate pe pagina web oficială a CNPDCP, compartimentul „Documente interne” (link directhttp://datepersonale.md/file/raznoe/ORDIN%20nr21.pdf).
CNPDCP a examinat mai multe plângeri ce vizează utilizarea datelor cu caracter personal de către mai multe partide politice, drept urmare, fiind emisă Decizia prin care a fost dispusă încetarea de către partidele politice a operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal care vizează subiecții ce nu sunt membri ai acestor formațiuni, cu excepția situațiilor bazate pe existența consimțământului subiectului datelor cu caracter personal, manifestat liber, expres și necondiționat, în formă scrisă sau electronică, conform cerințelor documentului electronic, prin care subiectul datelor acceptă să fie prelucrate datele care îl vizează. Decizia poate fi consultată la următoarea adresă electronică: http://datepersonale.md/file/diferite/Decizia%20incetare.PDF
În susținerea celor menționate, pentru a exclude orice interpretare asupra conceptului de date cu caracter personal, a se vedea Avizul 4/2007 privind conceptul de date cu caracter personal, emis de către Grupul de lucru al art.29 pentru protecția datelor cu caracter personal[1].
Cu toate acestea, remarcăm faptul că salariile funcționarilor publici, precum și ale persoanelor cu funcții de demnitate publică sunt stabilite expres prin lege, iar, ulterior, funcționarii publici sunt obligați să-și declare veniturile obținute pentru anul fiscal precedent, care se publică pe portalul unic al declarațiilor, aceste categorii de date cu caracter personal fiind accesibile publicului larg.
Viorica Zaharia, președinta Consiliului de Presă:
- Dle director, până în prezent nu ne-au fost prezentate niciun fel de informații si date concrete care ar arăta că prin publicarea hotărârilor judecătorești jurnaliștii au lezat dreptul cuiva. Dvs. v-au fost prezentate astfel de date?
De menționat, că art. 10 din Legea privind protecția datelor cu caracter personal oferă posibilitatea colectării oricăror date cu caracter personal care vizează persoane publice, cu condiția că vizează:
- o persoană publică;
- o faptă publică sau
- un interes public sporit.
Interesul public sporit asupra anumitor evenimente/informații investigate urmează a fi dedus/apreciat/justificat de către jurnalist din perspectiva importanței informațiilor prelucrate și efectelor pozitive generale ce pot fi aduse pentru întreaga societate. Mai mult, informațiile care s-ar putea încadra în noțiunea de interes public sporit nu pot fi enumerate exhaustiv și diferă de la stat la stat, în funcție de situația economică, socială, politică, nivelul de încredere al societății, nivelul de democrație, precum și specificul național. În același context, noțiunea de persoană publică nu trebuie confundată cu noțiunea de funcționar public. Această categorie de subiecți se încadrează în noțiunea de persoană publică de comun cu un sportiv, medic, jurnalist, protestatar, om de afaceri etc., iar fapta publică nu este acțiunea săvârșită în spațiul public. Mersul, condusul etc. în spațiul public fără a săvârși ceva ieșit din comun nu reprezintă faptă publică, ci evenimentul ce ar viza interesele și orânduirile social recunoscute.
Corespunzător subiectului abordat servește Opinia Grupului de Lucru din 08 iunie 2016 pe care o puteți accesa http://ec.europa.eu/.../opinion.../files/2016/wp239_en.pdf
E. R.: Examinarea cererilor de acces la informație nu trebuie să fie lăsate la discreția unui sau altui funcționar public, ci trebuie să fie examinate strict conform legislației.
În acest context, subliniem că decizia furnizorului nu trebuie să fie una pripită, ci argumentată și emisă doar în urma efectuării unui „test de proporționalitate”, analizând în prealabil toate argumentele pro și contra, inclusiv atrăgând atenție asupra coraportului dintre prejudiciul eventual adus subiectului prin divulgare și interesul societății pentru informația respectivă.
Nu în ultimul rând, menționăm că orice normă legală poate fi tratată abuziv de oricare parte implicată.
În acest sens, putem prezenta o multitudine de situații prin care s-a solicitat nejustificat, excesiv și neîntemeiat, precum și situații când s-a refuzat furnizarea informațiilor fără a se argumenta sau a avea temeiuri legale. Totuși, identificarea raportului de proporționalitate în astfel de cazuri este pusă în sarcina ambelor părți, cu posibilitatea antrenării CNPDCP în cazul în care situația nu poate fi soluționată de comun acord, pe cale amiabilă. Iar în cazul dat, CNPDCP își va realiza competențele și atribuțiille în strictă conformitate cu norma legală.
E. R.: La moment, există mai multe aspecte problematice în ceea ce privește aplicarea reglementărilor din domeniul protecției datelor cu caracter personal. Situații similare au persistat în majoritatea țărilor europene atunci când s-a inițiat punerea în aplicare a acestor principii, astfel, Republica Moldova nu este prima sau singura țară care se confruntă cu asemene probleme. Totuși, este regretabilă situația în care se încearcă să se ironizeze pe faptul respectării dreptului la viața privată din motivul unor inconveniențe/interpretări care se atestă la moment în societate. Această aparentă problemă urmează a fi lăsată pe seama specialiștilor și experților în domeniu pentru identifcarea soluțiilor a căror efecte să satisfacă obligația pozitivă a statului de a proteja interesele întregii societăți (majorității) și nu a unor sau altor categorii de subiecți.
Totodată, nu putem nega că activitatea jurnaliștilor ce investighează anumite cazuri este absolut necesară și imperioasă în contextul asigurării raporturilor de transparență și încredere dintre puterea publică și societatea civilă. În acest context, CNPDCP nu urmărește crearea unor impedimente în desfășurarea activității jurnalistice, sau a altor activități, conștientizând că activitatea mass-mediei constituie un imperativ într-un stat democratic.
Lilia Zaharia, reporteră specială la Asociația Presei Independente:
- Pentru acest an bugetul instituției pe care o conduceți aproape s-a dublat față de anul trecut. Care sunt explicațiile?
În cadrul discuţiilor purtate cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor, s-a ajuns la consens pe principii reciproc acceptabile şi a fost determinat numărul minim critic necesar de personal, de 45 de unităţi, pentru fortificarea capacităţilor funcţionale şi instituţionale ale Centrului, motiv pentru care cheltuielile necesare în acest sens sunt deja prevăzute în Legea bugetului de stat pentru anul 2017.
Spre regret, modificările necesare la prevederile legale unde este prevăzut numărul de personal nu au fost operate până la final, acest proiect de lege fiind aprobat în primă lectură de către Parlament. Sperăm că Guvernul ne va susține și în continuare, oferind în acest sens un aviz pozitiv acestui proiect de lege și CNPDCP își va fortifica capacitatea instituțională prin majorarea unităților de presonal, pentru a face față tuturor sarcinilor stabilite de lege.
Vitalie Călugăreanu, reporter Deutsche Welle:
- Câte traininguri a desfășurat până acum instituția pe care o conduceți cu funcționarii instituțiilor de stat, pentru a-i ajuta să înțeleagă ce date cu caracter personal și în ce condiții sunt obligați (în baza Legii cu privire la accesul la informație) să ofere jurnaliștilor? Vă rugăm să ne oferiți lista funcționarilor publici care au asistat la un astfel de curs sau măcar lista instituțiilor publice care au beneficiat de astfel de instruiri cu indicarea zilelor în care astfel de cursuri au avut loc.
Din cifra totală menționată, circa 350 au vizat instruirea funcționarilor instituțiilor de stat, avându-se în vedere ministerele și majoritatea instituțiilor din subordinea acestora, autorități publice locale de nivelul I și II etc.
Centrul nu a instituit o listă a funcționarilor publici instruiți, iar în ceea ce privește lista instituţiilor publice în cazul unui interes major, putem reveni cu precizări suplimentare.
- Este sau nu „dată cu caracter personal” salariul de şef al Centrului de Implementare a Reformelor în care a fost numit de Guvern Iurie Ciocan?
E. R.: Da, după cum am mai menționat, salariul se încadrează în situația economică și financiară a persoanei fizice, care constituie date cu caracter personal.
În acest context, accesul la aceste categorii de date cu caracter personal urmează a fi efectuat în condițiile prevederilor art. 10 din Legea privind protecția datelor cu caracter personal, ținând cont și de alte aspecte importante cazului.
- În opinia Dvs., site-ul WikipediA publică date cu caracter personal?
Nicolae Cușchevici, reporter RISE Moldova:
- Autoritățile solicită jurnalistului să motiveze interesul public al informației solicitate. Cine sunt persoanele din instituțiile de stat care decid dacă informația solicitată este de interes public sau nu?
Astfel, când se solicită acces la informaţia cu caracter personal, solicitantul, indiferent de statutul acestuia, trebuie să argumenteze necesitatea accesului la informație - interesul public, calitatea subiectului de persoană publică sau caracter public al faptelor în care acesta e implicat.
Totodată, subliniem că decizia furnizorului în acest sens nu trebuie să fie una pripită, ci una argumentată și emisă doar în urma efectuării unui „test de proporționalitate” analizând în prealabil toate argumentele pro și contra, inclusiv atrăgând atenție asupra coraportului dintre prejudiul eventual adus subiectului prin divulgare și interesul societății pentru informația respectivă.
Astfel, organul înregistrării de stat asigură vizualizarea publică a informaţiei din Registrul de stat pe pagina sa web oficială, care conţine date privind denumirea persoanei juridice, forma juridică de organizare, numărul de identificare de stat (IDNO), data înregistrării, sediul, numele şi prenumele administratorului, numele şi prenumele sau denumirea fondatorilor (asociaţilor) şi mărimea cotelor de participare ale acestora în capitalul social, starea persoanei juridice (pasivă, inactivă, în proces de reorganizare sau radiere, suspendare a activităţii), precum şi numele, prenumele, data înregistrării, numărul de identificare de stat (IDNO) al întreprinzătorului individual şi date privind radierea acestuia.
Nadejda Hriptievschi, Directoare de Programe la Centrul de Resurse Juridice:
- În ultimul timp vedem o tendință clara de interpretări abuzive de către autoritățile publice, care utilizează Legea privind protecția datelor cu caracter personal ca paravan / găselniță / motiv pentru a refuza eliberarea informației de interes public. Care sunt acțiunile concrete ale CNPDCP pentru a opri această tendință? Ar trebui să fie și în interesul CNPDCP să facă acest lucru, pentru ca asemenea refuzuri doar cresc în mod artificial nemulțumirea societății față de activitatea CNPDCP și a conceptului de date cu caracter personal.
- Instruirea masivă a funcționarilor publici, și nu doar, inclusiv a jurnaliștilor și reprezentanților mediului de afaceri;
- Argumentarea necesității ajustării cadrului legal relevant, de către Parlament, în special, a majorării statului de personal;
- Elaborarea instrucțiunilor privind prelucrarea datelor cu caracter personal în diverse domenii cu participarea obligatorie a experților europeni și a societății civile.
E. R.: După cum am menţionat deja, nu a fost iniţiativa unei sau a altei instituţii, ci a constituit o măsură care nu putea fi realizată imediat din punct de vedere tehnic în vederea conformării la prevederile legale.
Cu toate acestea, CNPDCP va întreprinde măsurile necesare în vederea asigurării tuturor subiecților datelor cu caracter personal a dreptului la viață intimă, familială și privată în corespundere cu prevederile art. 28 din Constituția Republicii Molodova.