Eşti aici

Nino Macharashvili, președinta Digital Communication Network, Georgia: „Materialele noastre trebuie nu doar să ajungă la cititori, dar și să rămână în mintea lor”

09 Iunie 2017
2189 de afişări
Nino Macharashvili este o expertă media din Georgia, care s-a afirmat în planificarea și realizarea campaniilor media pe rețelele de socializare. În cadrul  ediției a doua a Rockit Digital Conference ’17, care a avut loc la Chișinău, în perioada 11-12 mai, ea a moderat un workshop la tema vizualizării datelor. Media Azi i-a adresat câteva întrebări în legătură cu acest subiect și iată ce ne-a răspuns Nino:

Media Azi: Nino, la Rockit Digital Conference ’17 v-ați referit la elementele multimedia care fac mai atractive materialele jurnalistice. Cum am putea prezenta mai interesant știrile politice, de exemplu, sau pe cele sociale?

Nino Macharashvili: Nu există un singur răspuns la întrebarea cum să prezentăm informațiile mai interesant – multe depind de publicul nostru, de subiectul pe care îl abordăm și de resursele de care dispunem. Singura modalitate de a ne maximiza eficienţa este să încercăm să inovăm, deoarece preferințele oamenilor se schimbă, astfel încât trebuie să ne adaptăm şi să schimbăm modul în care transmitem informația. Este o provocare pentru noi, jurnaliştii – în primul rând, pentru că trebuie să găsim și să transmitem informațiile, și într-al doilea rând să ajungem cu ele la publicul-țintă.

MA: Ce tehnici ar trebui să cunoască jurnaliștii pentru a spori credibilitatea materialului și a-i aduce mai multe vizualizări?

N.M. : Pe măsură ce tehnologia se dezvoltă și ocupă un loc tot mai vizibil în viaţa noastră, se produc tot mai multe date. Noi, jurnaliştii, trebuie să le prelucrăm şi să găsim în ele istorii interesante. La fel, e necesar să prezentăm aceste date într-un mod captivant, prin design şi tehnologie. Răspunsul ar putea părea general, dar nu există o singură tehnică specifică universală pe care ar trebui s-o cunoască toți jurnalistii.

Mentalitatea este cel mai important lucru, capacitatea de a căuta mereu noi instrumente şi tehnici, de a inova, de a găsi modalităţi interesante de a relata aceste istorii... Noile tehnologii oferă posibilităţi nelimitate: ieri vorbeam despre vizualizarea de date, astăzi despre realitatea virtuală, mâine va apărea altceva. Avem nevoie să ținem pasul cu aceste schimbari; să ne adaptăm la ele, nu să opunem rezistență; să adoptăm noi instrumente de relatare și să vedem în aceste schimbări noi oportunităţi.

Schimbul de informaţii şi relatarea istoriilor au fost necesare din primele zile ale omenirii şi ele vor fi necesare întotdeauna; instrumentele se modernizează, dar esența profesiei noastre rămâne aceeași.
 
MA: Ați putea să ne recomandați niște aplicații speciale pentru a crea infografice, diagrame etc.?
 
N. M. : Există multe instrumente online gratuite pentru vizualizarea de date. În funcţie de necesitățile dumneavoastră, puteţi alege Google Sheets, Infogr.am, Piktochart, etc.
 
MA. : Care ar fi indicatorii cantitativi și calitativi de care ar trebui să țină cont jurnalistul atunci când evaluează impactul unui material?
 
N. M. :
Indicatorii cantitativi ar fi numărul de accesări și gradul de implicare a cititorilor: câte persoane au citit materialul, cât de captivante au fost, câte minute a petrecut cititorul pe o singură pagină a site-ului etc.
 
Cu toate acestea, măsurătorile în cauză nu întotdeauna ne prezintă situația într-o perspectivă mai largă, de aceea indicatorii calitativi sunt mai importanți. Ceea ce trebuie să urmărim e ca materialele noastre nu doar să ajungă la cititori, dar și să rămână în mintea lor, să schimbe percepțiile lor asupra unui anumit subiect. Abia atunci putem spune că au avut impact.
 
De fapt, măsurarea impactului materialelor jurnalistice este una din provocările cu care ne confruntăm într-un mediu de lucru în continuă schimbare.