Din cele 3 minute cât durează reportajul, 1 minut şi 6 secunde (textul reporterului plus voxuri) se referă la aşteptările studenţilor de la viitoarea guvernare (nu este clar dacă se referă la PLDM sau la alte partide), iar restul de 2 minute sunt rezervate înregistrărilor din discursul lui Vlad Filat şi vicepreşedintei Organizaţiei de Tineret a PLDM, Mihaela Spătaru, care povestesc despre realizările şi proiectele formaţiunii.
Voxurile studenţilor (48 de secunde) au fost selectate în aşa fel încât în fiecare să fie exprimată ideea unui „viitor european”, sintagmă prezentă în sloganul electoral al PLDM: „Înainte pentru un viitor european!”. Unul dintre vorbitori cheamă deschis la susţinerea PLDM: „Cu ajutorul Partidului Liberal-Democrat aş vrea să susţin pentru ca Republica Moldova să fie integrată în Uniunea Europeană cu succes”.
Partea a doua a reportajului conţine două fragmente din discursul de la tribună al lui Vlad Filat - primul de 54 de secunde şi al doilea de 43 de secunde - şi o secvenţă din discursul vicepreşedintei Organizaţiei de Tineret a PLDM, Mihaela Spătaru. Ambii trec în revistă pe un ton laudativ proiectele finalizate şi cele în derulare ale guvernării: adoptarea Codului Educaţiei, sporirea exigenţelor la bacalaureat, liberalizarea regimului de vize, construcţia drumului Sărăteni-Soroca etc. Exemplu (Vlad Filat): „Noi nu avem practic localitate în Republica Moldova în care să nu avem investiţii, fie că este vorba, încă o dată, construcţii, dotări cu echipament, reconstrucţia acestor instituţii. Acelaşi lucru se întâmplă şi în şcolile noastre. Şi eu spun cu mândrie că noi în sfârşit în Republica Moldova am reuşit să adoptăm un Cod al Educaţiei, care oferă soluţii, în baza cărora educaţia în Republica Moldova să fie una performantă. (...) De aceea pentru perioada de viitor noi vom acorda o atenţie mai deosebită inclusiv la acest capitol”.
Dincolo de faptul că întâlnirile electorale nu constituie prilej informaţional, reportajul reprezintă o mostră de publicitate electorală, care ocupă spaţiu de emisie în jurnalul de ştiri. Acest fapt contravine pct. 17 al Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale, aprobat de Comisia Electorală Centrală la 30 septembrie 2014, care prevede că ”publicitatea electorală nu va fi inclusă în programele de ştiri” şi art. 7 din Codul Audiovizualului, potrivit căruia ”radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”.
Materialul nu informează oamenii, ci încearcă să îi convingă să susţină un concurent electoral.
Reporterul nu a pus nicio clipă la îndoială cele anunţate de vorbitori, aşa cum cer rigorile jurnalismului, ci, dimpotrivă, a acordat tribună pentru exprimarea opiniilor şi comentarea unor fapte din trecut în folosul unui partid politic. Reportajul nu a adus nicio informaţie nouă (ca să justifice prezenţa într-un buletin de ştiri) - despre proiectele enumerate şi lăudate de reprezentanţii PLDM postul de radio a anunţat la momentul lansării/finalizării lor.
Faptul că în jurnalele de ştiri ale postului de Radio Vocea Basarabiei găsim reportaje de la întâlnirile electorale ale reprezentanţilor PLDM, fără să existe vreun alt prilej informaţional, şi nu şi ale altor candidaţi, confirmă concluzia că această instituţie de presă face partizanat politic în favoarea PLDM.
Studiu de caz: Jurnal.md
Titlu: "Tranzacţii de milioane între angajaţii instituţiilor de drept şi Primărie"
Autor: Jurnal.md
Studiile de caz au fost realizate în cadrul monitorizărilor, timp de şase săptămâni, a comportamentului presei în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014, de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Asociaţia Presei Independente (API) şi Asociaţia Presei Electronice Libere (APEL). Studiile efectuate au confirmat, prin exemple concrete, ignorarea de către instituţiile mass-media a normelor deontologice şi profesionale ale jurnalismului.
Sursa foto simbol: https://searchnewsglobal.files.wordpress.com