Eşti aici

Publicitate mascată

Studii de caz realizate în baza materialelor difuzate/publicate de: Radio Vocea Basarabiei și Jurnal.md.
 
Studiu de caz: Radio Vocea Basarabiei
 
Prezentator: Vitalie Enache
Reporter: Vasile Munteanu
Reportaj: Întâlnirea liderului PLDM Vlad Filat cu studenţii de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău
Durată: 3 minute
 
 
În jurnalul de ştiri a fost inclus un material totalmente electoral, fiind un reportaj de la o întrunire electorală a Partidului Liberal Democrat. Textul este scris de o manieră favorabilă concurentului electoral, prezentatorul anunţând din start că Vlad Filat este liderul „celui mai numeros partid de la guvernare” şi că educaţia este „o prioritate a formaţiunii pe care o conduce”.

Din cele 3 minute cât durează reportajul, 1 minut şi 6 secunde (textul reporterului plus voxuri) se referă la aşteptările studenţilor de la viitoarea guvernare (nu este clar dacă se referă la PLDM sau la alte partide), iar restul de 2 minute sunt rezervate înregistrărilor din discursul lui Vlad Filat şi vicepreşedintei Organizaţiei de Tineret a PLDM, Mihaela Spătaru, care povestesc despre realizările şi proiectele formaţiunii.

Voxurile studenţilor (48 de secunde) au fost selectate în aşa fel încât în fiecare să fie exprimată ideea unui „viitor european”, sintagmă prezentă în sloganul electoral al PLDM: „Înainte pentru un viitor european!”. Unul dintre vorbitori cheamă deschis la susţinerea PLDM: „Cu ajutorul Partidului Liberal-Democrat aş vrea să susţin pentru ca Republica Moldova să fie integrată în Uniunea Europeană cu succes”.

Partea a doua a reportajului conţine două fragmente din discursul de la tribună al lui Vlad Filat - primul de 54 de secunde şi al doilea de 43 de secunde - şi o secvenţă din discursul vicepreşedintei Organizaţiei de Tineret a PLDM, Mihaela Spătaru. Ambii trec în revistă pe un ton laudativ proiectele finalizate şi cele în derulare ale guvernării: adoptarea Codului Educaţiei, sporirea exigenţelor la bacalaureat, liberalizarea regimului de vize, construcţia drumului Sărăteni-Soroca etc. Exemplu (Vlad Filat): „Noi nu avem practic localitate în Republica Moldova în care să nu avem investiţii, fie că este vorba, încă o dată, construcţii, dotări cu echipament, reconstrucţia acestor instituţii. Acelaşi lucru se întâmplă şi în şcolile noastre. Şi eu spun cu mândrie că noi în sfârşit în Republica Moldova am reuşit să adoptăm un Cod al Educaţiei, care oferă soluţii, în baza cărora educaţia în Republica Moldova să fie una performantă. (...) De aceea pentru perioada de viitor noi vom acorda o atenţie mai deosebită inclusiv la acest capitol”.

Dincolo de faptul că întâlnirile electorale nu constituie prilej informaţional, reportajul reprezintă o mostră de publicitate electorală, care ocupă spaţiu de emisie în jurnalul de ştiri. Acest fapt contravine pct. 17 al Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale, aprobat de Comisia Electorală Centrală la 30 septembrie 2014, care prevede că ”publicitatea electorală nu va fi inclusă în programele de ştiri” şi art. 7 din Codul Audiovizualului, potrivit căruia ”radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”.
Materialul nu informează oamenii, ci încearcă să îi convingă să susţină un concurent electoral.

Reporterul nu a pus nicio clipă la îndoială cele anunţate de vorbitori, aşa cum cer rigorile jurnalismului, ci, dimpotrivă, a acordat tribună pentru exprimarea opiniilor şi comentarea unor fapte din trecut în folosul unui partid politic. Reportajul nu a adus nicio informaţie nouă (ca să justifice prezenţa într-un buletin de ştiri) - despre proiectele enumerate şi lăudate de reprezentanţii PLDM postul de radio a anunţat la momentul lansării/finalizării lor.

Faptul că în jurnalele de ştiri ale postului de Radio Vocea Basarabiei găsim reportaje de la întâlnirile electorale ale reprezentanţilor PLDM, fără să existe vreun alt prilej informaţional, şi nu şi ale altor candidaţi, confirmă concluzia că această instituţie de presă face partizanat politic în favoarea PLDM.

 
 

 

Studiu de caz: Jurnal.md 

 

Titlu: "Tranzacţii de milioane între angajaţii instituţiilor de drept şi Primărie"
Autor: Jurnal.md

 

Ştirea începe cu declarația consilierului local din Chişinău, Oleg Cernei, precum că judecători, procurori, rectori şi colonei de poliţie au beneficiat de 25 de milioane de lei din bugetul municipal pentru că nu ar avea case. În acest sens, a fost semnată o dispoziție de către primarul Dorin Chirtoacă, susţine Oleg Cernei. "Ei aveau la îndemână deciziile unor instanţe de judecată, care obligau autoritatea publică locală să le asigure un spaţiu locativ. Pentru că Primăria nu avea apartamente, a încheiat tranzacţii de împăcare cu acei poliţişti, procurori şi judecători, oferindu-le în schimb o sumă de bani, echivalent cu costul unei locuinţe", afirmă el.
 
Chiar dacă a fost publicată la rubrica "Social", totuşi nu putem vorbi de o ştire socială, deoarece învinuirile de corupţie sunt aduse de candidatul independent la alegerile parlamentare Oleg Cernei în adresa unor subalterni ai primarului Dorin Chirtoacă, candidat la alegeri pe listele Partidului Liberal.
 
În ştire, Oleg Cernei prezintă unele cifre, pe care autorul le publică fără a le verifica: "În 2012 au fost alocate peste 9 milioane de lei pentru 13 persoane. În 2013 - peste 8 milioane de lei pentru 10 persoane, iar în 10 luni ale anului 2014, peste 6 milioane au fost oferite pentru 8 persoane. Cea mai mare sumă oferită unui beneficiar în acest an a fost de 1 milion de lei". O. Cernei a adus învinuiri de corupţie funcţionarilor de la Primărie şi a cerut procurorilor şi judecătorilor să returneze banii oferiţi "pentru a fi daţi refugiaţilor". Totodată, el a cerut Procuraturii Generală, Ministerului Afacerilor Interne şi Comisiei Naţionale Anticorupţie să se autosesizeze şi să investigheze cazul. „Toate dosarele au fost promovate de funcţionarii din primărie care au avut un procent de la 5-10%, care intrau pe uşa din spate, care pe cea oficială. Acestea se numesc tranzacţii de împăcare. Eu le-aş spune tranzacţii de împărţeală între funcţionari şi judecători şi procurori", îl citează portalul pe Oleg Cernei fără a oferi dreptul la replică responsabililor de la Primărie. În acelaşi timp, titlul ştirii este unul acuzator, inducându-le cititorilor că într-adevăr este vorba despre ilegalităţi care se întâmplă la Primărie. Astfel, prin publicarea unor acuzaţii fără asigurarea dreptului la replică, au fost încălcate rigorile de obiectivitate şi imparțialitate, prevăzute de Codul deontologic al jurnalistului.
 
Materialul poartă un caracter electoral indirect, deoarece îl prezintă pe Oleg Cernei ca pe un luptător împotriva corupţiei de la Primărie, care cere să fie luaţi banii de la procurori şi judecători şi daţi refugiaţilor. Astfel, putem vorbi şi de publicitate electorală mascată în favoarea candidatului Oleg Cernei, care este interzisă prin Legea cu privire la publicitate şi contravine deontologiei profesionale jurnalitice. Codul Deontologic al Jurnalistului (alin 2.10) relevă că este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar, iar acestea trebuie marcate distinct şi prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu cele jurnalistice.

 

 

Studiile de caz au fost realizate în cadrul monitorizărilor, timp de şase săptămâni, a comportamentului presei în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014, de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Asociaţia Presei Independente (API) şi Asociaţia Presei Electronice Libere (APEL). Studiile efectuate au confirmat, prin exemple concrete, ignorarea de către instituţiile mass-media a normelor deontologice şi profesionale ale jurnalismului.

Sursa foto simbol: https://searchnewsglobal.files.wordpress.com