05 Noiembrie 2015
1674 de afişări
Despre fenomenul manipulării prin intermediul mass-media și consecințele periculoase pe care le comportă acesta a discutat, miercuri, 4 noiembrie, Oleg Danilceac, prorector al Universității de Stat din Cahul, cu un grup de tineri, participanți la o lecție mediatică organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent.
În cadrul acestei activități, studenți de la Colegiul de Medicină din Cahul și elevi de la Gimnaziul ”Al. Ioan Cuza” din satul Roșu, raionul Cahul au fost familiarizați cu noțiuni ce țin de domeniul mass-media, rolul presei și funcția de informare pe care o exercită. O atenție deosebită a fost acordată știrii, deoarece anume prin intermediul acestui gen jurnalistic sunt lansate mai des diferite mesaje manipulatorii. Astfel, elevii au obținut o informație completă despre ce este știrea, care e structura acesteia, de ce este important ca jurnalistul să se informeze din surse diferite și, nu în ultimul rând, de ce nu trebuie să prezinte în știri propria sa opinie față de faptele despre care scrie.
Totodată, tinerii au aflat și cum se manifestă fenomenul manipulării. Pentru a-l înțelege mai bine, ei au prezentat un eveniment din trei unghiuri de abordare: negativ, pozitiv și neutru. În acest fel, elevii s-au convins că unul și același fapt poate fi redat atât obiectiv, cât și subiectiv. În context, ei au vizionat spotul video realizat de CJI ”Știi ce media consumi?”, iar concluzia la care au ajuns a fost că nu orice știre poate fi credibilă.
Participanții la activitate au menționat că astfel de lecții mediatice îi ajută să cunoască mai multe despre mass-media și informațiile care apar în presă.
Emil Gheorghe, elev la Gimnaziul din Roșu: ”Astfel de lecții mediatice sunt utile pentru toți tinerii, deoarece îi pregătesc să citească și să analizeze corect orice știre”.
Ecaterina Dolinschi, studentă la Colegiul de Medicină: ”Consider această lecție ca fiind una productivă pentru mine, deoarece am învățat că într-o știre trebuie să fie prezentate toate părțile implicate, cu argumente pro și contra. Cred că voi reuși să disting de acum încolo știrile veridice, de cele false, pentru că astăzi am realizat că nu toată informația care ni se servește ”pe tavă” de către mass-media merită să fie citită”.
________________________
Lecțiile mediatice sunt desfășurate în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud" implementat de CJI cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.
În cadrul acestei activități, studenți de la Colegiul de Medicină din Cahul și elevi de la Gimnaziul ”Al. Ioan Cuza” din satul Roșu, raionul Cahul au fost familiarizați cu noțiuni ce țin de domeniul mass-media, rolul presei și funcția de informare pe care o exercită. O atenție deosebită a fost acordată știrii, deoarece anume prin intermediul acestui gen jurnalistic sunt lansate mai des diferite mesaje manipulatorii. Astfel, elevii au obținut o informație completă despre ce este știrea, care e structura acesteia, de ce este important ca jurnalistul să se informeze din surse diferite și, nu în ultimul rând, de ce nu trebuie să prezinte în știri propria sa opinie față de faptele despre care scrie.
Totodată, tinerii au aflat și cum se manifestă fenomenul manipulării. Pentru a-l înțelege mai bine, ei au prezentat un eveniment din trei unghiuri de abordare: negativ, pozitiv și neutru. În acest fel, elevii s-au convins că unul și același fapt poate fi redat atât obiectiv, cât și subiectiv. În context, ei au vizionat spotul video realizat de CJI ”Știi ce media consumi?”, iar concluzia la care au ajuns a fost că nu orice știre poate fi credibilă.
Participanții la activitate au menționat că astfel de lecții mediatice îi ajută să cunoască mai multe despre mass-media și informațiile care apar în presă.
Emil Gheorghe, elev la Gimnaziul din Roșu: ”Astfel de lecții mediatice sunt utile pentru toți tinerii, deoarece îi pregătesc să citească și să analizeze corect orice știre”.
Ecaterina Dolinschi, studentă la Colegiul de Medicină: ”Consider această lecție ca fiind una productivă pentru mine, deoarece am învățat că într-o știre trebuie să fie prezentate toate părțile implicate, cu argumente pro și contra. Cred că voi reuși să disting de acum încolo știrile veridice, de cele false, pentru că astăzi am realizat că nu toată informația care ni se servește ”pe tavă” de către mass-media merită să fie citită”.
________________________
Lecțiile mediatice sunt desfășurate în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud" implementat de CJI cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.