Eşti aici

Deși există mici îmbunătățiri, instituțiile media continuă să reflecte părtinitor campania electorală

27 Octombrie 2016
3070 de afişări
Un nou raport de monitorizare - al patrulea - prezentat joi, 27 octombrie, de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API) constată mici îmbunătățiri în ceea ce privește reflectarea campaniei electorale în mass-media. Totuși, susțin autorii, mai multe instituții media continuă să fie părtinitoare și nu adoptă o atitudine echidistantă în raport cu concurenții electorali. 

Raportul constată că în perioada supusă monitorizării - 14 - 20 octombrie 2016 – s-a menținut tendința posturilor tv de a-i favoriza sau defavoriza pe anumiți candidați.  Prime, Canal2, Canal3, Publika TV  au continuat promovarea candidatului Partidului Democrat din Moldova, Marian Lupu și să-i defavorizeze pe candidații Maia Sandu, Dumitru Ciubașenco și Andrei Năstase. Jurnal TV i-a favorizat pe concurenții Andrei Năstase și Maia Sandu, iar candidatul Marian Lupu a fost în marea majoritate a cazurilor defavorizat. NTV Moldova și Accent TV l-au favorizat pe candidatul PSRM, Igor Dodon, și au defavorizat-o pe Maia Sandu.

Doar radiodifuzorul public Moldova 1, posturile private Realitatea TV, Pro TV Chișinău, TV 7 au avut un comportament relativ echilibrat, fără a fi constatate tendințe de favorizare sau defavorizare evidentă a concurenților electorali. 

Totodată, Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI,  a atras atenția că în perioada de referință patru radiodifuzori, Prime, Canal2, Canal3, Publika TV au organizat dezbateri electorale, pe 22 și 23 octombrie, pe care le-au pus pe post la ora 6.00 dimineața. „Considerăm că este o încercare de a  mima reflectarea corectă și echidistantă, or în acea declarație pe care au depus-o la CCA cu privire la reflectarea campaniei electorale ei menționau că vor avea dezbateri electorale. Și acum, prezentând rapoarte, vor indica că au fost aceste dezbateri”, a accentuat directoarea executivă a CJI. 

Pe portalurile web monitorizate, Maia Sandu a fost candidata cu cea mai mare vizibilitate. Ea a fost vizată sau citată de 112 ori, contextul aparițiilor fiind mai des favorizant (de 75 de ori) decât defavorizant (de 37 de ori). Candidatul Marian Lupu a fost prezentat mult mai des în context negativ (89 de cazuri), decât în situații care îl favorizează (20 de cazuri), la fel, şi candidatul Igor Dodon (63 de articole în context negativ și 16 în context pozitiv). Au fost mai des defavorizați decât favorizați  candidații Iurie Leancă și Mihai Ghimpu.

În cazul presei scrise, principiul pluralismului de surse nu  a fost respectat, iar ştirile care au relatat un conflict în contextul campaniei electorale, au fost dezechilibrate. KP v Moldove a continuat să-l defavorizeze pe candidatul Mihai Ghimpu în comentarii şi alte articole de opinie. De asemenea, a fost defavorizată și candidata Maia Sandu. În ziarul Panorama, candidaţii Marian Lupu şi Mihai Ghimpu au fost prezentaţi preponderent în context negativ, fiind defavorizaţi. Săptămîna a publicat un editorial prin care unii candidaţi au fost defavorizaţi prin aplicarea unor etichete şi aluzii jignitoare. Tot aici, au apărut unele articole de publicitate mascată în favoarea candidatei Silvia Radu. Timpul a favorizat-o editorial pe candidata Maia Sandu, parţial, şi pe candidatul Iurie Leancă, în schimb, l-a defavorizat pe Igor Dodon.

La întrebarea dacă rezultatele monitorizărilor din  săptămâna 14-20 octombrie se deosebesc de cele din perioadele anterioare de monitorizare, Nadine Gogu a menționat:  „La radiodifuzorul public vedem o reflectare în continuare echilibrată, spre deosebire de acum două săptămâni, când situația era puțin diferită. La alte posturi cu acoperire națională, Prime, Canal2, Canal3, Publika TV, am remarcat o reducere a numărului de apariții ale candidatului PDM, Marian Lupu, și a numărului de materiale care l-au favorizat, dar, oricum, el rămâne incontestabil lider în topul celor mai favorizați candidați. Nu exludem că numărul materialelor s-a redus și din cauza primului raport pe care l-a lansat CCA săptămâna trecută, care, la fel, a constatat abateri din punctul de vedere al apariției atât a membrilor partidelor, cât și a concurenților electorali”.

La rândul său, Petru Macovei, directorul API, a precizat: „Chiar dacă unii colegi au reacții critice după prezentarea rapoartelor noastre, totuși, observăm că site-urile vizate, nu toate, dar unele din portalurile vizate în special, și-au schimbat politica editorială în direcția unei prezentări mai echilibrate. Totuși, există loc pentru mai bine”.

Și în această perioadă de referință, mass-media a publicat un număr impunător de materiale. Astfel, posturile TV au difuzat 801 materiale direct sau indirect legate de campania electorală, inclusiv 719 știri, 53 emisiuni,16 dezbateri electorale și 13 Vox Populi, cu un volum de aproximativ 67,3 ore. Pe portalurile de știri au apărut 494 astfel de materiale, iar cele patru ziare supuse monitorizării au publicat în total 41 de articole la temă.