Eşti aici

Emisiunea „Media Azi”, ediția 35: Știrile false și impactul lor asupra rezultatelor alegerilor

23 Martie 2017
2905 afişări
Informațiile false sunt unul din instrumentele la care recurg mulți politicieni pentru a manipula și a influența opinia publică.  Se întâmplă acest lucru mai des în campaniile electorale, atunci când se duc lupte pentru mințile si voturile oamenilor. Despre influența știrilor false asupra rezultatelor alegerilor au discutat în cadrul emisiunii Media Azi - Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, și invitații săi, sociologul Veronica Ateș și expertul în comunicare Cristian Saulea.

Protagoniștii emisiunii încearcă să răspundă la mai multe întrebări vizavi de impactul știrilor false asupra cetățenilor: În ce măsură acestea pot influența decizia oamenilor în ziua alegerilor? Câți dintre cei care primesc în cutia poștală tot felul de pliante și ziare cu informații  neverificate sau falsuri le citesc și le iau drept adevărate și câți își dau seama că sunt dezinformați? De ce știrile false difuzate la TV afectează mai mult gândirea critică a oamenilor, decât cele apărute în presa scrisă?

Într-o altă ordine de idei, invitații la emisiune atrag atenția asupra impactului pe care îl au manipularea și dezinformarea asupra încrederii populației în mass-media. Veronica Ateș a constatat, în baza unor sondaje sociologice, că la acest capitol a fost înregistrat un trend de coborâre - de la 63 procente în anul 2005, până la 35 la sută în anul 2016. Potrivit invitatului Cristian Saulea, aceste decăderi procentuale ar fi în strânsă corelație cu ceea ce se întâmplă în societate.

Protagoniștii emisiunii sunt de părerea că ar trebui să existe instrumente de măsurare a impactului știrilor false, în special, a celor difuzate în campaniile electorale, când pot influența opțiunile de vot ale cetățenilor. Ei le recomandă consumatorilor de media să se informeze din mai multe surse, pentru a evita să fie manipulați.


Emisiunea „Media  Azi” este realizată săptămânal de Centrul pentru Jurnalism Independent. Prin intermediul ei, ne propunem să scoatem în prim-plan problemele cu care se confruntă în prezent jurnaliștii din media autohtone și să identificăm soluții la ele. Emisiunea fi vizionată pe portalurile www.moldova-azi.md, Media Azi și Mediacritica, dar și pe canalul Youtube al CJI.

Emisiunea a fost realizată cu sprijinul financiar al Agenției Suedeze pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională, prin intermediul Ambasadei Suediei în Chișinău.