Eşti aici

Monitorizarea campaniei electorale: televiziunile afiliate politicienilor au promovat imaginea acestora, iar media online nu a oferit întotdeauna dreptul la replică

20 Februarie 2019
807 afişări
Cel de-al patrulea raport de monitorizare, lansat miercuri, 20 februarie, constată că, în perioada 9-16 februarie, la cele 12 posturi TV, au beneficiat de tonalitate pozitivă concurenții în circumscripția națională Partidul Democrat (PD), Partidul Socialiștilor (PSRM) și Partidul Politic Șor. Blocul ACUM a apărut în cele mai multe materiale cu tonalitate negativă, fiind urmat de PDM, PSRM și Partidul Șor. Totodată, în presa online s-au atestat anumite îmbunătățiri la capitolul prezentării corecte a informațiilor despre concurenți, însă în continuare există lacune în ceea ce privește acordarea dreptului la replică persoanelor vizate în anumite declarații.
 
Potrivit raportului, postul public național Moldova 1 a fost echilibrat în acest interval, oferind spațiu de emisie atât concurenților electorali în circumscripția națională, cât și celor din circumscripții uninominale. În emisiunile puse pe post de radiodifuzorul public regional GRT a fost remarcată tendința de favorizare a concurentului electoral independent Nicolae Dudoglo.
 
Radiodifuzorii privați cu acoperire națională Prime TV și Publika TV au reflectat campania  electorală în mod similar. De cele mai multe ori, la aceste posturi au avut acces reprezentanții PDM și candidații în circumscripții uninominale afiliați acestui partid, tonalitatea reflectării acestora fiind  preponderent pozitivă. De asemenea, Prime TV a pus pe post un număr mare de materiale cu prezența reprezentanților Guvernului, inclusiv prim-ministrul Pavel Filip, tonalitatea fiind preponderent pozitivă, și a președintelui Igor Dodon, tonalitatea fiind preponderent negativă.
 
Canal 2 și Canal 3 au reflectat sumar campania, oferind spațiu relativ egal mai multor concurenți electorali în circumscripția națională. Dintre concurenții în circumscripții uninominale, cele mai multe apariții le-au avut concurenții afiliați PDM, acest partid fiind favorizat și de prezența membrilor Guvernului în știri și emisiuni.
 
Atitudinea față de reprezentanții Blocului electoral ACUM și față de concurenții în circumscripții uninominale afiliați acestui bloc la Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3 a fost în majoritatea cazurilor negativă. Tonalitatea față de PSRM și președintele Igor Dodon a fost și negativă, și neutră.
 
Posturile private NTV Moldova și Accent TV au reflectat preponderent activitățile reprezentanților PSRM și concurenților electorali în circumscripții uninominale afiliați acestui partid, dar și ale președintelui Igor Dodon. Tonalitatea reflectării a fost de cele mai multe ori  pozitivă. PSRM a fost avantajat de prezența masivă a președintelui Igor Dodon în știri și emisiuni (ca frecvență și durată). PDM și Partidul Șor au fost reflectați mai mult în tonalitate negativă, dar și neutră.
 
Televiziunea Centrală a alocat mai mult spațiu Partidului politic Șor și concurenților afiliați acestui partid în circumscripții uninominale, pentru care tonalitatea reflectării a fost mai mult pozitivă și neutră. Tonalitatea față de reprezentanții PSRM  și cei ai Blocului electoral ACUM a fost mai mult neutră, dar și negativă.
 
Radiodifuzorii privați Pro TV și TV8  au oferit acces în știri și emisiuni/dezbateri mai multor actori politici – partide, concurenți electorali în circumscripția națională și circumscripțiile uninominale. În majoritatea cazurilor, tonalitatea reflectării protagoniștilor la aceste posturi a fost neutră.

Jurnal TV a reflectat concurenții electorali care au organizat evenimente electorale, în mare parte tonalitatea reflectării protagoniștilor politici în știri fiind neutră. În emisiunile puse pe post de Jurnal TV, tonalitatea pentru reprezentanții PDM și ai Partidului Șor a fost neutră și negativă.

În cadrul conferinței de presă de lansare a raportului, jurnaliștii au dorit să afle dacă rezultatele monitorizărilor efectuate de CJI și API sunt comparabile cu cele prezentate de Consiliul Audiovizualului (CA). Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, a precizat că rezultatele ambelor monitorizări sunt asemănătoare. Experta susține însă că sancțiunile CA au fost întârziate, întrucât au fost aplicate, practic, în ultima săptămână de campanie electorală. „Până vine următoarea sancțiune - campania se încheie”, a constatat Nadine Gogu, subliniind că marea problemă este că unii radiodifuzori nu au ținut cont de nicio prevedere legală, au făcut ceea ce știu ei că trebuie să facă și nu s-a întâmplat nimic.

Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente (API), organizație care a monitorizat portalurile de știri și presa scrisă, a menționat că în aceasta perioadă s-a atestat o abordare mai creativă în anumite redacții: au făcut diverse podcast-uri, teste electorale, iar unele au difuzat și dezbateri.

Expertul a remarcat că presa online nu a oferit întotdeauna dreptul la replică persoanelor vizate direct în diferite declarații și acuzații. În această perioadă au existat și cazuri de bună credință,  când cei vizați au avut posibilitatea să vină cu reacții, dar de cele mai multe ori acuzațiile au rămas fără răspuns, iar materialele au fost în general dezechilibrate din punct de vedere jurnalistic. Petru Macovei a atras atenția că unele portaluri se eschivează de la reflectarea campaniei electorale sau selectează evenimentele și le reflectă sumar.

Conform raportului de monitorizare, cele 16 portaluri online și ziare au mediatizat cel mai des Partidul Democrat, Partidul Socialiștilor și Blocul electoral ACUM, de cele mai multe ori tonalitatea reflectării fiind neutră. Urmează Partidul Șor, Partidul Comuniștilor, Partidul Liberal și Partidul Nostru, cu un număr comparabil de apariții, preponderent neutre. Cele mai multe apariții în context negativ au avut Partidul Democrat și Partidul Socialiștilor, însă aceiași concurenți electorali au avut și cele mai multe apariții pe o tonalitate pozitivă.