Eşti aici

Instruire CJI: Reprezentanți ai ONG-urilor au studiat ingredientele unei strategii de comunicare eficientă

29 Octombrie 2019
1692 de afişări
Mai mulți reprezentanți ai societății civile au aflat lucruri interesante despre structurarea strategiilor de comunicare, utilizarea storytelling-ului pentru diseminarea mesajului, definirea publicului țintă și gestionarea comunicării în condiții de criză, la o instruire organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, la Chișinău, în zilele de 25 și 26 octombrie 2019. Formatoarele care au ghidat participanții - Cristina Lupu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent din București, precum și comunicatoarele Sorina Ștefârță și Ludmila Andronic din Chișinău - le-au ajutat să înțeleagă mai bine rolul pe care îl are comunicarea în promovarea mesajelor unui ONG.

În debutul trainingului, Ina Grejdeanu, directoare pentru Dezvoltare Strategică la CJI, a accentuat necesitatea unei comunicări eficiente pentru ONG-uri, menționând că „putem fi cea mai bună organizație în domeniul nostru de expertiză, dar, dacă nu reușim să comunicăm în mod eficient despre activitățile și rezultatele noastre, acestea nu vor fi cunoscute de către public.”

Cristina Lupu a îndemnat participanții să-și convingă colegii să nu subestimeze rolul comunicării. „Un ONG trebuie să-și câștige locul pe piață. Nu ne mai putem permite să fim diferiți de companii”, a atenționat ea. Dat fiind faptul că o bună parte din comunicare în organizații se face separat, pe fiecare proiect în parte, formatoarea le-a recomandat comunicatorilor să găsească acel „fir roșu” care reflectă viziunea instituției și asigură consecvență și continuitate în mesaje. În acest caz, o strategie de comunicare bine gândită ar aduna toate segmentele diverse sub o singură umbrelă.

La rândul său, Sorina Ștefârță i-a sfătuit pe comunicatori să evite limbajul tehnic și să utilizeze titluri succinte, de maximum două rânduri în materialele lor. La fel, comunicatoarea i-a îndemnat să colaboreze cu bloggerii, vloggerii și influencerii, cu presa locală și să folosească rețelele de comunicare noi, cum ar fi Instagram, WhatsApp sau Telegram. Pentru a putea asigura prezența mass-mediei la evenimentele societății civile, organizațiile trebuie să organizeze evenimente neobișnuite.

Ludmila Andronic le-a explicat celor prezenți în ce constă structura unei strategii de comunicare. În sesiunile ei cuvintele-cheie au fost: misiune, viziune și valori. În opinia invitatei, este obligatoriu ca aceste concepte, formulate concis și specific, să nu lipsească de pe site-ul organizației și din strategiile sale. O resursă de inspirație în acest sens, poate servi site-ul topnonprofits.com. Un alt element nelipsit din strategie ar trebui să fie definirea publicului-țintă, fapt care poate ajuta organizațiile să-și adapteze mesajele în mod corespunzător.

„Comunicatorul are atâta putere și influență, cât este capabil să obțină”, a subliniat Ludmila Andronic.

Daniela Pădure, coordonatoare la Asociația Educație pentru Dezvoltare, a apreciat în special exercițiile de identificare a publicului-țintă și de formulare a viziunii, misiunii și valorilor ONG-ului. „Trainingul a fost consistent ca și conținut și dinamic ca formă. Practic, am primit răspuns la toate întrebările adresate pe parcursul celor două zile. Formatoarele ne-au transmis energie și încredere că în comunicare multe lucruri sunt posibile”, ne-a împărtășit impresiile participanta.

Instruirea va fi urmată de un program de consultanță in-house, în cadrul căruia patru ONG-uri vor fi asistate să-și elaboreze sau să-și actualizeze strategiile de comunicare.

Instruirea este organizată în cadrul proiectului „Consolidarea capacităților organizațiilor societății civile prin dezvoltarea profesională a responsabililor de comunicare”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu susținerea Fundației Soros-Moldova