Eşti aici

Raport CJI: Rețeaua socială Facebook, folosită intens de unele instituții media în preajma alegerilor prezidențiale

23 Octombrie 2020
961 de afişări
Instituțiile media folosesc intens rețeaua socială Facebook în reflectarea campaniei pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020, potrivit unui studiu lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent, care a analizat paginile oficiale a cinci redacții între 21 și 27 septembrie. Două dintre ele l-au favorizat masiv pe candidatul Igor Dodon și PSRM în postările lor. Pe de altă parte, paginile mai multor jurnaliști angajați ai acestor instituții arată că reprezentanții mass-media nu au o activitate publică intensă pe rețelele sociale în preajma alegerilor.
 
Aflată la a doua ediție, după un studiu-pilot lansat în primăvara acestui an, actuala cercetare a analizat postările a cinci instituții media și a 15 jurnaliști, distribuite în perioada 21-27 septembrie, în total fiind colectate și codificate 1.856 de postări de pe paginile de Facebook ale instituțiilor media preselectate pentru monitorizare. Din acestea, 652 de postări (35%) se referă la subiectul scrutinului și campaniei electorale.

Cel mai mare volum de postări ce țin de electorală au fost distribuite, în perioada monitorizată, de posturile TV Primul în Moldova și NTV Moldova, ambele afiliate Partidului Socialiștilor. Acestea reprezintă 60% din numărul total al postărilor de pe paginile de Facebook ale celor două instituții media. Analiza relevă că postările îl prezintă într-o lumină pozitivă și îl favorizează pe Igor Dodon, candidat independent susținut de PSRM, referindu-se inclusiv la șansele sale incontestabile de câștig la prezidențiale. Primul în Moldova și NTV încalcă grav prevederile generale ale Codului deontologic al jurnalistului și, mai cu seamă,  ale articolului 1.6, făcând partizanat și propagandă politică nu doar pentru Igor Dodon, ci și pentru reprezentanții PSRM, prelansând astfel o campanie de susținere a socialiștilor în eventualitatea unor alegeri de orice alt fel.
 
Totodată, grila de știri a NTV Moldova diferă foarte puțin de  cea a canalului Primul în Moldova, creându-se impresia că ar fi produsul unei coordonări și colaborări strânse dintre echipele redacționale ale celor două televiziuni. La fel, titlurile postărilor de pe paginile de Facebook ale ambelor posturi TV se aseamănă izbitor între ele.
 
Unimedia.info și Jurnal TV au avut o rată similară de postări ce țin de alegeri și candidați, care nu a depășit 25% din volumul total al conținutului distribuit pe rețeaua socială. Instituțiile, spre deosebire de Primul în Moldova și NTV, nu au comis însă abateri deontologice importante. Cel mai mic număr de postări despre alegeri l-a avut Publika.md, care a  fost și cea mai neutră instituție în raport cu subiectul electoralei pentru prezidențiale. În mare parte, se atestă o lipsă de interes a instituției față de procesul electoral, care nu pare să fie o prioritate.
 
În ceea ce privește comportamentul jurnaliștilor pe Facebook, Jurnal TV este singura instituție ai cărei reprezentanți exploatează rețeaua socială ca pe un forum de discuții și exprimare a opiniilor despre politică, geopolitică, societate și, în perioada de monitorizare, despre alegeri. Doar un jurnalist de la NTV Moldova poate fi comparat, după dinamica postărilor, cu cei de la Jurnal TV. În rest, se poate constata că reprezentanții mass-media nu au o activitate publică intensă pe rețelele sociale în preajma alegerilor.
 
Studiul mai relevă că sondajele de opinie sunt utilizate frecvent pentru a spori încrederea față de un candidat, iar interpretarea unilaterală a rezultatelor acestora și amplificarea mesajului lor pe rețele sociale poate fi un factor de manipulare a opiniei publice în ajun de alegeri.
 
Cercetarea recomandă jurnaliștilor și instituțiilor media să respecte normele deontologice în reflectarea alegerilor inclusiv pe rețelele sociale, iar organizațiilor societății civile – să reconceptualizeze statutul rețelelor sociale în Codul deontologic al jurnalistului, ținând cont de oportunitățile și pericolele din mediul online. Atenție trebuie acordată și dezvoltării gândirii critice a consumatorilor de informație de pe rețelele sociale, pentru a distinge procedeele de manipulare și dezinformare, inclusiv trollingul.
 
Raportul a fost realizat în cadrul proiectului Monitorizarea rețelelor sociale in alegeri”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și finanțat de Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii. Opiniile, constatările și concluziile enunțate  țin de responsabilitatea CJI și nu reflectă în mod necesar viziunea Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii.