Eşti aici

Radiodifuzorii priveaza publicul de informatii electorale corecte si echidistante

23 Iulie 2009
505 afişări
23.07.09/ În perioada 13-19 iulie, posturile publice de radio şi televiziune cu acoperire naţională şi unele posturi private au eşuat la capitolul reflectării corecte şi imparţiale a campaniei electorale, privând publicul de informaţie echidistantă şi pluralistă. În mai multe cazuri, au fost admise încălcări ale prevederilor Codului Audiovizualului şi Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale, aprobat de Comisia Electorală Centrală, – relevă cel de-al patrulea raport de monitorizare elaborat de Centrul Independent de Jurnalism, în cadrul Coaliţiei civice pentru alegeri libere şi corecte – Coaliţia 2009.

Raportul de monitorizare, care include rezultatele evaluării comportamentului a 5 posturi de radio şi tv, constată că: 

- Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova aplică selectiv principiile de reflectare imparţială şi echilibrată a campaniei electorale. Pluralismul de surse este asigurat în toate ştirile ce conţin acuzaţii la adresa PCRM, acest principiu fiind ignorat în majoritatea cazurilor când e vorba de acuzaţii la adresa celorlalţi concurenţi electorali.

- Postul privat Prime TV favorizează indirect PCRM prin ştiri cu tangenţă electorală care promovează imaginea actualei guvernări. Prin decizia de a nu se implica în reflectarea campaniei, Prime TV privează publicul de informaţii cu privire la toţi concurenţii electorali, limitându-i accesul la informaţie pluralistă.

- Postul privat NIT favorizează deschis PCRM-ul prin ştiri laudative şi îi defavorizează pe ceilalţi concurenţi, cu excepţia PPCD. Marea majoritate a ştirilor puse pe post de NIT sunt parţiale şi dezechilibrate, iar cele care vizează partidele de opoziţie sunt deseori denigratoare. Postul recurge la un limbaj jurnalistic agresiv şi, în unele cazuri, promovează limbajul urii.

- EU TV reflectă relativ imparţial evenimentele legate direct sau indirect de campania electorală şi concurenţii electorali. Numărul mare de ştiri care favorizează indirect anumiţi concurenţi vorbeşte însă despre menţinerea unei tendinţe de partizanat faţă de PPCD şi PCRM. 

Monitorizarea se desfăşoară în perioada 22 iunie – 29 iulie 2009 cu suportul financiar al National Endowment for Democracy. Scopul acestui proiect este de a monitoriza şi informa publicul referitor la comportamentul mass-media audiovizuale în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie.