Feature-ul este un gen al presei care și-a păstrat denumirea originală din limba engleză, iar dicționarul traduce acest termen drept „caracteristică, trăsătură sau particularitate”. În jurnalism, noţiunea de feature defineşte un material de informare, care poate cuprinde câteva genuri de texte, cum ar fi reportajul, schița de portret și interviul.
În cei aproape zece ani de când face jurnalism, Eugenia Pogor, reporteră la proiectul „Pur și simplu” de la Radio „Europa Liberă”, a realizat numeroase materiale ce se încadrează perfect în noțiunea de feature. Iată cum explică ea acest produs media.
„Este un gen de graniță, așa, între reportaj, anchetă, portret. Cu siguranță, nu este o știre. Una dintre definiții spune că este un material în care e tratată o problemă în profunzime, altele spun că este un gen menit să amuze, cu articole de culoare, de fapt divers. În unele redacții, aceste articole sunt numite chiar „de umplutură””.
„Feature nu este o știre, dar poate porni de la o știre, de la o statistică sau de la un fenomen. Am realizat odată un material despre violența în familie, un fenomen despre care s-a vorbit mult. Ce-ar mai fi de spus?!. Am pornit de la o întrebare: de ce femeile din Moldova rabdă și tac ani în șir să fie bătute, batjocorite, umilite și unde este limita acestei răbdări? Pentru a afla răspunsul, am vorbit cu o femeie care n-a mai rezistat și și-a omorât concubinul agresiv. Cu alta, care a avut puterea, după ani de calvar, să se rupă, să fugă din această familie. Deopotrivă, am vorbit cu un psiholog care ne-a explicat de ce nu găsesc multe femei puterea aceasta. Iată acesta ar fi un exemplu de material care ar ilustra o problemă sau un fenomen”.
Feature-ul, la fel ca celelalte genuri de presă, se bazează doar pe fapte reale. Totodată, el este mai aproape de oameni, fiindcă pornește de la un portret al unui om sau de la o problemă ce afectează o anumită categorie de oameni. Jurnalista Eugenia Pogor este de părere că acest gen necesită în aceeași măsură documentare ca şi pentru realizarea unei știri sau a unui reportaj.
Eugenia Pogor spune „Îmi ia foarte mult timp documentarea, mai ales la materialele istorice pe care le fac cu ocazia unei aniversări sau comemorări. De exemplu, pentru data de 1 aprilie, când s-au împlinit 65 de ani de la ultimul val de deportări din Basarabia, am realizat un material despre deportarea martorilor lui Iehova. Pentru acest material, a trebuit să citesc o carte, să vizionez un documentar de câteva ore, să caut câteva filme propagandistice de epocă. Deci, documentarea este foarte importantă și aici. Partea bună este că aceste materiale nu sunt perisabile, aşa cum se întâmplă în cazul știrilor, bunăoară. Oricând poți să revii la un astfel de material, oricând poți să-l vizionezi și el oricând rămâne interesant și actual. Noi uneori glumim că astfel de materiale pot ajunge la Discovery, la History ori la National Geografic”.
Așadar, feature-ul este materialul care va prezenta povestea cerșetorului, dar nu a sărăciei. Povestea unui șomer, dar nu a șomajului. Povestea unei femei supuse violenței, dar nu violența în general.
„Un articol de genul celui pe care l-am făcut despre pomenile pe care le pregătesc moldovenii pentru propria lor înmormântare. Și în cazul dat nu este o știre. Este un lucru pe care-l cunoaștem aproape toți cei, care avem bunici la țară – dar vorbim despre el, pornind de la istoria unei femei care încă de la 50 de ani își aduna perne, prosoape, covoare. Am vorbit despre acest obicei la general, am vorbit cu preoți şi psihologi, care ne-au spus de ce astăzi moartea e un subiect tabu, de ce nu ne mai pregătim de propria înmormântare noi, cei mai tineri. Şi aici putem spune că este un feature, un material de culoare, de fapt divers, dar care e tratat în profunzime”.
____________
Spotul video a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).