07 Aprilie 2016
2046 de afişări
Care este diferență între știrile care manipulează și cele care informează corect? De această dată au avut de răspuns la această întrebare elevii de la Gimnaziul ”Vasile Pârvan” din satul Gotești, raionul Cantemir, care au participat la o lecție de educație mediatică, organizată tradițional de Centrul pentru Jurnalism Independent.
Alături de jurnalista Liliana Barbăroșie, care și-a asumat pentru o lecție rolul de profesoară, tinerii au învățat să depisteze elementele manipulatorii într-o știre, dar și au aflat câte surse trebuie să conțină o știre pentru a fi credibilă.
Aceștia au inclus într-o listă televiziunile pe care le urmăresc și au indicat pe care le consideră corecte sau nu. Deși în mare măsură s-au descurcat, elevii nu au reușit întotdeauna să-și argumenteze opțiunile.
”Politicienii își cumpără televiziuni pentru că vor să câștige capital politic. O întreagă armată de jurnaliști muncește pentru a le lustrui imaginea celor care stau în spatele acestor holdinguri. Ei sau evită anumite subiecte, sau le tratează așa cum le convine”, le-a explicat elevilor jurnalista.
Elevii au recunoscut că nu au sesizat până acum aceste momente, dar că, în cadrul lecției, au înțeles că nu tot ce este difuzat la televizor este adevărat.
”Mi-am dat seama, după toate aceste explicații, care sunt posturile de televiziune care m-au manipulat până acum și pe care ar trebui să le urmăresc de acum încolo cu atenție. Am înțeles că politicienii vor să pară sfinți și folosesc pentru asta presa”, a menționat Carolina Munjiu, o participantă activă la dezbateri.
”De azi înainte, atunci când o să privesc buletinele de știri la televizor, o să încerc să analizez pentru a înțelege dacă sunt manipulat sau jurnalistul își face corect meseria”, a adăugat colegul ei, Dumitru Efros.
Pentru a pătrunde în esență, elevii au analizat o știre difuzată anterior de un post de televiziune. Ei au reușit să depisteze sursele omise de autori, intenționat sau nu, dar și elementele care îl manipulează pe telespectator. De asemenea, ei au vizionat spotul CJI ”Știrea profesionistă” pentru a-și consolida cunoștințele obținute la această lecție.
Săptămâna viitoare, lecții de educație mediatică vor avea loc în instituții școlare din Anenii Noi, Chișinău și Rezina.
Alături de jurnalista Liliana Barbăroșie, care și-a asumat pentru o lecție rolul de profesoară, tinerii au învățat să depisteze elementele manipulatorii într-o știre, dar și au aflat câte surse trebuie să conțină o știre pentru a fi credibilă.
Aceștia au inclus într-o listă televiziunile pe care le urmăresc și au indicat pe care le consideră corecte sau nu. Deși în mare măsură s-au descurcat, elevii nu au reușit întotdeauna să-și argumenteze opțiunile.
”Politicienii își cumpără televiziuni pentru că vor să câștige capital politic. O întreagă armată de jurnaliști muncește pentru a le lustrui imaginea celor care stau în spatele acestor holdinguri. Ei sau evită anumite subiecte, sau le tratează așa cum le convine”, le-a explicat elevilor jurnalista.
Elevii au recunoscut că nu au sesizat până acum aceste momente, dar că, în cadrul lecției, au înțeles că nu tot ce este difuzat la televizor este adevărat.
”Mi-am dat seama, după toate aceste explicații, care sunt posturile de televiziune care m-au manipulat până acum și pe care ar trebui să le urmăresc de acum încolo cu atenție. Am înțeles că politicienii vor să pară sfinți și folosesc pentru asta presa”, a menționat Carolina Munjiu, o participantă activă la dezbateri.
”De azi înainte, atunci când o să privesc buletinele de știri la televizor, o să încerc să analizez pentru a înțelege dacă sunt manipulat sau jurnalistul își face corect meseria”, a adăugat colegul ei, Dumitru Efros.
Pentru a pătrunde în esență, elevii au analizat o știre difuzată anterior de un post de televiziune. Ei au reușit să depisteze sursele omise de autori, intenționat sau nu, dar și elementele care îl manipulează pe telespectator. De asemenea, ei au vizionat spotul CJI ”Știrea profesionistă” pentru a-și consolida cunoștințele obținute la această lecție.
Săptămâna viitoare, lecții de educație mediatică vor avea loc în instituții școlare din Anenii Noi, Chișinău și Rezina.
Proiectul ”Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) în perioada martie-septembrie 2016, cu sprijinul financiar al organizației Civil Rights Defenders (Suedia), partener al CJI.