Eşti aici

„Abonările te motivează să faci jurnalism de calitate”. O discuție cu Tomas Bella de la portalul slovac Dennik N despre monetizarea presei independente

20 Noiembrie 2019
1370 de afişări
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a găzduit marți, 19 noiembrie, în incinta Media Hub, o întâlnire cu cofondatorul și reporterul ziarului și portalului slovac Dennik N, Tomas Bella. Jurnaliștii și managerii de presă de la Chișinău au avut posibilitatea să discute despre metodele de monetizare utilizate de portal, precum și tendințele internaționale de finanțare a presei.

Dennik N a fost înființat de 40 de jurnaliști care au părăsit ziarul național Dennik SME, după ce publicația a fost preluată de un grup financiar integritatea căruia a fost pusă la îndoială. „Să plecăm de la instituția media în care am lucrat a fost simplu. Partea dificilă a fost să construim ceva nou, după un model care ne-ar permite să ne păstrăm independența și să supraviețuim”, ne-a împărtășit Tomas Bella. Astfel, echipa a demarat o campanie de strângere de fonduri, după care a solicitat contribuția investitorilor. Pentru a-și asigura sustenabilitatea, Dennik N a mizat pe abonări personalizate, inclusiv online (paywall), bannere sau strângeri de fonduri pentru investigații de amploare sau suplimente.

Redacția Dennik N pune accent pe scrierea articolelor lungi de calitate. Abia după trei ani de existență, aceasta a decis să lanseze o rubrică sport și un podcast. Produsele jurnalistice de analiză, care se diferențiază de ceea ce face majoritatea presei, îi motivează pe cititori să plătească pentru conținut și să se aboneze. Pentru a personaliza aceste abonări, dar și pentru a cuantifica impactul lor, portalul utilizează REMP, instrumentul gratuit dezvoltat de membrii echipei.

„Dacă te ghidezi după numărul de accesări, vei fi motivat să scrii articole clickbait. Abonările, în schimb, te motivează să faci jurnalism de calitate”, consideră reporterul.
Tomas Bella crede că jurnaliștii din Republica Moldova ar putea replica succesul Dennik N dacă ar desfășura campanii în care ar fi implicată diaspora. Tinerii plecați din Slovacia, de exemplu, sunt interesați să-și aboneze rudele la ziar sau să doneze pentru un jurnal lunar care combate dezinformarea din media, destinat elevilor, astfel încât „întâlnirile cu cei apropiați să nu se transforme în certuri despre știri false la masa de sărbători”.

Liuba Șevciuc, jurnalistă de investigație și fondatoare a proiectului media CU SENS, consideră că modelul Dennik N ar putea fi implementat și în Republica Moldova. „Evident, acesta trebuie adaptat la realitățile de la noi. Jurnalismul susținut de oamenii simpli este soluția pentru a scăpa de moguli, șefi de partide și oligarhi care vor să controleze presa. Dar pentru asta este nevoie ca mai multă lume să aibă încredere în jurnaliști și să facă donații pentru instituțiile media independente”, este de părere jurnalista.

Ion Preașca, redactorul portalului Mold-Street, consideră că subiectul abordat este actual pentru presa independentă din țară. „Exemplul oferit de portalul slovac demonstrează că o publicație independentă poate fi creată și într-o țară cu piață mică. Totodată, fără suportul comunității și al investitorilor care nu se implică în politica editorială, este practic imposibil să dezvolți o instituție media independentă”, spune jurnalistul.

Acest eveniment este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și UK Aid și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.