Precizăm că, potrivit prevederilor legale, radiodifuzorii şi mijloacele de informare în masă scrise au obligația să ofere condiții egale, nediscriminatorii la acordarea timpilor de antenă sau a spațiului publicitar pentru publicitatea electorală (art. 69, Codul Electoral). De asemenea, conform Codului Audiovizualului (art.7), radiodifuzorii au obligația de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparțial. În special, ambele coduri prevăd că mass-media nu trebuie să favorizeze anumiți concurenți electorali, în virtutea statutului social sau a funcțiilor pe care le dețin candidații.
Reamintim că, inclusiv în cazul în care o instituție media decide să nu reflecte campania electorală, aceasta trebuie să respecte prevederile art. 7 al Codului Audiovizualului, care stipulează că radiodifuzorii trebuie să structureze buletinele de știri astfel, încât informația prezentată în știre să fie veridică, să nu fie deformat sensul realității prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri, iar în cazul subiectelor ce vizează situații de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse.
Totodată, obligațiile jurnalistului nu se rezumă doar la respectarea prevederilor legale, în activitatea lor jurnaliștii urmând să se ghideze de normele etice și profesionale, așa cum sunt definite în Codul Deontologic și Ghidul de stil cu norme etice, precum și de standardele general acceptate ale jurnalismului informativ din țările democratice dezvoltate.
Îndemnăm reprezentanții mass-media să aibă o conduită decentă, să nu facă jocul politicienilor și să reflecte imparțial și obiectiv evenimentele în cadrul programelor informative și analitice pe întreaga durată a turului al doilea al campaniei electorale pentru alegeri locale noi.
Centrul pentru Jurnalism Independent
Asociaţia Presei Independente
Asociația Presei Electronice
Comitetul pentru Libertatea Presei
Centrul de Investigații Jurnalistice
Asociația Telejurnaliștilor Independenți
Centrul „Acces-info”