Eşti aici

Cadre didactice din licee cu predare în limba rusă au fost instruite să facă față provocărilor din spațiul informațional și mediul online

19 Aprilie 2021
587 de afişări
Centrul pentru Jurnalism Independent a organizat, în perioada 16-18 aprilie 2021, o nouă instruire în domeniul Educației pentru media, încurajând 15 profesoare și un profesor ai claselor liceale cu predare în limba rusă să-și îmbunătățească competențele media.

În deschiderea evenimentului, Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI,  a menționat că, din anul de studii 2019-2020, disciplina Educație pentru media este predată și la treapta de liceu, după ce în anii precedenți a fost introdusă la treapta primară și gimnazială. „Acum, obiectivul nostru este să ajutăm cât mai mulți profesori să-și consolideze competențele media, iar ei, la rândul lor, să transmită aceste cunoștințe elevilor. Trăim într-un spațiu informațional imens, iar pentru a asimila corect aceste informații avem nevoie de cunoștințe care se învață la disciplina Educație pentru media”, a spus Mariana Tabuncic.
 
Oxana Iuteș, de la Internews în Moldova, a apreciat importanța consumului conștient de informații, evidențiind faptul că acest lucru ne permite să devenim mai responsabili. „Avem nevoie de Educație pentru media pentru a nu permite nimănui să ne dezinformeze, să ne inducă în eroare sau să ne întindă diverse capcane online. Dacă vom avea suficiente abilități media, ne vom putea simți în siguranță atât în spațiul offline, cât și online”, consideră Oxana Iuteș.
 
Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura, dr. în filologie, şi Aneta Gonţa, dr. în politologie, cercetătoare media. Instruirea s-a desfășurat în baza conţinutului curriculumului şi manualului Educație pentru media pentru clasele X/XI, tipărit de CJI.
 
Timp de trei zile, participanții au explorat diverse subiecte, formându-și astfel noi competențe media. Ghidați de formatoare, profesorii au studiat subiecte ce vizează siguranța din spațiul virtual, au aflat care este rolul influencerilor în comunicarea online, au discutat despre reputația și importanța respectării regulilor de comportament pe Internet.  Profesorii au analizat și valoarea unui mesaj media, dar și rolul imaginii în presă, reușind să înțeleagă cum are loc dezinformarea prin imagini. În context, ei au făcut cunoștință cu o serie de instrumente gratuite, precum Google Images, care ajută la identificarea imaginilor trucate. De asemenea, au fost trecute în revistă metodele didactice interactive și instrumente online care fac lecțiile mai interesante și captivante.
 
Instruirea a ajutat profesorii să se convingă de faptul că Educația pentru media este o disciplină foarte importantă în secolul XXI. „Trainingul a avut un impact pozitiv asupra mea, întrucât tematica este una actuală în societatea contemporană. În mod special, a fost util să lucrăm cu platformele și instrumentele educaționale. Cu siguranță, voi folosi aceste cunoștințe în activitatea mea profesională”, a spus Elena Kiriacoglo de la Liceul „M. Tanasoglo”, satul Kirsovo, raionul Comrat.
 
Svetlana Radova de la Liceul „Al. Pușkin” din orașul Basarabeasca, susține că instruirea i-a oferit foarte multe informații noi, pe care le va putea utiliza atât în calitate de profesoară, cât și în rol de părinte sau cetățean. „În prezent, pericolele online ne pândesc la tot pasul, de aceea cunoștințele acumulate ne vor ajuta să ne simțim în siguranță”, a spus profesoara.
 
Până în prezent, CJI a instruit 193 de învăţătoare și învățători, 176 de profesori și profesoare de la treapta gimnazială şi 164 de pedagogi de la treapta liceală. Disciplina opţională Educaţie pentru media este predată în şcolile din Republica Moldova din anul 2017, fiind inclusă în Programul-cadru al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova la toate cele trei trepte de învăţământ – primar, gimnazial şi liceal. CJI a elaborat curriculumul și manualele de Educație pentru media care sunt oferite gratuit profesorilor și elevilor.
 
Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și UK Aid și implementat de Internews în Moldova.