Eşti aici

Care sunt avantajele obținerii statutului de utilitate publică de către un ONG?

29 Ianuarie 2021
907 afişări
Întrebare: ONG-ul de media în cadrul căruia activez a obținut statut de utilitate publică. Se vehiculează că legea organizațiilor necomerciale, recent intrată în vigoare, prevede o serie de avantaje pentru deținătorii acestui statut. Care sunt acestea și de ce anume putem să beneficiem?
 
Răspuns:
Potrivit legii[1], ulterior obținerii statutului, organizațiile necomerciale beneficiază de sprijin din partea autorităților publice centrale și locale. Mai exact, legiuitorul a prevăzut în textul legii intrate în vigoare în vara anului 2020, următoarele facilități:
 
1. Acordarea facilităților fiscale;
2. Oferirea gratuită sau în condiții preferențiale a dreptului de a folosi proprietatea publică;
3. Finanțarea nerambursabilă;
4. Contractarea de lucrări și servicii;
5. Finanțarea cu destinație specială, inclusiv comanda socială.
 
Menționăm că această listă a „avantajelor” e resimțită în mică măsură de către organizațiile necomerciale cu statut de utilitate publică, unele dintre ele rămânând valabile doar pe hârtie.
 
Bunăoară, în prezent, legea nu prevede niciun tip de facilități fiscale speciale pentru ONG-urile care dețin statutul de utilitate publică. Asta deși, până în anul 2012, funcționa regula potrivit căreia deținătorii statutului erau scutiți total sau parțial de plata taxelor, impozitelor și a altor obligații fiscale. Prevederile legale care instituiau regula menționată au fost abrogate și, la momentul de față, de această facilitate fiscală beneficiază toate categoriile de organizații necomerciale, indiferent de faptul dacă dețin sau nu statut de utilitate publică.
 
Ce-l de-al doilea avantaj se referă la oferirea gratuită sau în condiții preferențiale a dreptului de a folosi proprietatea publică. Mai exact, este vorba de oferirea în locațiune a spațiilor și încăperilor din proprietatea statului, pentru a le utiliza în vederea desfășurării activităților de utilitate publică[2]
 
Cu referire la finanțarea nerambursabilă, precizăm că este vorba de acordarea de către stat a resurselor financiare sub formă de alocații, subvenții sau granturi, în scopul desfășurării de către organizația necomercială a activităților menite să susțină anumite domenii strategice de dezvoltare ale statului.
 
Potrivit celui de-al patrulea beneficiu, organizațiile necomerciale cu statut de utilitate publică sunt avantajate atunci când vor fi contractate de către autoritățile publice pentru a presta servicii ori lucrări. Așadar, dacă dețineți acest statut și participați la o procedură de achiziții publice, autoritățile publice centrale și locale ar trebui să vă sprijine prin selectarea cu prioritate în calitate de cocontractant.
 
Un ultim avantaj prevăzut de lege se referă la finanțarea cu destinație specială, inclusiv comanda socială[3]. Altfel spus, o organizație necomercială cu statut de utilitate publică poate beneficia de acest avantaj prin obținerea finanțărilor din contractele de  prestare a serviciilor sociale, încheiate cu autoritățile publice (centre sociale, îngrijire socială la domiciliu, asistență socială comunitară etc.).
 
Din câte poate fi observat, lista „beneficiilor” oferite de stat pentru deținătorii statutului de utilitate publică rămâne a fi una modestă. Mai mult, majoritatea dintre acestea sunt enunțate abstract, declarativ și rămân puțin aplicabile domeniului neguvernamental de media. Subliniem însă că un avantaj nescris al obținerii statutului de utilitate publică ar fi diferențierea în raport cu alte organizații în fața potențialilor donatori, atunci când veți aplica pentru a obține granturi.
 

Rubrica „Juristul Presei” a fost lansată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu scopul de a sprijini activitatea jurnaliștilor și a instituțiilor de presă, oferindu-le soluții juridice corecte, adaptate fiecărui caz în parte. În fiecare zi de vineri puteți afla răspunsuri la chestiuni ce țin de apărarea onoarei, demnității și reputației profesionale, accesul la informație, dreptul la viața privată, statutul juridic al organizațiilor mass-media, dreptul de autor etc.

Materialele publicate reflectă opinii juridice cu caracter consultativ și nu reprezintă o sursă autentică de drept. CJI nu poartă răspundere pentru prejudiciul suferit de către destinatarii consultației drept urmare a luării deciziilor bazate pe informația furnizată.

Răspunsurile oferite anterior în cadrul acestei rubrici le puteți găsi aici.

 

[1] Art. 23 alin. (1) din Legea cu privire la organizațiile necomerciale: „Autoritățile publice centrale și locale sprijină activitatea organizațiilor necomerciale cu statut de utilitate publică, inclusiv prin: a) acordarea de facilități fiscale în condițiile legii; b) oferirea gratuită sau în condiții preferențiale a dreptului de a folosi proprietatea publică; c) finanțarea nerambursabilă; d) contractarea de lucrări și servicii; e) finanțarea cu destinație specială, inclusiv comanda socială”.
[2] Art. 21 din Legea cu privire la organizațiile necomerciale: Activitatea de utilitate publică este activitatea organizației necomerciale desfășurată în interes general sau în interesul unor colectivități locale, care contribuie la dezvoltarea și susținerea: a) educației și instruirii persoanelor, difuzării și acumulării de cunoștințe; b) științei, culturii și artei; c) sportului, educației fizice și turismului social; d) sectorului necomercial și a organizațiilor necomerciale; e) democrației și drepturilor omului; f) ocrotirii sănătății; g) protecției sociale a persoanelor cu dizabilități, precum și a altor persoane și grupuri defavorizate; h) creării noilor locuri de muncă; i) eradicării sărăciei; j) promovării păcii, prevenirii și depășirii conflictelor civile, sociale, etnice și religioase; k) prevenirii criminalității și contribuirii la contracararea acesteia; l) protejării mediului; m) protejării patrimoniului cultural și a monumentelor istorice; n) spiritului și activismului civic, inclusiv a participării la procesul decizional și la asigurarea transparenței sectorului public; o) comunității locale.”;
 
[3] Comanda socială este una din formele de realizare a programelor sociale organizate de autorităţile publice. Ea reprezintă o totalitate de contracte privind executarea de lucrări şi/sau prestarea de servicii în interesul comunităţii.