Eşti aici

CJI a lansat două proiecte câștigătoare ale Hackathonului media, ediția 2020: Profesorii au la îndemână noi instrumente pentru a dezvolta gândirea critică a elevilor

21 Mai 2021
1012 afişări
Două echipe câștigătoare ale celei de-a șasea ediții a Hackathonului media „Puterea a cincea”, cu tema Educaţie media: analizăm, conştientizăm, creăm, și-au lansat proiectele, care vin să susțină procesul de predare-învățare a disciplinei Educație pentru media în școli. Evenimentul s-a desfășurat pe 21 mai, în format online.

În cadrul hackathonului, care a avut loc în perioada 7-9 august 2020, participanții au fost încurajați să creeze instrumente ce vor putea fi utilizate de către învăţători şi profesori în cadrul orelor de Educaţie pentru media, curs opţional lansat în 2017. Totodată, aceste instrumente vor contribui la dezvoltarea gândirii critice în rândul elevilor. Echipele câștigătoare au fost premiate cu câte 4,250 de dolari fiecare, pentru a-și dezvolta proiectele.
 
„Noi, la Centrul pentru Jurnalism Independent, am urmărit cu mult entuziasm felul în care ideile propuse la Hackathonul media «Puterea a cincea» din 2020 au prins contur. Platforma creată de echipa Evrika, cu sarcini și exerciții pentru copii și tineri, cât și serialul realizat de echipa Abraziv reprezintă instrumente utile pentru profesorii și învățătorii care predau cursul de Educație pentru media. Credem că, astfel, lecțiile de Educație pentru media pot deveni și mai interesante și dinamice, așa că vi le recomandăm cu multă încredere”, a spus Anastasia Nani, directoare adjunctă a CJI.
 
„Internews susține dezvoltarea proiectelor de educație mediatică pentru a avea generații informate - copii, tineri și maturi care știu să distingă falsurile din informația consumată. Printre aceste inițiative, lansate sau organizate în cadrul proiectului MEDIA-M, finanțatat de USAID și Ambasada Marii Britanii la Chișinău, este și Hackathonul media «Puterea a cincea», una dintre puținele platforme de la noi din țară ce propulsează idei pentru a dezvolta gândirea critică în comunități. Capacitatea fiecăruia dintre noi de a analiza informația stă la baza tuturor alegerilor noastre de zi cu zi”, a subliniat Oxana Iuteș, directoare adjunctă a Internews în Moldova.

Echipa Evrica a lansat platforma educațională ODATĂ-EDU, care pune la dispoziția profesorilor și profesoarelor, elevilor și elevelor un set de exerciții pentru a facilita procesul de predare a Educației pentru media în școală. Pornind de la câteva povești cunoscute, platforma propune o serie de exerciții de imaginație și analiză. Prin acestea, elevii vor înțelege cum se întâmplă dezinformarea și cum se creează conținut media care conține informații false. Astfel, elevii își dezvoltă gândirea critică și devin mai conștienți atunci când consumă informația. De asemenea, pe platformă pot fi găsite și 40 de quizuri create în baza conținutului manualului Educație pentru media, treapta liceală.

Echipa Tinerii Abraziv Online, de la Centrul Media pentru Tineri, a creat serialul Educație pentru media, care explică cele mai importante subiecte din manualul Educație pentru media într-un limbaj accesibil elevilor. Serialul reprezintă un suport didactic pentru profesorii care predau Educaţie pentru media la treapta de gimnaziu şi liceu. Cele 10 episoade, cu o durată de 2-4 minute fiecare, prezintă subiecte de educație media într-un format activ, interesant și uşor de înţeles pentru elevi. Acestea se referă la subiecte cum ar fi deepfake-ul ca formă de manipulare, comportamentul etic în online, discursul de ură, pluralismul de idei, tehnici de securizare în mediul online, hărțuirea sexuală online etc. Serialul oferă profesorilor şi elevilor instrumente accesibile pentru a înţelege fenomenele media, a filtra informaţiile şi a contribui la dezvoltarea gândirii critice, dar şi pentru a crea conţinut media de calitate.
 

Natalia Munteanu, profesoară de Educație pentru media la Liceul „Mihai Eminescu” din orașul Fălești, a urmărit cu atenție prezentările echipelor și le-a mulțumit pentru perseverență. „Aceste instrumente facilitează munca profesorilor, care sunt mereu în căutare de materiale interactive. Le voi propune elevilor mei să le acceseze.” Profesoara de la Liceul „Mihail Bârcă” din comuna Mileștii Mici, Aliona Pulbere, de asemenea, a apreciat utilitatea produselor digitale lansate. „Urmează să predau disciplina și în următorul an școlar și mă bucur că voi avea la îndemână și mai multe instrumente utile.”

Instrumentele sunt publice şi gratuite pentru utilizare.

 
A șasea ediție a Hackathonului media „Puterea a cincea” a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID, UK Aid și implementat de Internews în Moldova.