22 Februarie 2016
1430 de afişări
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a remis vineri, 19 februarie, în adresa Parlamentului, spre examinare un set de propuneri de modificare a Legii nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informație (articolele 5, 6, 12, 15 16 și 17) și a Codului contravenţional al Republicii Moldova nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008 (art. 71).
Proiectul de lege are ca scop facilitarea și îmbunătățirea procedurii de înregistrare a cererilor cu privire la accesul la informație, reducerea termenului de prezentare a informației și înăsprirea pedepsei pentru încălcarea legislației privind accesul la informație pentru persoanele responsabile de prezentarea informației.
Noile propuneri se referă la optimizarea procedurii de înregistrare a cererilor de solicitare a informațiilor într-un Registru special de evidenţă şi control al cererilor cu privire la accesul la informaţie. La moment, aceste cereri se înregistrează împreună cu petițiile. Totodată, se propune reducerea termenului de furnizare a informațiilor oficiale din partea autorităților publice – de la ”nu mai târziu de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii” (cum este stabilit în legislația actuală) – până la cel mult 10 zile calendaristice. Micşorarea termenelor de furnizare a informaţiei este argumentată de implementarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare), în cadrul căruia multe servicii publice au fost digitalizate, fiind create baze de date performante, ceea ce simplifică procesul de colectare şi accesare a informaţiilor oficiale.
Autorii proiectului consideră că e necesar să fie stabilite sancţiuni mai dure pentru nerespectarea prevederilor legale, în special, modificarea art. 71 al Codului Contravenţional. Înăsprirea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor Legii privind accesul la informaţie ar putea disciplina instituţiile de stat şi, respectiv, ar oferi garanţii suplimentare pentru aplicarea uniformă a prevederilor legale.
Propunerile au fost elaborate de către experții CJI, dezbătute în cadrul unei mese rotunde, la care au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor statului, membri ai ONG-urilor și instituțiilor media, precum și experții din domeniu. (Vezi aici Proiectul de lege cu Nota Informativă)
Proiectul de lege are ca scop facilitarea și îmbunătățirea procedurii de înregistrare a cererilor cu privire la accesul la informație, reducerea termenului de prezentare a informației și înăsprirea pedepsei pentru încălcarea legislației privind accesul la informație pentru persoanele responsabile de prezentarea informației.
Noile propuneri se referă la optimizarea procedurii de înregistrare a cererilor de solicitare a informațiilor într-un Registru special de evidenţă şi control al cererilor cu privire la accesul la informaţie. La moment, aceste cereri se înregistrează împreună cu petițiile. Totodată, se propune reducerea termenului de furnizare a informațiilor oficiale din partea autorităților publice – de la ”nu mai târziu de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii” (cum este stabilit în legislația actuală) – până la cel mult 10 zile calendaristice. Micşorarea termenelor de furnizare a informaţiei este argumentată de implementarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare), în cadrul căruia multe servicii publice au fost digitalizate, fiind create baze de date performante, ceea ce simplifică procesul de colectare şi accesare a informaţiilor oficiale.
Autorii proiectului consideră că e necesar să fie stabilite sancţiuni mai dure pentru nerespectarea prevederilor legale, în special, modificarea art. 71 al Codului Contravenţional. Înăsprirea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor Legii privind accesul la informaţie ar putea disciplina instituţiile de stat şi, respectiv, ar oferi garanţii suplimentare pentru aplicarea uniformă a prevederilor legale.
Propunerile au fost elaborate de către experții CJI, dezbătute în cadrul unei mese rotunde, la care au fost invitați reprezentanți ai instituțiilor statului, membri ai ONG-urilor și instituțiilor media, precum și experții din domeniu. (Vezi aici Proiectul de lege cu Nota Informativă)
Această activitate este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu respectă în mod necesar poziția USAID sau a Guvernului SUA.